بر فراز تاسیسات هسته ای ایران چه می کرد

نویسنده

» گزارش سی ان ان از پهپاد سرنگون شده

تیم لیستر

 

به گفته مقامات نظامی آمریکا، هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که هفته پیش سقوط کرد، ماموریت داشت تا تاسیسات اتمی ایران را زیر نظر داشته باشد.

اخیرا، مقامات آمریکا و ناتو گفته اند که ماموریت هواپیمای بدون سرنشین مراقبت از نقاط مرزی افغانستان و ایران بوده است.

مقامات رسمی می گویند که دولت افغانستان از اینکه این هواپیما برای تحت نظر داشتن ایران از حریم هوایی این کشور استفاده کرده است، بی اطلاع بوده اند و سازمان سیا هم تا زمانی که این هواپیما سقوط نکرده بود وزارت دفاع آمریکا را از ماموریت آن با خبر نکرده بودند. یک مقام رسمی به سی ان ان گفت که ارتش آمریکا اطلاع دقیقی از ماجرا ندارد زیرا این ماموریت سیا بوده است.

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در کابل از دادن نظر مستقیم در مورد این حادثه امنتاع کرد اما اینکه ماموریت این هواپیما جاسوسی در ایران بوده است را نیز تکذیب نکرد و گفت که این هواپیما حامل اطلاعات مهمی بوده است که ما همچنان این اطلاعات را دنبال می کنیم.

این هواپیما یکی از مجهز ترین هواپیما های آمریکا است که تا ارتفاع 50 هزار پایی پرواز می کند. یکی از مقامات سابق سیا می گوید غیر ممکن است که این هواپیما دیده شود و این ادعای ایران مبنی بر اینکه این هواپیما را با دستگاه های مخصوص الکترونیکی به زمین نشانده اند را رد کرد.

وی گفت: “این هواپیما بعد از اینکه ارتباط ماهواره ای اش قطع شد، به راحتی به چنگ ایران افتاد.”

مهندسان ایرانی به کریستین ساینس مونیتور گفته اند که ایران توانسته است کنترل این هواپیما را در دست بگیرد و آن را به زمین بنشاند.

مایک راجرز رئیس کمیسیون امنیت ملی آمریکا گفت که ایران نمی توانسته دخالتی در سرنوشت هواپیما داشته باشد.

وی گفت: “من بدون تردید می گویم که این مسئله کاملا اتفاقی و بر اثر مشکلات فنی بوده است. من به شما می گویم که این مشکل فنی از طرف ما پیش آمده است. من گمان می کنم تبلیغات زیادی در این مورد صورت می گیرد.”

اما پانه تا، این احتمال را که هواپیما بر اثر یک حمله سایبری به زمین نشسته است را رد نکرد.

وی به فاکس نیوز گفت: “در این مقطع همه جور حدسی می توان زد. مسلما احتمال همه چیز وجود دارد.”

مقام سابق اطلاعاتی آمریکا در مورد اینکه ایرانی ها توانسته باشند هواپیما را به زمین نشانده باشند، تردید زیادی دارد. بعنوان مثال او می گوید که قسمت پایین هواپیما به شدت آسیب دیده است و مایع خنک کننده احتمالا کامپوتر اصلی هواپیما را از بین برده است. سنسور های هواپیما قادر بودند که مواد شیمیایی که احتمالا از تاسیسات اتمی ایران بیرون می آمده را شناسایی کنند و مکالمات تلفن های همراه را شنود کنند.

بیل سویتمن ، سردبیر تکنولوژی دفاع بین المللی بر اساس فیلمی که از تلویزیون ایران پخش شد، معتقد است که هر چه داخل هواپیما نصب شده، بصورت یک تکه است. او می گوید این هواپیما گل سرسبد تکنولوژی آمریکا نیست. او می گوید: “این هواپیما جزو هواپیماهای پیشرفته آمریکا نبوده است.”

مقامات ایرانی  گفته اند که هواپیما را در شرق ایران و صدها مایل دورتر از تاسیسات اتمی به زمین نشانده اند. برخی می گویند هواپیما در نزدیکی کاشمر، سقوط کرده است و برخی دیگر می گویند هواپیما در صحرای طبس پیدا شده است.

محمد خزائی، سفیر ایران در سازمان ملل به سی ان ان گفت: “این هواپیما 150 تا 250 کیلومتر در خاک ایران نفوذ کرده بود  و در نزدیکی کاشمر در خراسان به زمین نشانده شد.”

صحرای طبس همان جایی است که ارتش آمریکا در سال 1980 برای نجات گروگان های سفارت از آن استفاده کرده بود.

به گفته کارشناسان که برنامه های اتمی ایران را دنبال می کنند، این منطقه ایران جزو مناطقی است که تاسیسات اتمی در آن وجود دارند، محسوب نمی شود. بیش از ده سال پیش، گفته می شد که ایران به کمک کره شمالی تاسیسات اتمی در صحرای طبس احداث کرده است. اما وجود این تاسیسات هرگز تایید نشد و یکی از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که کارشناسان آژانس به آن منطقه نرفته اند.

دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت ملی در واشنگتن نیز این که کره شمالی در آن زمان تکنولوژی سانتریفوژ های اتمی را در اختیار قرار داده باشد، مورد تردید قرار داد.

این منطقه به دلیل معدن های اورانیوم آن مشهور است. معدن اصلی در یزد است که در جنوب غربی طبس قرار دارد. به گفته آلبرایت، اورانیوم به تاسیساتی در اردکان منتقل می شود. به گفته آژانس، معادن دیگر در مناطق شرقی ایران در حال توسعه هستند.

ممکن است هواپیمای بدون سرنشین به سمت تاسیسات شناخته شده ایران در شرق در حرکت بوده است. طبق گزارش اخیر آژانس، تاسیسات ناشناخته ای مانند تاسیسات قم و اصفهان وجود دارند.

هنوز مشخص نیست که پایگاه هواپیما افغانستان بوده است یا نه. اما مقامات افغان می گویند این ماموریت در یکی از پایگاه های شوروی سابق در شیندان در غرب هرات آغاز شده است. 

فرمانده نیروهای امنیت بین المللی درافغانستان این خبر را تایید نکرد.

سی ان ان، 15 دسامبر