فارس، خزر، قدس

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

خدا بیامرزدش محمدرضاپهلوی را که اگر کسی غلط زیادی می کرد و یک کلمه عوضی در مورد خلیج فارس حرف می زد، حقش را می گذاشت کف دستش و فرقی هم نمی کرد که آمریکا و انگلیس مخالف باشند یا نه، اشتباه نکنید، طبیعتا به نظر من عصر پادشاهی و حکومت سلطنتی به سرآمده و نه تنها من، بلکه خود رضا پهلوی هم دیگر به نظرم طرفدار حکومت شاهنشاهی نیست. احتمالا اگر خود شاه  هم زنده بود، در نود سالگی دیگر طرفدار حکومت سلطنتی نبود. ولی هر چه بود، آدم باعرضه ای بود و بلد بود مملکت را حفظ کند و بدون شک در ده سال آخر عمرش، در سیاست خارجی جزو برترین رهبران جهان بود.

 

فعلا، در پائین که خلیج فارس باشد، اجلاس کشورهای اسلامی در مورد بازیهای کشورهای اسلامی برگزار شد و نمایندگان دولت احمدی نژاد که قرار است مدیریت جهان را در دست بگیرد، قبول کردند که واژه خلیج فارس و نقشه ایران از مدال و نشانه های بازیهای کشورهای اسلامی حذف شود و شوخی شوخی خلیج فارس را دارند به باد می دهند. دولت پهلوان شجاع الدوله کهریزکی هم برای اینکه قضیه را چیزمال کند، بازیها را به بهانه شیوع آنفلوآنزای خوکی به تعویق انداخته و به گزارش خبرگزاری تابناک گندش تا شش ماه دیگر درنمی آید.

 

این از پائین مملکت، از بالا هم روسیه و قزاقستان و جمهوری آذربایجان و ترکمنستان اجلاس کشورهای خزر را برگزار کردند و ایران را که حق حاکمیت پنجاه درصدش تحت عنایات خاصه دولتمردان حسینقلیخانی به یک پنجم رسیده بود، بکلی حذف کردند و دولت ایران را که مالک نیمی از دریای خزر بود، به اجلاس راه ندادند. این هم از برادری خرس های روسی که در کودتا با دولت احمدی نژاد شریک شدند و حالا قرار است، بیست درصد سهم منابع انرژی دریای خزر را بکشند بالا. متکی وزیر خارجه هم تنها عمل مثبت و مفیدی که نشان داده این است که رسما اعلام کرده که “ ما از این اقدام بسیار خشمگین هستیم.” انگار وقتی خوشحال بود چه اغلاطی را مرتکب شد که حالا خشمگین شده است.

 

البته واضح و مبرهن است که در این شرایط که از بالا و پائین حق حاکمیت ملی ایران، زرت و زرت مورد هجوم دوستان دولت و دشمنان مردم قرار گرفته، دولتمردان شریف و غیور و شجاع و زیرک این مملکت، تمام مشکلشان این است که نکند خدای ناکرده در روز قدس، ملت از حقوق خودشان دفاع کنند. موسوی که نخست وزیر بود، تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را نشاند زیر پرچم ایران، هاشمی و خاتمی هم از حق حاکمیت ایران دفاع کردند. فقط مانده است همین تحفه ارادان که فقط با گاز اشک آور و چوب و چماق بلد است اعتراضات مسالمت آمیز مردم خودش را سرکوب کند، وگرنه جرات ندارد، در خلیج فارس یک رفتار دیپلماتیک موفق بکند.

 

فکر کنید، درست در زمانی که از بالا و پائین تحت فشار کشورهای همسایه هستیم، و کشورهای اسلامی نام و نقشه ایران را از برنامه بازیها حذف کرده اند، دکتر کهریزکی چاوز کمونیست را به ایران دعوت کرده و با او دوهزار تا قرارداد بسته، من اصلا نمی فهمم منافع مشترک ما و ونزوئلا در چیست؟ همسایه ایم؟ سابقه تاریخی مشابه داریم؟ به لحاظ فرهنگی نزدیکیم؟ ایرانی ها در ونزوئلا و ونزوئلایی ها در ایران اقامت دارند؟ اصولا در تمام تاریخ ایران چند بار نام ونزوئلا ذکر شده است؟

 

