پرس تی وی گزارش دروغ منتشر می کند

نویسنده

» مقاله گاردین در مورد تلویزیون ایرانی

به نظر می رسد کانال تلویزیونی ایرانی مستقر در خارج، گزارشات ساختگی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در سومالی منتشر کرده است که در آن از کشته شدن صدها سومالیایی سخن گفته است.

پرس تی وی، که روز پنج شنبه به دلیل پخش مصاحبه ای که با فشار به یک زندانی  در ایران  تهیه شده بود به پرداخت 100 هزار پوند جریمه محکوم شد، گزارش داده است که 1370 نفر در 56 فقره حمله هواپیماهای بدون خلبان آمریکا در سومالی در ماه سپتامبر کشته شده اند.

لیکن بررسی های دفتر تحقیقات روزنامه نگاری هیچ شاهدی دال براین ماجرا نیافته است.

اولین حمله هواپیماهای بدون خلبان آمریکا در سومالی به 23 ژوئن 2001 بر می گردد. تعداد اندکی عملیات مشابه دیگر نیز از آن زمان انجام شده است که احتمالا در هماهنگی با ارتش های فرانسه و کنیا صورت گرفته است.

لیکن ادعای حملات گسترده در سومالی بسیار مشکوک به نظر می رسد.

در 15 سپتامبر 2011 ، پرس تی وی گزارش داد که هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی در حمله ای در حومه شهرکیسمایو در سومالی 9 زن و کودک را کشتند.

این اولین ادعای کشته شدن غیر نظامیان در حملات هواپیماهای بدون خلبان در سومالی بود. هیچ گونه عکس یا فیلمی از این موضوع برای تائید مطلب منتشر نشد.

حداقل چهار گزارش از این نوع  پخش شده است که کاملا مشابه بودند و در آنها فقط نام محل و تعداد تلفات تغییر کرده بود و منبع خبر فقط در چهار مورد از 56 گزارش مربوط به حمله هواپیماهای بدون خلبان ذکر شده است.

محققین نتوانستند حسن علی و کلنل عدن دهیره را که در گزارشات یاد شده به عنون افسران ارتش سومالی از آنها اسم برده شده و یا محمود عبدالرحمان، به عنوان شاهد عینی را، علی رغم درخواست از مقامات سومالی و از مرکز پرس تی وی در ایران، شناسایی کنند.

هیچ نماینده سازمان ملل، (هیئت نمایندگان سازمان ملل در سومالی) یا هیچ سازمان غیر دولتی یا روزنامه نگار یا خبر نگاری در سومالی حملات ذکر شده را تائید نکردند.

تونی برنز، رئیس عملیاتی سازمان خیریه ساسید در سومالی، که در موگادیشو، پایتخت این کشور فعالیت می کند، گفت تعداد  تلفاتی که در گزارش پرس تی وی ذکر شده است “اساسا غیر ممکن است”.

وی گفت: “تجربه ساسید نشان می دهد که پرس تی وی علاقه وافری به اغراق دارد. در گذشته آنها گزارشاتی را منتشر کرده اند که در واقعیت اساسا اتفاق نیافتاده بود و از تعداد تلافاتی سخن گفته اند که صحت نداشته است.”

یکی مقام ارشد سازمان ملل در سومالی گفت: “پرس تی وی منبع معتبری نیست. این تلویزیون در گزارشات اغراق می کند و گزارشات ساختگی پخش می کند.”

برخی دیگر از سازمان ها ادعاهای پرس تی وی را تکرار کرده اند. مثلا نشریه “نیشن” روزنامه کنیایی، که از بزرگترین روزنامه های افریقاست، جزئیاتی از این “حملات” را ذکرد کرده است.

گلوبال ریسرچ، یک سازمان غیر دولتی حقوق بشر کانادایی نیز از این گزارشات استفاده کرده است.

در حالیکه گزارشات پرس تی وی در کشورهای مختلف بازگو می شود، مقامات سفارت آمریکا در نایروبی تاکید می کنند که گزارشات یاد شده “سراسر دروغ” است.

جرمی اسکاهیل از روزنامه نیشن آمریکا اخیرا عملیات سازمان سیا را در موگادیشو فاش کرد. او آشکارا از عملیات هواپیماهای بدون خلبان در سومالی و سایر نقاط سخن گفته است.

اسکاهیل معتقد است که عواملی وجود دارد که ممکن است باعث انتشار اطلاعات غلط شود. وی می گوید ممکن است حملات آمریکا با موشک و حملات هوایی که آنها نیز تلفاتی در بر داشته است، به نحو نادرست گزارش شده باشد.

وی می گوید چنین گزارشاتی می تواند بخشی از تبلیغات ضد آمریکایی جدید باشد.

وی گفت: “اکنون جنگ تبلیغاتی شدیدی میان ایران و آمریکا در جریان است. هر طرف در این میان برنامه خاص خود را دارد.”

یک سخنگوی پرس تی وی در تهران روز جمعه از اظهار نظر در باره اینکه آیا تعداد تلفات ذکر شده در گزارشات این شبکه اغراق شده است یا نه، خودداری کرد.

منبع: گاردین – 3 دسامبر