اعتصاب و بازداشت ادامه دارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین وضعیت زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

خانواده منصوره بهکیش در مصاحبه با “روز” ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این حامی مادران عزادارخواهان آزادی او شدند.همزمان و با وجودی که درخواست ها برای شکستن اعتصاب غذای زندانیان از سوی فعالان سیاسی و گروههای مختلف ادامه دارد، محسن امین زاده بعد از بازگشت به زندان به جمع اعتصاب کنندگان پیوست.

از وضعیت مریم مجد، عکاس خبری هم که قرار بود روز جمعه برای عکاسی از مسابقات فوتبال زنان به آلمان سفر کند، خبری در دست نیست. او تاکنون یکبار با خانواده خود تماس گرفته است.

پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال آلمان که از ناپدید شدن خانم مجد خبر داده بود به “روز” می گوید که قرار بوده در فرودگاه منتظر مریم باشد، اما او ناپدید شده و هیچ خبری از او ندارد. وی می افزاید: تاکنون با سازمان های عفو بین الملل و دولت آلمان تماس گرفته ام اما هیچ نتیجه ای نداشته و نمیدانم وضعیت مریم به چه گونه ای است. اما خانواده خانم مجد به “روز” گفتند که مایل به مصاحبه نیستند.

برخی از ناپدید شدن خانم مجد سخن می گویند و برخی دیگر معتقدند او بازداشت شده است.اما یکی از نزدیکان خانم مجد به “روز” می گوید این خبرنگارعکاس در زندان اوین است و تاکنون یکبار با خانواده خود تماس گرفته و در این تماس، وضعیت روحی خوبی داشته است.

او می افزاید: مریم یک عکاس حرفه ای است و هیچ فعالیتی جز کار حرفه ای خود نداشته و قطعا بیگناهی او به زودی روشن خواهد شد.

مریم مجد، عکاس خبرنگاری است که به طور تخصصی در حوزه ورزش زنان کار میکرد. به گفته پترا لندرز، خانم مجد قصد داشت با همکاری او کتابی درباره زنان فوتبالیست منتشر کند.

 

بی خبری از منصوره بهکیش

منصوره بهکیش نیز از زمان بازداشت تاکنون یکبار با خانواده خود تماس گرفته است.مادر این حامی مادران عزادار به “روز” می گوید: هیچ خبری از منصوره نداریم. او یکبار زنگ زده و به شوهرش  گفته در زندان اوین است.

مادر بهکیش می افزاید: دیگر خبری نداریم نمیدانیم اتهامی که به او زده اند چیست. روز 22 خرداد منصوره را در خیابان بازداشت کردند، خیابان فاطمی بود، و بردند پلیس امنیت و بعد هم به اوین برده اند. اصلا نمیدانیم چرا او را گرفته اند.

منصوره بهکیش از حامیان مادران عزادار است. 6 عضو خانواده او در دهه 60 اعدام شده اند و مادر او که 5 فرزند و یک دامادش در خاوران به خاک سپرده شده اند، به عنوان “مادر بهکیش” شناخته می شود. او می گوید: چه باید بگویم؟ منصوره که هیچ گناهی ندارد او را آزاد کنند به زندگی اش برگردد. نمیدانیم که در چه شرایطی است من نگران ام و خبری از او ندارم.

 

اعتصاب غذا ادامه دارد

همزمان اعتصاب غذای 12 فعال سیاسی، دانشجویی و روزنامه نگار در بند 350 زندان اوین ادامه دارد و عبدالله مومنی و ابوالفضل قدیانی در پنجمین روز اعتصاب غذا، دچار ضعف جسمی شده و به بیمارستان انتقال یافته اند.

وب سایت کلمه خبر داده که این دو نفر در پی وخامت اوضاع جسمی شان  به بهداری اوین منتقل و توسط پزشکان بهداری معاینه شده و کمک های پزشکی دریافت کرده اند.

پیش از این همسر آقای قدیانی به “روز” گفته بود: “همسر من هم ناراحتی قلبی دارد و ما واقعا نگران هستیم. بخصوص اینکه ماه رمضان یکبار که روزه گرفت بستری شد اما میدانیم که هیچ فردی دوست ندارد به خودش ضربه بزند و همسر من و سایر زندانیان سیاسی مجبور شده اند اینگونه صدای اعتراضشان را برسانند و این اعتصاب غذا موجب می شود حداقل کسانی که خود را به خواب زده اند بیدار شوند”.

آقای قدیانی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است.

بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زیدآبادی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، قربان بهزادیان نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، محمد جواد مظفر، محمدرضا مقیسه و عبدالله مومنی از روز شنبه در اعتراض به کشته شدن هاله سحابی و هدی صابر دست به اعتصاب غذا زده اند.با آزاد شدن باقی، مهدی کریمیان اقبال، عضو جبهه مشارکت به جمع اعتصاب کنندگان پیوست؛ روز سه شنبه هم مظفر به مرخصی امد و محسن امین زاده به اعتصاب کنندگان پیوست.

جواد مظفر، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و نائب رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است. محسن امین زاده نیز عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت است و در مرخصی به سر می برد. او روز سه شنبه به زندان فراخوانده شد و همزمان با بازگشت به زندان به جمع اعتصاب کنندگان پیوست.

خانواده های این زندانیان سیاسی به “روز” گفته اند که این زندانیان همواره با اعتصاب غذا مخالف بوده اند اما این تنها راهی است که برای انها مانده تا بتوانند اعتراض خود را به ظلم نشان دهند و صدای مظلومیت هاله سحابی و هدی صابر باشند.

 

بازداشت یک روزنامه نگار

بازداشت روزنامه نگاران نیز همچنان ادامه دارد. در اخرین مورد زهرا یزدانی، خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد روز سه شنبه بازداشت شده است.

او دختر سیف الله یزدانی، مدیرمسول و صاحب امتیاز روزنامه عصر اقتصاد است که روز سه شنبه در پی حضور ماموران امنیتی در منزل شخصی اش بازداشت شد.

خانم یزدانی خبرنگار حوزه های اقتصادی و اجتماعی بود؛گفته می شود او از شاگردان محمدعلی طاهری، محقق ایرانی و بنیانگذار طب های مکمل “فرادرمانی” و “سایمنتولو‍ژی” است.

محمدعلی طاهری از ماه گذشته در بازداشت به سر می برد.