بگذارید دادگستری کار خودش را بکند

نویسنده

» سفیر جمهوری اسلامی در مصاحبه با لاووا دونور:

مهدی میرابوطالبی، سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه، در مصاحبه ای با روزنامه لاووا دونور به سؤالاتی درخصوص پرونده کلوتیلد رایس در ایران پاسخ گفته است.

 

پرونده کلوتیلد رایس سرو صدای زیادی در فرانسه ایجاد کرده. چطور می توان نسبت به سرنوشت شخصی که در تظاهرات معترضان شرکت کرده و وقایع را در یک ایمیل شرح داده نگران شد؟

آیا شما واقعاً صادقانه معتقدید که کل داستان همین بوده ؟ این خانم جوان در حال حاضر درگیر یک محاکمه قضایی است. این هیچ ربطی به سیاست ندارد. تا زمانی که حکم از سوی قاضی صادر نشده، باید از هرگونه پیشداوری پرهیز کرد. هیچ اهمیتی ندارد که چه کسی در این مورد صحبت می کند، چون این مسایل تنها باعث پیچیده تر شدن این پرونده می شود. تنها توصیه من به دوستان فرانسوی ام این است که از این اعمال پرهیز کنند و آن را به یک موضوع رسانه ای تبدیل نکنند. این باعث می شود که قضاوت روی این پرونده در فضایی آرام و نامتشنج انجام شود. قوه قضاییه ایران، درست به مانند فرانسه، دارای یک استقلال کامل است.

 

در دادگاهی که در تاریخ ۸ اوت برگزار شد، او را جاسوس نامیدند. به نظر شما چنین نتیجه گیری ای برای یک دختر جوان که به ملت و فرهنگ ایرانی علاقه مند است و از سوی کشور شما برای استادی دانشگاه اصفهان دعوت شده عجیب نیست؟

پرونده ایشان دست من نیست و من نمی توانم در این مورد اظهارنظر کنم. تنها نظری که می دهم یک توصیه است: نه بگویید چه کسی بی گناه است، و نه نسبت به اتهامات قضاوت کنید. بگذارید دادگستری کار خودش را بکند… می توانم از شما سؤالی بپرسم؟ چند فرانسوی در سراسر جهان در زندان بسر می برند؟ بیش از ۱۹۰۰ نفر. ولی تنها سه فرانسوی هستند که توجه مقامات فرانسوی را به طور کامل به خود اختصاص داده اند: خانم رایس، مل کاسه و سرباز شالیط [سرباز اسراییلی که از ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ توسط حماس اسیر شده]. چرا اخبار مربوط به دیگر زندانی ها به فضای رسانه ای راه نیافته؟ این را به این دلیل گفتم که بدانید هیچ چیز بدون دلیل نیست.

 

شما چرا از توطئه ای به این ابعاد صحبت می کنید؟ این چه ربطی به کلوتیلد رایس دارد؟

ما به هیچ وجه فکر نمی کنیم که این یک توطئه جهانی است. مشکل این است که امروز برخی از کشورها، و حتی برخی از رؤسای دولت ها، فکر می کنند که نماینده جامعه بین المللی هستند. این اشتباهی است که بی وقفه تکرار می شود. هیچ کس دوست ندارد شخصی را در زندان ببیند، ولی هر کاری اصولی دارد: در هیچ جای دنیا کسی را بدون دلیل به زندان نمی اندازند.

 

واقعاً؟ مطمئنید؟ در فرانسه هم اشتباهات قضایی پیش می آید…

بله، ممکن است چنین اشتباهاتی پیش بیاید. ولی برای ما هیچ افتخاری ندارد که شخصی بدون دلیل به زندان بیفتد.

 

منبع: لاووا دونور، ۲۰ نوامبر