وحشت و اضطراب
قبل از انتخابات

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۲۰۱۲؛ بالا‌ترین اعدام در ۱۵ سال گذشته

سازمان حقوق بشر ایران که به صورت تخصصی به مستند سازی آمار و گزارش‌های اعدام درکشور می‌پردازد، در گزارش سال ۲۰۱۲ خود، از به دار آویخته شدن دست کم ۵۸۰ نفر در طول این سال خبر داده است. سخنگوی این سازمان حقوق بشری به روز می‌گوید هدف حاکمیت از این اعدامها ایجاد وحشت و اضطراب در آستانه انتخابات است.

محمود امیری مقدم می‌گوید علیرغم ابراز نگرانی جامعه جهانی از افزایش اعدام‌ها در ایران، در سه ماهه اولیه سال ۲۰۱۳ نیز ده‌ها حکم اعدام دیگر در زندان‌های مختلف از جمله زندان وکیل آباد مشهد آشکارا و مخفیانه به اجرا در آمده است.

شدت گرفتن موج اجرای احکام اعدام در ایران طی سال ۲۰۱۲ با اعتراض و نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشر روبرو شده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در سومین گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اوایل ماه مارس میلادی منتشر شد، از اعدام دست‌کم ۴۸۷ نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی خبر داده بود.

بر اساس گزارش ماه مارس گزارشگر ویژه، علاوه بر حدود ۲۹۷ اعدام رسمی که توسط رسانه‌های رسمی اعلام شده، حدود ۲۰۰ “اعدام مخفی” هم توسط اعضای خانواده‌‌ها، مسئولان زندان، و یا اعضای قوه قضاییه تصدیق شده است. ۵۸ مورد این اعدام‌ها در ملاء عام اجرا شده‌اند.

در گزارش آماری جداگانه‌ای، سازمان عفو بین الملل در ماه اکتبر ۲۰۱۲ گزارش داد که طی نه ماه حدود ۳۴۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بیشتر آن‌ها مربوط به قاچاق مواد مخدر بوده‌است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش اعدام‌های سالانه که سوی سازمان حقوق بشر ایران متشر شده، در سال ۲۰۱۲ دست کم ۵۸۰ نفر در ایران به دار آویخته شده‌اند.

آمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۲ جزو بالا‌ترین آمارهای اعدام سالانه در ۱۵ سال گذشته بوده است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند جدا از موارد لحاظ شده در این گزارش‌ها احتمال می‌رود تعداد زیادی اعدام اعلام نشده و مخفیانه نیز وجود داشته باشد.

 

مخفیانه و آشکارا اعدام می‌شوند

از میان ۵۸۰ نفری که به گزارش سازمان حقوق بشر ایران اعدام شده‌اند، ۲۹۴ مورد، یعنی حدود۵۱ درصد توسط منابع رسمی جمهوری اسلامی گزارش شده‌اند.

۲۸۶ مورد، مربوط به گزارشات منابع غیر رسمی است.

این سازمان حقوق بشری در گزارش خود اعلام کرده که ۸۵ مورد از ۳۲۵ مورد اعدام مخفی زندان وکیل آباد در سال ۲۰۱۲ در این گزارش لحاظ شده است.

حداقل ۷۶ در صد اعدام‌های اشاره شده در این گزارش به جرایم قاچاق مواد مخدر مرتبط بوده‌اند.

همچنین بخش آماری این گزارش نشان می‌دهد که ۶۰ مورد ازاعدام‌ها در ملا عام صورت گرفته و ۴۶ درصد اعدام‌های ملا عام در استان فارس به اجرا در آمده است.

۹ نفر از اعدام شد گان سال ۲۰۱۲ زن بوده‌اند.

دست کم ۲۷ شهروند افغان و ۱ شهروند پاکستانی در میان اعدام شدگان بوده اند.

اعدام شهروندان افغانی در ایران در دو سال گذشته با اعتراض مقامات رسمی این کشور روبرو شده است.

این گزارش آنطور که گفته شده، نتیجه تلاش‌های مدافعین حقوق بشر، اعضا و وابستگان سازمان حقوق بشر ایران است که در مواردی با تحمل خطر برای جمع آوری اطلاعات و جهت ارائه تصویر دقیق تری از اعمال مجازات اعدام در ایران صورت گرفته است.

 

هر هفته ۲۰ اعدام در وکیل آباد

گزارش سالانه مجازات اعدام در ایران سال ۲۰۱۲ در حالی منتشر می‌شود که این سازمان معتقد است جامعه ایران به سوی آینده‌ای نامشخص در حرکت است. شرایط اجتماعی- اقتصادی هر روز وخیم‌تر می‌شود و دوره تازه انتخابات ریاست جمهوری هم در پیش روست.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این نهاد حقوق بشری به روز می‌گوید، با توجه به اعتراضات بعد از انتخابات سال ۸۸ در ایران و پس از آن وقایع بهار عربی در دو سال گذشته، مسئولین جمهوری اسلامی ضمن ابراز نگرانی از عواقب انتخابات خرداد ماه آینده، بیشترین تلاش خود را برای اشاعه ترس، وحشت و اضطراب در سطح جامعه به کار می‌گیرند.

آقای امیری مقدم می‌افزاید در سه ماه اول سال جاری ۲۰۱۳ در ایران شاهد افزایش چشمگیر اعدام‌های آشکار و مخفیانه بوده‌ایم.

به گفته او تنها در دو ماه ژانویه و فوریه امسال هر هفته ۲۰ نفر در دو نوبت به صورت مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده‌اند.

از سال ۲۰۱۰ به این طرف چندین سازمان مدافع حقوق بشر پیرامون اعدام‌های دسته جمعی و مخفیانه در زندان وکیل آباد هشدار داده‌اند.

آقای امیری مقدم می‌گوید علاوه بر این طی سال جاری و سال گذشته اعدام‌های در ملاء عام و دیگر مجازات‌های سنگین نیز افزایش یافته است.

اعدام در ملاء عام و اجرای مجازات مرگ برای کودکان زیر سن قانونی از جمله ویژگی‌هایی است که اعدام در ایران را نسبت به دیگر کشور‌ها متفاوت کرده است.

سال ۲۰۱۲ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بر اجرای مجازات‌ در ملاء عام و در اماکنی‌ مانند استادیوم ها و پارک ها تاکید داشته‌است.