جنگ سپاه علیه زندگی غربی در تهران

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» با نام لبیک یا خامنه‌ای صورت می‌گیرد

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ از آغاز “عملیات های راهبردی” این نیرو علیه “زندگی غربی” در پایتخت خبر داد. سردار محسن کاظمینی در همایشی که جمعی از ائمه جماعات و فرماندهان پایگاه‌های بسیج تهران در آن حضور داشتند گفت که “رصد تهدیدات فرهنگی، اجتماعی تهران زیاد بوده” است. این فرمانده سپاه افزود: “ما به چهار تهدید و هدف کلان رسیدیم.”

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ در تشریح این چهار تهدید گفت: “تضعیف ایمان، باورها و ارزش‌های انقلاب و اسلام، ترویج زندگی غربی و گسترش آن، ترویج و ایجاد فضای غیراسلامی و ساختارشکن و تربیت نیروهایی که بتوانند برای آنها نقش‌آفرینی کنند”.

سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ همان سپاهی است که وظیفه سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ را بر عهده داشت.

سردار کاظمینی گفت که این تهدیدها توسط “دشمن” صورت می گیرند اما توضیحی درباره این دشمن نداد و به جای آن برنامه های سپاه تحت امر خود برای مقابله با این تهدیدات را تشریح کرد.

او در تشریح این برنامه ها، “مهمترین نیروهای عمل کننده” در این خصوص را “ائمه جماعات و هیات‌امنای مساجد و فرماندهان پایگاه‌های بسیج” عنوان کرد.

این فرمانده سپاه گفت که “با ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان نیروهای فعال در جبهه مقابل تهدیدات، می‌توانیم در عرصه جنگ نرم به پیروزی برسیم.”

سردار کاظمینی افزود که “تقویت ایمان و باورهای انقلابی و اسلامی در جامعه، ترویج زندگی اسلامی در مقابل ترویج زندگی غیراسلامی از سوی دشمنان، شکستن فضای غیراسلامی و تربیت نیروهای مومن و انقلابی” از برنامه های سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ برای مقابله با تهدیداتی است که به گفته او توسط دشمن درباره پایتخت طراحی شده اند.

او این مسائل را “چهار هدف بزرگ” سپاه عنوان کرد و گفت که برای تحقق آنها “۲۰ اقدام عمده راهبردی در نظر گرفته‌ایم.”

فرمانده سپاه محمد رسول الله این اقدامات را شامل “انس با قرآن، احیای امر به معروف و نهی از منکر و برنامه‌هایی از این دست” بیان کرد و گفت که “برای اجرایی شدن این بیست اقدام نیز ۱۰۰ طرح و ۵۲۶ اقدام عملیاتی طراحی کرده‌ایم.”

 

سپاهی برای سرکوب و کنترل

سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ تا سال ۱۳۷۴ با نام لشگر ۲۷ محمد رسول الله که از واحدهای سپاه در دوران دفاع مقدس بود، مسئولیت کنترل پایتخت در شرایط غیرعادی را برعهده داشت. پس از تشکیل قرارگاه ثارالله سپاه که وظیفه اصلی آن برقراری امنیت در شهر تهران بود، این لشگر نیز زیرمجموعه قرارگاه شد.

مقر فرماندهی قرارگاه ثارالله در حد فاصل ده ونک و اوین در شمال تهران قرار دارد. در سال ۱۳۸۷ و به دنبال تغییرات ایجاد شده در ساختار سپاه پاسداران و تشکیل سپاه‌های استانی، لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ در یکدیگر ادغام شد و به “سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ” تغییر نام یافت.

پس از آغاز اعتراضات به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خردادماه ۱۳۸۸ به دستور شورای عالی امنیت ملی، وظیفه کنترل و سرکوب اعتراضات در پایتخت بر عهده قرارگاه ثارالله و لشگر محمد رسول الله در تعامل با نیروی مقاومت بسیج گذاشته شد.

بر اساس گزارش ها، بازداشت، بازجویی و اعتراف گیری از بسیاری از چهره های مشهور سیاسی و فرهنگی از جمله سعید حجاریان پس از انتخابات توسط این واحد سپاه انجام شد.

شبه نظامیان بسیجی که در کنار ماموران یگان ویژه ضد شورش نیروی انتظامی در مقابله با معترضان در تظاهرات تهران حضور داشتند، تحت فرماندهی سپاه محمد رسول الله بودند.

سردار حسین عراقی، فرمانده وقت سپاه محمد رسول الله در همان روزهای نخستین پس از اعلام نتیجه انتخابات گفت که بنابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی، سپاه و بسیج در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ و در اوج ناآرامی های تهران وارد عمل شدند و “مجموعه سپاه تهران بزرگ به عنوان بازوی اجرایی سپاه پاسداران در تهران به کمک نیروی انتظامی آمد.”

او اعلام کرد که سپاه محمد رسول الله که بازوی اجرایی بسیج در شهر تهران است، روز ۳۰ خرداد ۸۸ و یک روز پس از اتمام حجت رهبر جمهوری اسلامی با معترضان و رهبران آنها با کمک نیروی انتظامی وارد عمل و از ساعت دو و نیم بعد از ظهر همان روز در تهران مستقر شد.

فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ در مصاحبه دیگری هم گفت که نیروی های بسیجی به درخواست نیروی انتظامی روز ۲۳ خرداد ( یک روز پس از انتخابات) وارد عمل شدند “اما از ۲۵ خرداد تمام مسئولیت بر عهده سپاه و نیروهای بسیجی گذاشته شد که تا ۲۵ مرداد ماه ادامه داشت.”

 

نگران تهران

سردار محسن کاظمینی در اواخر آذرماه ۱۳۹۰ با حکم سردارمحمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ و جایگزین سردار حسین همدانی شد. کاظمینی پیش از آن معاونت عملیات کل سپاه را بر عهده داشت.

پیش از او، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در دی‌ماه گذشته از “وضع فرهنگی و سیاسی” پایتخت انتقاد کرده و گفته بود: “وضع امروز تهران از نظر اسلامی و انقلابی خوب نیست و فاصله زیادی با آرمان‌هایمان داریم و باید تلاش کنیم تا به یک جامعه انقلابی و اسلامی مناسب تبدیل شویم.”

او گفته بود که از طرفی “سال‌ها بی‌توجهی مسئولین” و از سویی دیگر “تهاجم فرهنگی دشمن” باعث وضعیت نامناسب تهران شده است.

او تصریح کرده بود که “سپاه و بسیج نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.”

فرمانده کل سپاه همچنین در مورد مسائل امنیتی در تهران نیز ابراز نگرانی و اظهار کرده بود: “مسائل امنیتی در تهران بزرگ اهمیت ویژه‌ای دارد و دشمن‌ نسبت به ایجاد ناامنی در آن حساب ویژه‌ای باز کرده‌ که باید در این خصوص دقت کنیم و مسائل امنیتی را در کنار مسائل فرهنگی جلو ببریم.”