اعدام اهوازیها را متوقف کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض‌ به احتمال اجرای احکام پنج عرب ایرانی

در ادامه اعتراض‌های جامعه جهانی به احتمال اعدام پنج شهروند عرب اهوازی، مسئول حقوق‌بشر دولت آلمان هم با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو حکم این افراد شد. سازمان عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر، از سازمانهای جهانی مدافع حقوق بشر هم در بیانیه‌ای مشترک از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند اجرای حکم اعدام این افراد را متوقف کند.

 در همین راستا شیرین عبادی به همراه ۲۸ نهاد حقوق بشری در بیانیه‌ای جداگانه ضمن ابراز نگرانی از اعدام قریب الوقوع پنج فعال عرب اهوازی، اعلام کرده‌اند که “احکام اعدام این افراد قریب‌الوقوع است، در حال حاضر بیش از ۳۰ زندانی وابسته به گروه‌های اتنیکی و مذهبی در زیر حکم اعدام هستند.”

محمدعلی عموری‌نژاد، هادی راشدی، هاشم شعبانی‌نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه که به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر همگی از عربهای اهواز و از بنیان‌گذاران مؤسسه علمی- فرهنگی الحوار (گفت‌وگو) هستند، به اعدام محکوم شده‌اند. دو نفر از این افراد برادر هستند.

مارکوس لونینگ، مسئول حقوق‌بشر وزارت امورخارجه آلمان، روز پنجشنبه، ۵ بهمن ماه، با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو فوری حکم اعدام این ۵ شهروند عرب ایرانی در اهواز شد.

به گزارش دویچه وله، شبکه برون مرزی آلمان، لونینگ در این بیانیه نوشته است که “تهدید ۵ شهروند عرب اهوازی به اعدام سبب نگرانی شدید شده است.” به گفته مسئول حقوق‌بشر دولت آلمان این احکام در پی “محاکماتی غیرشفاف” صادر شده‌اند.

روز پنج شنبه همچنین دو سازمان عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه مشترکی خواستار لغو حکم اعدام ۵ جوان عرب ایرانی شدند. بر اساس بیانیه این دو سازمان “انتقال این پنج متهم به مکانی نامعلوم نگرانی‌های شدیدی ایجاد کرده است و بیم آن می‌رود که مقامات ایرانی در پی اعدام قریب الوقوع این متهمان باشند.”

 

در این بیانیه از سرکوب شدید برخی از فعالان عرب در ایران از سوی دولت مرکزی انتقاد شده است.

در تحولی دیگر شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و ۲۸ سازمان و نهاد ایرانی و خارجی مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک از مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوق بشر خواسته‌‌اند فورأ تمامی تلاش‌های خود را برای توقف اجرای حکم اعدام و نجات جان این زندانیان به عمل آورند.

سازمان حقوق بشر ایران، عرصە سوم، کمیتە گزارشگران حقوق بشر، بنیاد عبدالرحمان برومند و اتحاد برای ایران از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

بر اساس این بیانیه، احکام اعدام پنج فعال مدنی، که در ماە ژوئن بەمرگ محکوم شدە بودند از سوی دیوان عالی کشور تائید و روز چهارشنبە نهم ژانویە به خانوادە آنان ابلاغ شده است.

در همین راستا هفته گذشته فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشردر ایران طی بیانیه‌ای نسبت به احتمال اعدام این پنج تن ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، روز دوشنبه، ۲۶ دی ماه، گفته بود: “دولتمردانِ ایران حکم اعدام را برای همه گونه مخالفتی صادر و اجرا می‌کنند.”

 به گفته آقای لاهیجی: “جوامع قومی و به ویژه عرب‌ها، کرد‌ها و بلوچ‌های ایران به خاطر مطالبه حقوق خود قربانی می‌شوند. گاهی این افراد و اعضای خانواده‌هایشان قربانی انتقام جویی دولتمردان می‌شوند.”

 آقای لاهیجی همچنین گفته بود در حال حاضر بیش از ۴۰ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام در ایران زندانی هستند.

 به گفته او در میان این عده، چهار عرب دیگر که به اتهام محاربه و اتهام‌های مبهم دیگر محکوم شده‌اند، ۱۵ ـ ۲۰ کُرد و چند بلوچ، چند نفر متهم به ارتباط با گروه‌های مخالف در خارج و چندکار‌شناس اینترنتی و برنامه نویسی وجود دارند.

 آقای لاهیجی افزوده بود که “تعداد کُل واقعی ممکن است بسیار بیش از این باشد زیرا دولتمردان ایران از ارایه اطلاعات در باره صدور و اجرای حکم‌های اعدام، به ویژه در باره زندانیان عقیدتی و سیاسی خودداری می‌کنند”.

 در اردیبهشت ۱۳۹۰، حداقل هشت عرب ایرانی در اهواز، مرکز استان خوزستان، اعدام شدند. یکی ازآن‌ها، هاشم حمیدی، گویا در آن زمان ۱۶ ساله بود؛ سه نفر از آن‌ها در انظار عمومی اعدام شدند. اعدام پنهانی چهار زندانی سیاسی عرب ایرانی، شامل سه برادر، در خرداد ۱۳۹۱ در اهواز به اعتراض‌های گسترده محلی دامن زد.