کاندیداتوری نجم هدا برای ریاست جمهوری زمین

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ظهور در اردیبهشت

در حالی که روزانه چهره های شناخته شده ای که خود را اصولگرا، اصلاح طلب یا مستقل می دانند، از آمادگی برای نامزدی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری خبر می دهند، یک نفر هم هست که حتی هویت او معلوم نیست و عکسی از وی وجود ندارد اما در وبلاگش خود را نه تنها رئیس جمهور آینده ایران بلکه رئیس جمهور آینده زمین هم معرفی کرده است.

او خود را “نجم هدا” نامیده هرچند سخنگویش در گفت و گو با “روز” می گوید که این نام مستعار اوست و نام حقیقی اش در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت اعلام می شود. نجم هدا وعده داده در صورت رئیس جمهور شدن، مناسبات جهان سرمایه داری کنونی را تغییر و عدالت و انسانیت را در تمام دنیا گسترش دهد.

سید سعید شجاعی، سخنگوی نجم هدا در گفت و گو با “روز” می گوید اگر مردم با افکار او آشنا بشوند، به نجم هدا می گروند.

 

 نجم هدا، آقا هستند یا خانم؟

خب ما در سیاستی که برای کار در نظر گرفتیم، گفتیم که اسم ایشان نجم هدا نیست. نجم هدا اسم مستعار است. قرار است فعلا تا اردیبهشت درباره شخصیت یا هویت ایشان چیزی اعلام نکنیم و صرفا بحث را روی افکار و اندیشه های نجم هدا قرار بدهیم.

 

نجم هدا اصلا وجود خارجی دارد؟

بله ولی نام نجم هدا نه مذکر است نه مونث.

 

شبیه خداوند که جنسیت ندارد.

یه آدمی است دیگر …

 

احیانا خود شما همان نجم هدا نیستید؟

نه من نیستم. من به عنوان آدمی که اصلا با خود نجم هدا کاری نداشتم،با افکار و عقایدش آشنا شدم و به نظرم آمد وظیفه دارم تا آنها را معرفی کنم.

 

چطور با ایشان آشنا شدید؟

من از سال تقریبا 85 با نجم هدا آشنا شدم. در مباحث علمی بود. آشنایی مان ادامه پیدا کرد. فکر می کنم اگر بخواهم یک کشور زیبا و پیشرفته و جهانی خوب داشته باشم، بهترین راه این اندیشه هاست.

 

چند نفر در کنار شما از نجم هدا برای ریاست جمهوری حمایت می کنند؟

من احساس وظیفه کردم و تنهایی فعالیت خودم را شروع کردم.

 

کجا آشنا شدید؟

در تهران

 

منظورم این است که در دانشگاه، جلسات خاصی، کجا دقیقا؟

بله جلسات خاصی بود تحت عنوان در جستجوی آرمانشهر. در آنجا با نجم هدا آشنا شدم و ظرف چند سال اخیر شناخت بیشتری پیدا کردم.

 

این آقا یا خانم نجم هدا، سابقه فعالیت سیاسی هم دارند؟

به هیچ عنوان، اصلا

 

فعالیت اجرایی چطور؟ در دولت، حکومت؟

اینها سئوالاتی هستند که الان اگر من پاسخ بدهم برنامه ریزی هایی که کردیم بر هم می خورد. یعنی یا باید راستش را به شما نگویم یا اگر بخواهم راستش را بگویم، دیگر آن هویت فاش می شود.

 

حرف نجم هدا چی هست؟

ایشان اعتقاد دارند وضعیتی که امروز نه در ایران بلکه کلا در جهان حاکم است، تحت تاثیر یک نوع تفکر است.

 

چه تفکری؟

در یک کلمه حکومت سرمایه بر انسان ها که در واقع یک درد مشترک است. در ایران هم همینطور است. یعنی مشکل امروز ما فارغ از اینکه این آقایان چه می گویند، نگاه ما به مقوله سیاست و اقتصاد سودسالارانه است. اما نجم هدا فرق می کند. او کاملا انسانی به قضایا نگاه می کند و بر مبنای این نگاه، راهکارهای بسیار شدنی و ساده ای دارد برای حل وضعیت موجود.

