آرامش پیش از توفان

نویسنده
مهرداد شیبانی

مهرداد شیبانی

ماه دوم بهار ایرانی با آرامشی در جبهه خارجی همراه بود که تهران آن رانشانه قدرت خود و آمادگی جهان برای تسلیم دید، و مفسران در رویدادهایش صدای توفان در راه را شنیدند.

محمود احمدی نژاد که این هفته خواهان مذاکره با” جناب آقای بوش” شد و یادش رفت که همتای آمریکائی خود را پیشتر” دیوانه” و” گاو” خوانده بود، ویژگیهای دولتش را بر شمرد. اوگفت:” ماچون یک حکومت اعتقادی هستیم، حرف هائی که می زنیم همان چیزی است که اعتقاد داریم. وقتی می گوئیم ما اهل تعامل و گفت وگوهستیم، واقعا اهل گفت وگوهستیم.”

و واقعا هم مامورین دولتی تمام هفته سرگرم” تعامل” و “ گفت وگو” با مردم ایران بودند. خود رئیس جمهور “اعتقادی” برای اینکه” عشق سوزان” خود به فرهنگ وتاریخ ایران را نشان بدهد، درحالیکه چفیه عربی بر گردن داشت سد سیوند را بادست خودآبگیری کرد تا بخش مهمی از تاریخ ایران زیرآب برود.

تمام هفته دامنه “گفت وگو” چنان بالا گرفت و مهر ورزی بحدی بود که توفان های سهمگین جای نسیم بهاری را گرفتند. از آغاز هفته که باشروع اردیبهشت همراه بود، لشگری از زنان ومردان سازمان یافته و آموزش دیده و مجهز به بنز و بی سیم و باطوم و هفت تیر با کلی دزندان ها در دست، تهران را برای اجرای سیاست “مهرورزی” اشغال کردند. سرداری به نام” رادان” که همنام بازیگرشاخصی از سینمای ایران است، صحنه اجتماع را با پرده سینما اشتباه گرفت و درمقام فرماندهی طرح” امنیت اخلاقی” به میدان آمد. او که بلافاصله چشم و چراغ روزنامه ضد ایرانی کیهان شد، بین 83 تا 87 در صدمردم تهران رامدافع این طرح دانست؛ آمار” دقیقی” که به نظر می رسد در وزارت اطلاعات محسنی اژه ای فراهم آمده که از ماموریت” سردار جدید کیهان” راز گشائی کرد. او بدحجابی را هم درکنار فعالیت های فرهنگی واجتماعی “ براندازی خاموش” لقب داد. سردار اسماعیل احمدی مقدم، باجنا ق محمود احمدی نژاد که ضمنا فرمانده نیروی انتظامی هم هستT با سخنان وزیر اطلاعات همراهی کرد و مخالفان” طرح” را با همان ادبیات “پشت وانتی” ارگان مرکزی” طالبان مستقردر ایران” مورد حمله قرار داد.

زنان دیگری از فعالین” جنبش برابری” روانه زندان شدند. نازی عظیما خبرنگاری که به ایران رفته بود تامادر بیمارش را ببیند، هرچند به سرنوشت زیباکاظمی دچارنشد، اما اورا برای یک” گفت وگوی” دو ساله گروگان گرفتند. به کارگران ومعلمان که هاشمی رفسنجانی بی توجهی به خواست هایشان را “خطرناک” توصیف کرده بود، بازهم حمله شد. تظاهرات دانشجویان دانشگاه شیراز علیه “مرام نامه اخلاقی” و اعتراض وسیع مردم دراقلید فارس و فردوس خراسان پاسخی جز خشونت نگرفت. سعید مرتضوی هم که سخت دلش برای بگیر و ببند تنگ شده است، از عملیات نیروی انتظامی در سرکوب زنان وجوانان به وجد آمد وگفت: “زندان و تبعید درانتظار مانکن های خیابانی است.”

در تمام هفته “گفت وگو” با عوامل “استکبار جهانی” یعنی آمریکا واروپا ادامه داشت و روز چهارشنبه کار چنانکه علی لاریجانی گفت در ترکیه به “رقص دیپلماتیک” رسید. رقصی که نوازنده هایش همان سران “ استکبار” هستند .