حالا اینها به کنار، در چنین موقعیتی، دولت تمام هم و غم اش را گذاشته برای اینکه فلسطین آزاد شود و مراسم روز قدس بدون سوء استفاده دشمنان، که طبیعتا در داخل ایران، هیچ دشمنی غیر از ملت ایران وجود ندارد، برگزار شود. کوهکن، نماینده خبرنگارکتک زن مجلس که اصلا نه برایش خلیج فارس مهم است و نه دریای خزر ربطی به او دارد، در مورد روز قدس گفته است “ سوء استفاده از روز قدس همراهی با رژیم صهیونیستی است.“، حسین شریعتمداری هم که جوری درباره حماس حرف می زند که انگار خالد مشعل شوهر ننه اش است، گفته است: “ هر کسی که در روز قدس شعار ضد صهیونیستی بدهد، عامل اسرائیل است.”

 

به نظر من مساله جنبش سبز و انتخابات صد البته بسیار لازم و واجب است، ولی مردم باید برای مخالفت با دولتی که در مقابل از دست رفتن حق حاکمیت ایران در خلیج فارس و دریای خزر صدایش در نمی آید، واکنش شدید نشان بدهند. واقعا، مردم دنیا فردا نمی پرسند که یک ملت بی فکر درست در زمانی که از شمال و جنوب داشتند غارت می شدند، جمع شده بودند و برای آزادی یک کشور دیگر شعار می دادند؟ فعلا مشکل اصلی ما با دولت خودمان، روسیه و وزارت خارجه است که مثل ماست نشسته اند بغل ودکای روسی و دائما به روس ها هم می گویند نوش جان! کوفت شان بشود.

 

معاون اول هم تعیین شد

 

بقول معروف “ دختر همسایه هرچه چل تر، برای ما بهتر”، اگر قرار است این دولت توی سر ما بزند، حداقل بهتر است یک مشت احمق باشند که نفهمند چکار کنند، چون اگر باهوش باشند محکم تر می زنند. در هر حال انتخاب محمد رضا رحیمی، کاشف مرد سوری که گفته بود “ اگر پیامبری بخواهد بیاید مثل احمدی نژاد خواهد بود” و با همین یک جمله، از استانداری کردستان و دیوان محاسبات کشور، وارد دولت شد و امروز به عنوان شخص دوم دولت و معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد، به کلیه مخالفان دولت احمدی نژاد تبریک می گوئیم.

 

این معاون مثل رئیس اش، هم مدرک تقلبی دارد، هم هر دوتاشان قبلا استاندار بودند و مردم یک استان پس از رفتن شان نفس راحت کشیدند، هم هر دوتاشان به بادمجان و دستمال علاقه ویژه دارند و اصولا به هم می آیند. یکی از مهم ترین مسائلی که در دولت قبلی آزارم می داد، قیافه داوودی معاون اول احمدی نژاد بود. چون اصلا به دولت یکدست احمدی نژاد نمی آمد، از آنها بود که تا وقتی دهانش را باز نکرده بود، آدم ناخودآگاه فکر می کرد این موجود آدم حسابی و محترم است. خوب شد که رفت و همه چیز دولت مثل همه چیزش شد، حالا دیگر اگر یک سردر 150 سانتی برای هیئت دولت بسازند، هیچ کدام شان لازم نیست سرشان را خم کنند.

 

علیرضا بهشتی آزاد شد

 

دیروز محمدرضا جلایی پور آزاد شد و امروز علیرضا بهشتی، خبرهای خوشی بود. شایعه دستگیری کروبی هم خدا را شکر تا این لحظه غلط از کار درآمده است. به نظرم این روش خوبی است. اصلا وقتی شخص آقای خامنه ای سه روز بعد از اعلام نتایج انتخابات اعلام کرده که “ از این حضور پر شوری که در روزهای اخیر و حتی شبها ـ آنطور که مطلع شدم ـ مردم در خیابانها داشتند، تشکر می کنم.” چه معنی دارد، کسی که در همان شب اعلام رای دستگیر شده، متهم شود که در ناآرامی هایی که یک هفته بعد رخ داده، دخالت داشته؟ حالا مرتضوی عقلش نمی رسید، بقیه هم عقل شان نمی رسد، یعنی واقعا هیچ کس عقلش نمی رسد که این کارها غلط است؟ امیدواریم که بقیه دوستان هم زودتر آزاد بشوند، امیدواریم که همه آزاد بشوند که به امید خدا در روز قدس همگی با هم در تظاهرات به نفع مردم شرکت کنیم که انشاء الله اگر موفق شدیم توی دهان دولت احمدی نژاد و رئیس اش بزنیم هم ملت ایران سود می کنند، هم مردم فلسطین که از دست حماس و حزب الله راحت می شوند. ضمنا شنیدم که مسلمانان بیروت می خواهند برای همبستگی با مردم ایران در روز قدس علیه دولت احمدی نژاد تظاهرات کنند، البته منبعش سوراخ است، ولی هست.

