تحریم هاکافی نیست

نویسنده

» مصاحبه واشنگتن تایمز با محسن مخلمباف

باربارا اسلوین

محسن مخملباف، کارگردان و معترض ایرانی گفت دولت اوباما باید نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران صریح تر باشد و تحریم های جدیدی را علیه سپاه پاسداران و شرکت های خارجی تأمین کننده دانش فنی و تجهیزات مصرفی در سرکوب ناراضیان داخلی وضع کند.

آقای مخملباف 52 ساله، که عنوان سخنگوی خارج کشور برای جنبش سبز ایران را  پس از انتخابات بحث انگیز 22 خرداد برعهده گرفته است، به سخنرانی در ایالات متحده و پنج قدرت دیگر دنیا پیش از برگزاری نشست ژنو در روز جمعه گذشته دست زد. این نشست به بحث و گفتگو در خصوص شکست احتمالی توافق هسته ای با ایران اختصاص داشت.

بر اساس توافق هسته ای یاد شده که در ابتدا با موافقت مذاکره کنندگان ایرانی همراه شد، تهران باید قسمت عمده اورانیوم خود را که تا درجه خاصی غنی شده، به روسیه می فرستاد. قرار بود این اورانیوم پس از غنی سازی بیشتر به صورت میله های سوختی به ایران بازگردانده شود تا در رآکتور تولید ایزوتوپ های پزشکی به کار گرفته شود.

پس از آنکه مقامات مختلف ایران ظرف هفته های گذشته مواضع ضد و نقیضی اتخاذ کردند، منوچهر متکی وزیر خارجه کشور روز چهارشنبه از احتمال ارسال اورانیوم به خارج از مرزها خبر داد.

مقامات آمریکائی و اروپائی می گویند ایران تا پایان سال جاری فرصت دارد به یک توافق هسته ای برسد، درغیراینصورت با تحریم روبرو می شود.

بسیاری از مخالفان و معترضان ایرانی پیش از سرکوب های صورت گرفته در اعتراض به انتخابات، ضمن مخالفت با تحریم ها معتقد بودند دولت از تحریم ها به عنوان حربه ای برای جلب پشتیبانی مردم استفاده می کند. به نظر می رسد پس از سرکوب های دولتی، این موضع تغییر کرده است.

آقای مخملباف در جمع عده ای از کارشناسان و روزنامه نگاران ایرانی در واشنگتن گفت: “شما در نهایت تحریم هائی وضع خواهید کرد. آمریکا باید مردم ایران را در جریان بگذارد که چرا دست به اعمال تحریم می زند و چه کسانی را هدف گرفته است، تا به این وسیله بتواند پشتیبانی مردم را کسب کند.”

وی ضمن مخالفت با لایحه پیشنهادی در آمریکا برای تحریم واردات بنزین ایران، گفت این تحریم به  طبقه متوسط ایران لطمه می زند. وی گفت بهتر است بر روی سپاه پاسداران که پیش قراول سرکوب معترضان بوده و کنترل بخش عمده ای از اقتصاد کشور را در دست گرفته، تمرکز شود.

ایالات متحده در حال حاضر برخی تحریم ها علیه تجارت با سپاه پاسداران و سفرهای خارجی رهبران این نیرو را وضع و اجرا کرده است.

آقای مخملباف گفت آمریکا و سایر کشورهای بزرگ باید به سراغ شرکت هائی نظیر نوکیا و زیمنس بروند که تجهیزات قابل استفاده برای ردیابی پیام های الکترونیک و ارتباط تلفنی معترضان را دراختیار دولت ایران قرار داده اند.

کریم سجادپور کارشناس مسائل ایران در مؤسسه بین المللی صلح کارنگی گفت، سپاه پاسداران اخیراً 51 درصد از سهام شرکت مخابرات کشور را در تلاش برای نظارت نزدیک بر مخالفان و معترضان داخلی در اختیار گرفته است.

آقای مخلمباف گفت تحریم ها باید شرکت های دیگری رانیز که گاز اشک آور و “تجهیزات شکنجه مردم” به دولت ایران می فروشند، هدف بگیرد.

هرچند تظاهرات عمومی در ایران از زمان حضور گسترده مردم در تابستان گذشته فروکش کرده است، اما به گفته آقای مخملباف، جنبش قدرتمند و در حال رشد است.  

وی گفت: “ما صدای غرش مردم ایران را می شنویم و انفجاری در پیش است. مردم هراسان شده بودند اما اکنون از این مرحله گذشته اند.”

وی گفت آمریکا می تواند از طریق توجه بیشتر به وضعیت حقوق بشر در ایران کمک کند. آقای اوباما باید شخصاً چنین کند، درغیراینصورت پشتیبانی عمومی مردم ایران را از دست خواهد داد. 

آقای مخملباف با اشاره به ندا آقا سلطان، زن جوان ایرانی که اصابت گلوله به وی و کشته شدنش در تطاهرات 30 خرداد توسط دوربین یک تلفن همراه ثبت شد و در سراسر دنیا مشاهده شد، گفت: “اوباما باید دوباره از ندا بگوید.”

وی گفت رئیس جمهور آمریکا باید پا را فراتر بگذارد و تفاوت میان دولت و مخالفان را به رسمیت بشناسد. مخالفانی که مایل به دراختیار داشتن تسلیحات هسته ای نیستند و نسبت به رفتارهائی نظیر گروگانگیری سال 1358 عذرخواهی کرده اند.

آقای مخلمباف در پاریس زندگی می کند و شاید او را به خوبی به خاطر فیلم “قندهار” بشناسند. در این فیلم، یک مهاجر افغان سعی می کند به کشورش بازگردد تا مانع از دست زدن خواهرش به خودکشی در دوره خفقان حکومت طالبان شود. مخملباف می گوید این روزها فرصت فیلمسازی ندارد.

آقای مخلمباف که خود در بطن انقلاب 1357 ایران شرکت داشته و چهار سال را در زندان های شاه سابق ایران گذرانده، می گوید جنبش فعلی معترضان از نوع دیگری است.

وی گفت: “سی سال پیش ما می دانستیم چه چیزی را نمی خواهیم، اما نمی دانستیم چه می خواهیم. اکنون، ما می دانیم چه چیزی می خواهیم.”

 

منبع: واشنگتن تایمز- 20 نوامبر