 

یعنی حل مشکلات اقتصادی و معیشتی؟

بله. من اطمینان دارم نظریات ایشان، که بسیار هم ساده هستند و پیچیدگی هم ندارند، حتی می توانند مشکل بسیاری از کشورهای دیگر را هم حل کنند.

 

برنامه نجم هدا برای حل مشکلاتی مانند تورم، بیکاری، گرانی و مشکلات فراوان سیاسی و اجتماعی چیست؟

ببینید ایشان یک آرمانشهری در تفکر خود دارد که در نهایت یک وضعیت آرمانی را معرفی می کند. با این نگاه تعاریف ما از اقتصاد و سیاست دچار تغییر می شود. وقتی این فرهنگ غلبه کند، با معنی دیگری از اقتصاد و سیاست مواجه می شوید.

 

مثلا چه معنایی؟

شاید گفتنش به نظر نشدنی بیاید اما یکی از راهکارهای نجم هدا، حذف پول است. پول در نظام ایشان یک وضعیت دیگری پیدا می کند و از هر نوع مراوداتی حذف می شود. با تغییر این نگاه به مسائل اقتصادی همه این مشکلات انشاالله حل می شود.

 

مبنای نگاه نجم هدا چیست؟

نگاه نجم هدا توحیدی و انسانی است نه اسلامی به معنی یک دین خاص.

 

فکر می کنید با این دیدگاه ها، نجم هدا بتواند مردم را به خودش جلب و مشکلات کشور را حل کند؟

صد در صد. فکر می کنم اگر اندیشه های ایشان ظرفیت مطرح شدن پیدا بکند، خیلی صریح قابل فهم است و می تواند ظرف مدت کوتاهی مشکلات را حل کند.

 

نجم هدا برنامه مدون و مکتوبی برای اداره کشور هم دارد؟

بله برنامه وجود دارد.

 

خب فرض کنیم نجم هدا رئیس جمهور شد. چطور و با کدام برنامه و تیم می خواهد ایران را اداره کند؟

برای همه چیز برنامه وجود دارد. ببینید در نظام ایشان یک وضعیت آرمانی است که مطلوب ماست و یک وضعیت موجود هست که یک برنامه واسط وجود دارد برای انتقال وضعیت موجود به وضعیت آرمانی.

 

این آرمانشهر نجم هدا چه مشخصاتی دارد؟

بزرگترین مشخصه ای که من را جلب کرده، تکیه بر انسانیت است. ایشان معتقد است وضعیت موجود در دنیا، شایسته شأن انسان نیست و تعریفی که امروز از انسان وجود دارد، باعث شده در حوزه عمل با چنین دنیایی مواجه بشویم. اما اگر این تعریف به نگاه نجم هدا تغییر پیدا بکند، ماهیت انسان و طبعا عمل او تغییر می کند.

 

تعریف ایشان از انسان چیست؟

اگر بخواهم خیلی ساده بگویم: بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار

اما اگر بخواهم کمی بیشتر بگویم ما در تعریف انسان خودمان را هم به عنوان یک فرد معیار قرار می دهیم. در صورتی که انسان در نگاه ایشان یک شخص نیست بلکه موجودی است که چند هزار سال سن دارد و امروز با یک پیکر چاق، هفت میلیارد سلول دارد که همه با هم ارتباط دارند. کلا از نظر ایشان این پیکره یک پیکره سرطان گرفته است.

 

نجم هدا خود را هم رئیس جمهور ایران و هم رئیس جمهور زمین معرفی کرده. منظور ایشان چیست؟

تفکر ایشان یک تفکر انسانی است. این تفکر در بین تمام هفت میلیارد سلول مشترک است. اگر فهم یکسانی در این سلول ها نسبت به خودشان به وجود بیاید، به اشتراکات زیادی می رسند. در آرمانشهر ایشان دیگر دولت های متفرق وجود ندارند، یک دولت است به معنی یک برنامه که در همه جا اجرا می شود. نه به معنی فردی که صاحب همه قدرت باشد.

