کارخانه بعد از افتتاح متوقف شد

نویسنده
نیما رسایی

» برای سومین بار در یک سال

سایت اصولگرای تابناک دیروز از متوقف شدن کارخانه گندوله سازی سیرجان خبر داد.این کارخانه چندی پیش به عنوان بزرگترین کارخانه گندوله سازی خاورمیانه توسط احمدی نژاد افتتاح شده بود؛ در یک سال گذشته این سومین باری است که یک پروژه با سرو صدا وتبلیغات گستره افتتاح ولی چندی بعد متوقف می شود.

 در موارد پیشین، قطار اصفهان به شیراز پس از افتتاح از ریل خارج شد و پس از افتتاح سکوی حفاری ایران والبرز روشن شد که شناور برای بهره برداری اصلا آماده نبوده است.

تایناک با این پرسش گزارش خود را به پایان برده است که: “سریال دنباله‌دار و تاریخی افتتاح‌های صوری کی به پایان خواهد رسید؟”

بر گزارش تابناک، تعطیلی کارخانه سیرجان به علل فنی یا مشکلات تأمین نیروی انسانی نیست، بلکه اصرار بر افتتاح رسمی کارخانه توسط احمدی نژاد موجب شد که عملیات راه‌اندازی کارخانه و افتتاح آن در فروردین 89 انجام و سپس خط تولید کارخانه متوقف شود.

گفته می شود در این باره، مکاتباتی با نهادهای مسئول استانی و ملی برای دیرکرد افتتاح کارخانه به سبب مشکل یاد شده انجام گرفته بود اما پافشاری مسئولان برای افتتاح این کارخانه در فروردین و توسط احمدی نژاد، باعث شد به صورت موقتی و برای چند روز، کارخانه فعال شود، ولی پس از آن از فعالیت باز ایستد.

به نوشته تابناک و به نقل از یک مقام آگاه، شایعات مربوط به اخراج کارگران و نیروهای تخصصی این کارخانه هم دروغ بوده و تنها عذر بخشی از نیروهای پروژه‌ای با پایان قراردادشان و به سبب پایان یافتن موضوع پروژه، خواسته شده است.

بنا به گفته این منبع، کارخانه زودتر از تیر ماه سال جاری به بهره‌برداری عملیاتی نخواهد رسید. تابناک در پایان گزارشش نتیجه گرفته است که : “در صورت تأیید ادعاهای مطرح، باید از مسئولان استان کرمان و همچنین وزارت صنایع پرسید چه لزومی دارد کارخانه‌ای را که شروع عملیاتی آن زودتر از تیر ماه نخواهد بود، به صورت نمایشی در فروردین ماه، یعنی بیش از سه ماه زودتر، افتتاح کنید؟”

سریال دنباله‌دار و تاریخی افتتاح‌ های صوری، پیش از این نیز هزینه زیادی بر امنیت و اقتصاد کشور تحمیل کرده است که آخرین نمونه آن در سال گذشته روی داد.

خواسته وزیر راه احمدی نژاد این بود که قطاری با 30کیلومتر سرعت، مسیر کوتاه شیراز به آباده را طی کند تا به گفته دولتی ها،راه اهن شیرازـ اصفهان ـ مشهد افتتاح شود.اما عجله در افتتاح این پروژه باعث شد تا با وجود سرعت بسیار پایین، قطارکج شد و بعد از آن هم این پروژه متوقف ماند.

 اگرچه استاندار فارس می گوید در سال 88، 3میلیون نفر مسافر با همین خط جا به جا شدند ولی شیرازی ها هنوز آدرس ایستگاه این خط آهن را ندارند تا بخشی از آن 3میلیون نفر باشند.

 افتتاح نیمه کاره خط راه آهن شیراز ـ اصفهان برای دولت هزینه تبلیغی سنگینی به بار آورد چرا که  رسانه ها از قبل حتی نسبت به این افتتاح زود هنگام ونمایشی آن هشدار داده ولی دولتی ها توجهی نکرده بودند.

وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاحیه، از راه‌آهن شیرازـ اصفهان به عنوان “آرزوی دیرینه مردم ایران و خصوصاً مردم استان فارس و شهر شیراز” یاد کرد و با اشاره به خاطرات دوران مدرسه خود گفت: “وقتی در دوران کودکی به مدرسه می‌رفتیم، می‏پرسیدیم آیا روزی قطار وارد استان فارس می‌شود؟ می‌گفتند وجود کوههای سربه فلک کشیده اجازه احداث راه‌آهن نمی‏دهد و حالا این آرزوی مردم فارس محقق شده است.”

مسیر راه آهن اصفهان- شیراز هفت شهر آباده، شهرضا، اقلید، صفاشهر، سعادت شهر، مرودشت و شیراز را به شبکه ریلی متصل می کند که به گفته کارشناسان هنوز این ایستگاه ها آماده نیستند.