روحانی مهاجمین به مطهری را
اوباش خواند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دستور رییس جمهوری: محاکمه کنید

ماجرای حمله گروهی از افراد به علی مطهری، نماینده مجلس نهم، در شیراز هم‌چنان مورد توجه مسوولان است. پس از دستور روحانی برای پیگیری آنچه “حمله اوباش” خواند، رسانه‌ها به نقل از استاندار شیراز، خبر از شناسایی و بازداشت برخی مهاجمان دادند، خبری که به نقل از “یک منبع آگاه” در گفت‌وگو با ایرنا تکذیب شد. هم‌زمان بیش از صد نماینده مجلس در نامه‌ای خواستار پیگیری و برخورد با عوامل “سوءقصد به علی مطهری” شدند.

رسانه‌ها متن نامه‌‌ای از حسن روحانی را منتشر کرده‌اند که در آن به وزرای کشور و اطلاعات دستور داده تا عوامل حمله به علی مطهری را شناسایی کنند. این نامه نخستین بار توسط ایسنا و با امضای محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، منتشر شده که در آن به نقل از روحانی آمده است: “دستور دهید هر دو وزارت‌خانه فورا عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن شادکن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده شناسایی و جهت اجرای عدالت به قوه قضاییه سپرده شوند. ضمنا مسوولین امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته‌اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند. هر چه سریع‌تر گزارش امر به این‌جانب و هیات وزیران ارائه گردد”.
پیش‌تر برخی اخبار، حکایت از احضار استاندار فارس به وزارت کشور در تهران داشت. به فاصله‌ی چند روز پس از انتشار این خبر، ایسنا به نقل از استاندار فارس نوشت که “همه عوامل حمله به مطهری” شناسایی و به قوه‌قضاییه معرفی شده‌اند. برخی رسانه‌ها نیز نوشتند که تعدادی از مهاجمان بازداشت شده‌اند.
پیش از این محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی، گفته بود که اگر استان‌دار فارس نتواند با خاطیان اتفاقات شیراز و حمله به علی مطهری برخورد کند باید از سمت خود استعفا دهد.
با این وجود ایرنا - خبرگزاری رسمی دولت - به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت که هیچ‌کدام از این افراد بازداشت نشده‌اند و “تنها برخی عوامل شناسایی شده‌اند و اسامی آنان در اختیار مقامات قضایی استان فارس قرار داده شده است”.
حسین‌علی امیری، سخنگوی وزارت کشور نیز با اعلام خبر تشکیل کمیته‌ای در وزارت کشور برای بررسی این حادثه و سفر آن‌ها به شیراز، گفت: “وزارت کشور عزم جدی برای برخورد با متخلفان دارد و قطعا اگر در رابطه با حادثه شیراز قصور مدیریتی وجود داشته باشد، این وزارتخانه با خاطیان برخورد می‌کند”.
پیش از این حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور نیز گفته بود که پس از حادثه شیراز جلسه‌ای به ریاست وزیر کشور تشکیل شده و “پس از استماع گزارش حادثه، مقرر شد هیأتی مرکب از معاون امنیتی انتظامی، رئیس دفتر جانشینی فرماندهی معظم کل قوا در ناجا و رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور ضمن رسیدگی دقیق به ابعاد این حادثه و اقدام قاطع، نتیجه را به شورای امنیت کشور گزارش نماید”.
از سوی دیگر اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، در پاسخ به نامه مطهری، او را به استفاده از ادبیات “فحش، زشت و مستهجن” محکوم کرد و گفت: “وقتی یک نماینده در مجلس در حین صحبت به دلیل اخطار همکاران خود با مشت برخورد می‌کند باید انتظار داشته باشد که در اجتماع نیز عده‌ای با او با مشت برخورد می‌کنند و مصداق این ضرب المثل است: اگر باد بکارید طوفان درو می‌کنید”.
مطهری روز ۱۹ اسفند برای سخن‌رانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، اما با حمله برخی افراد مواجه شده و شیشه‌های ماشینی که قرار بود وی را به دانشگاه شیراز برساند، با سنگ، چوب و آجر خرد شده بود. مهاجمان چند روز بعد به خودروی مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مطهری، نیز حمله کرده و روی آن نوشته بودند: “اخطار اول”. ترک‌همدانی گفته بود که به درخواست استاندار شیراز محل سکونتش را ترک کرده و در استانداری است.