تشدید تنش میان ایران و همسایه ها

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز درباره اخراج دیپلمات های ایرانی از کویت

نجمه بزرگمهر

در بحبوحه تنش های شدید میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، رژیم اسلامی تهران در اقدامی تلافی جویانه نسبت به اخراج دیپلمات های خود از کویت،  به تعداد نامشخصی از دیپلمات های کویتی دستور داده است  خاک این کشور را ترک کنند.

کویت ماه گذشته و پس از متهم کردن سه دیپلمات ایرانی به ارتباط داشتن با یک شبکه جاسوسی، دستور اخراج آنها را صادر کرد. یک روزنامه کویتی قبلاً گزارش داده بود سه مرد دیگر، شامل دو ایرانی و یک کویتی، به سبب فعالیت های فاش نشده ای در امارات متحده عربی، به مرگ محکوم شده بودند.

وزارت خارجه ایران در خصوص اخراج دیپلمات های کویتی توضیحی ارائه نداده است و گزارش رسانه های دولتی نیز درباره تعداد افراد اخراج شده خبری درج نکرده اند.

شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم در ایران در روز یکشنبه به نقل از یک مقام ناشناس دولتی گفت، در واکنش به “رفتار نامناسب دیپلماتیک کویت”، به چند دیپلمات کویتی 10 روز مهلت داده شده تا خاک ایران را ترک کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز اعلام کرد یک مقام ناشناس وزارت خارجه ایران انجام اقدام تلافی جویانه این کشور در برابر دیپلمات های کویتی را تأیید کرده است اما از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرده است.

ایران انجام هرگونه اقدام جاسوسی علیه کویت را انکار کرده است. علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران، آخر هفته گذشته، اعلام کرد اتهامات جاسوسی “جعلی” است و آنرا به ناآرامی های بحرین نسبت داد.

آقای صالحی گفت: “وقتی کشورهای خلیج فارس نمی توانند خواسته های مردم بحرین را برآورده کنند، مسائل قبیله ای را  مطرح می کنند.”

رژیم اسلامی از مخالفان عمدتاً شیعه در بحرین پشتیبانی کرده و از عربستان سعودی خواسته است نیروهای خود را که هفته گذشته به بحرین گسیل شده، از این کشور خارج کند. شش کشور عرب حوزه خلیج فارس نیز به سهم خود ایران را به اتهام مداخله در امور بحرین محکوم کرده اند. 

ایران اصرار دارد ناآرامی در بحرین بخشی از بیداری اسلامی و تحت تأثیرانقلاب 1979 این کشور علیه چیزی است که ایران آن را دیکتاتورهای تحت حمایت غرب در آفریقا و خلیج فارس خوانده است.

حسن فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران روز شنبه اعلام کرد: “خطر بیداری اسلامی برای عربستان بیش از سایر کشورهاست. عربستان سعودی برای پیشگیری از گسترش موج بیداری اسلامی به کشور خودش، به بحرین نیرو اعزام کرده است. اما این یک خیال خام است.”

منبع: فایننشیال تایمز- 10 آوریل