آیا جنگ علیه برنامه هسته ای ادامه دارد؟

نویسنده

» تحلیل ونگواردیا:

مارینا مزگوئر

تصاویر نمایش داده شده از پهپاد سرنگون شده آمریکایی در خاک ایران یکی از آخرین نمونه ها از  اقدامات مخفیانه سازمان های اطلاعاتی غربی است. یک جنگ مخفی ازسوی سازمان سیا، موساد و اس آی اس علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی آغاز شده: جنگی متشکل از خرابکاری، بمب گذاری، ترور و نفوذ ویروس های کامپیوتری.

هواپیمای جاسوسی آمریکا که در ماه دسامبر سرنگون شد، نشان می دهد که عملیات مخفیانه ای در خاک ایران در جریان است. ازطرف دیگر، ضبط هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که چندان خوشایند اوباما نبوده، نشان می دهد که ایالات متحده برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران، علی رغم ادعاها، تنها به کانال های دیپلماتیک بسنده نکرده. به علاوه، این هواپیمای بدون سرنشین برای دشمنان آمریکا حکم یک “شکلات” را دارد که به آنها این امکان را می دهد تا به اسرار فنی پهپادها پی ببرند و حتی اطلاعات حساس آن را به کشورهایی مانند چین و روسیه بفروشند. و این یعنی آغاز یک دردسر تازه برای سیاست خارجی آمریکا.

جنگ مخفی علیه ایران یک واقعیت چندین ساله است، ولی به نظر می رسد که شدت آن از زمان انتشار آخرین گزارش آژانس اتمی افزایش یافته. ماه نوامبر یک انفجار عظیم در یکی از پایگاه های سپاه پاسداران روی داد و دست کم ۱۷ نفر، ازجمله ژنرال حسن تهرانی مقدم یکی از فرماندهان سرشناس سپاه، کشته شدند. چند روز بعد، یک انفجار عجیب دیگر در اصفهان روی داد. خسارات وارده در این انفجار هنوز نامشخص است. تاکنون هرچه نسبت به این رویدادهای عجیب گفته شده این بوده که اینها همه “حادثه” بوده است. شاید، ولی فرضیه قابل قبول تر این است که دولتمردان جمهوری اسلامی نمی خواهند آسیب پذیری خود را بروز دهند.

سال گذشته چهار تن از دانشمندان هسته ای ایران کشته شدند. پنجمین نفر از سوءقصد جان سالم بدر برد. محمود احمدی نژاد “رژیم صهیونیستی” و غرب را مسؤول این ترورها معرفی کرد. بعداً نیز موساد مسؤولیت آنها را به عهده گرفت.

ولی حملات دیگری هم بوده است. در سال ۲۰۱۰ ویروس استاکس نت راه خود را به داخل سیستم های کنترل سانتریفوژ در مرکز نطنز پیدا کرد و به شدت به آنها آسیب رساند. این حمله کامپیوتری برنامه آیت الله ها برای غنی سازی اورانیوم را به تأخیر انداخت.

خرابکاری نیز به این مجموعه اضافه می شود. روزنامه هارتص دراین خصوص نوشت که “خطاها” و “حوادث” در زیرساخت های استراتژیک جمهوری اسلامی به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته. شاید این مسأله به دلیل تحریم های بین المللی باشد، ولی فعالیت گروه های مخالف داخلی نیز در آن بی تأثیر نیست. 

دولت جمهوری اسلامی تاکنون هیچ گونه پاسخ رسمی به موضوع ترور سفیر عربستان در واشنگتن نداده است. ولی کشف این برنامه به خوبی نشان از آن دارد که آیت الله ها نیز نسبت به این حملات دست به سینه ننشسته اند. از آن جمله می توان به یورش نیروهای تندرو به سفارت بریتانیا در تهران نیز اشاره کرد.

علی رغم ابهامات موجود، برخی اظهارات ازسوی اعضای سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل مطرح شده که وجود عملیات مخفی علیه حکومت تهران را ثابت می کند. در ماه می سال جاری، گری سامور، هماهنگ کننده و مشاور ویژه  رییس جمهور اوباما در امور کنترل تسلیحاتی و تروریسم گفت: “من خوشحالم که آنها با سانتریفوژهای خود مشکل دارند. واشنگتن و متحدانش هر کاری خواهند کرد تا روند عملیاتی آنها را با مشکل مواجه سازند.” ولی شاید شفاف ترین اظهارنظر در این زمینه، اظهارنظر میر داگان رییس سابق موساد باشد. او در پاسخ به این سؤال که آیا دست خدا [اشاره به عملیات مشهور موساد در مونیخ در سال ۱۹۷۲] پشت عملیات مخفیانه علیه جمهوری اسلامی بوده است گفت: “آری.”

به هرحال واقعیت این است که آمریکا و اسراییل هر دو به این نتیجه رسیده اند که مداخله نظامی علیه جمهوری اسلامی نتیجه چندان مثبتی دربر نخواهد نداشت و صرفاً در منطقه ایجاد هرج و مرج خواهد کرد. تصویب تحریم های اقتصادی بیشتر نیز ازسوی چین و روسیه وتو می شوند. آیا راهی برای خروج از این بحران یافت خواهد شد؟

منبع: ونگواردیا، ۱۶ دسامبر