 

دولت امام زمان از مرجع تقلید شیعیان شکایت کرد

 

یکی از آقایان دو سه سال بعد از انقلاب داشت سخنرانی می کرد و در مورد ظهور امام زمان حرف می زد. گفت: “ آقا که بیاد همه مشکلات حل می شه، دیگه گرونی نیست، دیگه اجحاف نیست، همه چیز ارزون و فراوون می شه، همه مردم خوشحال می شن، دیگه دادگاه به کسی ظلم نمی کنه، دیگه کسی به کسی زور نمی گه، می شه مثل زمان شاه.” حالا داستان ما همانطور شده است. فقط همین یکی مانده بود که دولت امام زمان، از مرجع تقلید شیعیان شکایت کند. خودتان بگوئید اگر به هر دلیلی دولت فرانسه یا آلمان یا عربستان سعودی یا امارات یا ترکیه یا مصر از یک مفتی اهل سنت یا مرجع تقلید شیعه شکایت کرده بود، الآن دولت ایران چه فریاد وااسلامایی راه انداخته بود؟

 

سه چهار تا از این کارها را تکرار کنند، کلیه مشکلات ملت حل می شود. تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که سپاه و پلیس ام القرای اسلام مردم را شکنجه می کنند، پلیس امنیتی چادر از سر زن مسلمان می کشد، دادگاهش روحانی باشعور را خلع لباس می کند، رئیس جمهورش علیه مرجع تقلید شکایت می کند، حزب اللهی اش به بزرگترین مراجع تقلید فحش می دهد. همین می شود که مردم ترس شان از دولت می ریزد، تا حالا فکر می کردیم که اگر یک کلمه حرف ناجور به مراجع تقلید بزنیم ایکی ثانیه سوسک می شویم و مثل گره گوار سامسار باید توی خانه بمانیم و بیچاره شویم، تازه می فهمیم که نه بابا، از آن خبرها هم نیست، بیخودی می ترسیدیم. بچه ها بیایین بیرون، اینها فقط اسلحه دارند، حق ندارند.

 

آسمون پر از ستاره است

 

در پاسخ به این سووال که چرا شاگرد اول آزمون سراسری کشور، در امتحان گزینش یا همان صلاحیت یا هر کوفت و زهرماری دیگری است، رد شده است، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: “ دانشجوی ستاره دار نداریم، ممکن است 10 نفر وجود داشته باشند که مشکلاتی در حوادث اخیر ایجاد کرده باشند، اما ستاره دار نیستند.” خبرنگار پرسید: یعنی اون وقت اینها چی می شن؟ سخنگوی مذکور گفت: هیچی، هیچ مشکلی پیدا نمی کنند، فقط نمی تونن برن دانشگاه. خبرنگار پرسید: این افرادی که ممکن است وجود داشته باشند، اینها جزو رتبه های بالای آزمون هم هستند؟ سخنگو گفت: بله، بعضی هاشون، بخصوص رتبه اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم و هشتم و نهم و دهم.

 

سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی

 

بیخودی نیست که این سردار فیروزآبادی که یکی از نظامیانی است که رژیم مورد نظر رهبری را حفظ می کند، اندازه تانک چیفتن شده است. من فکر می کنم این آدم از بس به حرف های رهبری عمل کرده خودبخود، تمام بدنش از رهبری اطاعت می کند. آقای خامنه ای گفت: “ سیاست نظام جذب حداکثری و دفع حداقلی است.” همین است دیگر! آدم وقتی جذب حداکثری داشته باشد و دفع حداقلی می شود اندازه فیل. البته فکر می کنم احمدی نژاد حرف های آقا را گوش نمی کند و دفع حداکثری دارد. ممکن هم هست که مثل آمارهای انتخاباتی مشکل و اختلاف بر سر معنی حداکثر و حداقل باشد. دولت اعلام کرد: از این پس حداکثر شامل صفر تا بیست درصد و حداقل شامل شصت تا صد درصد است.