درست اول هفته بود که رابرت گیتس درچهار چوب سیاستی که باید زمینه را برای قطعنامه سوم شورای امنیت آماده کند گفت: “عملیات نظامی علیه ایران در دستور نیست.” و وزیر خارجه آمریکا هم پیست رقص را نشان داد: “به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم.” و درآمد “تا نگو در شرم الشیخ” را هم نواخت: “آ ماده گفت و گوی مستقیم با ایران بر سر عراق هستیم.” جمهوری اسلامی که ابتدا شرط حضور در کنفرانسس که برنامه اش راآمریکا ریخته و میهمانانش رادعوت کرده ، آزادی 5 فرد دستگیر شده دراربیل اعلام کرده بود، شرط را پس گرفت وهنوز مشغول اما و اگر است.

تهران- همانطور که احمد زید آبادی هم توضیح داد- تاکتیک” صلح” امریکا را شکست و عقب نشینی “ دشمن” ارزیابی کرد و از زبان احمدی نژاد و علی لاریجانی بر ادامه غنی سازی تاکید کرد. برخی از مقامات کلیدی” نظام مقدس جمهوری اسلامی” هم که در پرده و به کنایه باسیاست هسته ای دولت احمدی نژاد مخالفت نشان می دادند، سکوت اختیار کردند. تیتر اول روزنامه اعتماد ملی روز یکشنبه به” استقبال امریکا از مذاکرات هسته ای ایران وغرب” اختصاص یافت . این روزنامه در سرمقاله ای تحت عنوان” وقت تفاهم” از دست بالای جمهوری اسلامی در مذکرات خبر داد و خواستار استفاده از این فرصت شد.

هنوز جوهر این” تحلیل” خشک نشده بود که اتحادیه اروپا تحریم های خود را شدت بخشید، و بعد از شرکت فرانسوی توتال، یک شرکت اتریشی هم از پروژه پارس جنوب کنار کشید. و روسیه هم که هنوز داردچانه می زند تا بازهم پول بیشتری از سفره مردم فقیر ایران به جیب بزند، تهران را از زبان معاون وزارت خارجه اش به “ پنهانکاری” درفعالیت هسته ای متهم کرد.

تمام هفته از پشت هیاهوی “صلح” و” گفت وگو” صدای توفان بزرگ هم شنیده شد. دولت آذربایجان دوپایگاه نظامی دراختیار آمریکا گذاشت تا علیه طالبان افغانی از آنها استفاده شود و مفسران بلافاصله خبر دادند که منظور اصلی”طالبان ساکن در ایران” هستند. طالبانی که تمام هفته رجز خوانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس- متعلق به جناح راست- “سردار حسین سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه تاکید کرد: “امروز دارای قدرت موشکی ایران پایه هستیم که می‌تواند با مقیاس نامحدود مواضع دشمن را مورد هدف قرار ‌دهد. “

حسن روحانی هم گفت:” در صورت حمله به ایران، آمریکا با پاسخ شدید تهران مواجه خواهد شد.”

در آخرین روزهای هفته روح اله حسینیان معروف به” خسرو” یکی از تندروترین وابستگان سعید امامی بعنوان مشاور سیاسی وامنیتی محمود احمدی نژاد برگزیده شد تا روشن شود که در داخل کشور سیاست مهرورزی و “ گفت وگو” به شیوه قتل های زنجیره ای ادامه خواهد یافت.

در آخرین روز نوشتن این مطلب ـ چهارشنبه- علی لاریجانی مشغول مذاکره با سولانا است تا برای جهانیان بیشتر روشن شود که به” مذاکره” ادامه بدهند یابه توصیه “دنیس راس” مشاور ارشد دولت‌های بوش پدر و کلینتون در امور خاورمیانه و مشاور اغلب وزرای امور خارجه آمریکا نظیر “جیمز بیکر”، “وارن کریستوفر” و “مادلین آلبرایت” از”چماق” علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.