 

ایشان قرار است رئیس جمهور بشوند یا منجی آخر الزمان؟

نه اصلا. ما یک منجی به معنی مذهبی داریم که فرضا امام زمان است. توقعاتی که از او وجود دارد، در نگاه موعودگرا، کاملا دنیوی است. در صورتی که در نگاه نجم هدا اینطور نیست. در این نگاه، ما خودمان باید مشکلات خودمان را حل کنیم و پس از آن، منجی ما را به سمت درونیات و آفریدگار هدایت می کند. البته مقدمه این اتفاق آن است که ما به یک فهم جهانی برسیم و اندیشه های ایشان می تواند خیلی کمک کند در این زمینه.

 

چند نفر از نجم هدا حمایت می کنند؟

تا قبل از اینکه ویدئوهای معرفی نجم هدا را منتشر کنم، شاید سرجمع 20 یا 30 نفر با ایشان آشنا باشند. نه هیچ چیزی ندارد.

 

پس چطوری امیدوارید با مردم ارتباط برقرار کنید و به ریاست جمهوری برسید؟

به رسانه ها امیدواریم. ما مطمئنیم اگر حرف نجم هدا آنچنان که باید به گوش مردم برسد، قطعا مردم ایشان را خواهند پذیرفت.

 

یعنی قرار است نجم هدا یک ماه دیگر به وزارت کشور برود و برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کند؟

اگر شرایط مهیا باشد حتما.

 

شرایط مهیا باشد یعنی چی؟

یعنی اگر از نظر آقایان قابل پذیرش باشد. ایشان نه رجل سیاسی است نه رجل مذهبی و نه به آیین رسمی کشور پایبند است. هیچ کدام از شرایط قانونی را ندارد ولی در عین حال ما اصلا ناامید نیستیم.

 

به آیین رسمی پایبند نیست یعنی مسلمان نیست؟

ایشان نگاهش کاملا توحیدی و الهی است یعنی به قول خودشان بر اساس روح دین ابراهیمی زندگی می کنند. مثلا شیعه به معنایی که امروز متداول است نیستند.

 

هویت نجم هدا که مشخص نیست، هدف هم که اصلاح بشریت و جهان است، ایشان در دوران غیبت به سر می برند و قرار است در اردیبهشت ماه ظهور کنند؟

اصلا این نگاهی که الان شما به ماجرا کردید، حرف های روشن ایشان را به حواشی می برد. انشالله وقتی معرفی بشوند، متوجه می شوید که اصلا در این فضا نیست.

 

بعد اگر ایشان در انتخابات موفق نشدند به فعالیت های فعلی خودشان ادامه می دهند؟

ایشان همین الان هم هیچ اصراری به این کار ندارند. هر کاری که الان انجام می شود را من انجام می دهم. اگر نتواند در انتخابات شرکت کند هم این روند را ادامه می دهد و من هم به اندازه توانم تلاش می کنم ایشان را به مردم معرفی کنم. چون فکر می کنم چیزی که می تواند مردم ایران را از این وضعیت نجات دهد، هیچ کدام از این اندیشه های موجود نیست.

 

نگاه شما نسبت به اصولگرایان و اصلاح طلبان و دیگر جناح های سیاسی چیست؟

بالاخره یکی از محاسن تفکر نجم هدا این است که سیاست با معنی و تقسیم بندی های امروزی اصلا وضعیت دیگری دارد. اگر بخواهم درباره اش توضیح بدهم، خیلی مفصل است. اجازه بدهید در فرصت های بعدی.

 

مثلا به دموکراسی اعتقاد دارند؟

صد در صد. اصلا جز دموکراسی هیچ راهی برای رسیدن به آرمانشهر مد نظر ایشان وجود ندارد. نجم هدا دنبال دموکراسی، حقوق بشر و آزادی است.