تحرک اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "12 اسفند" زمان برگزاری انتخابات مجلس

ساعاتی پس از آنکه وزیر کشور از مشخص شدن زمان انتخابات مجلس نهم و اعلام آن در زمانی نزدیک خبر داد، رسانه های حکومتی روز 12 اسنفد ماه جاری را به عنوان زمان دقیق برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.

اعلام زمان انتخابات مجلس در شرایطی صورت می گیرد که علیرغم اختلاف نظرها، برخی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس هفته گذشته از برگزاری جلسه این تشکل سیاسی در مورد مشارکت در انتخابات خبر داده بودند؛ موضوعی که روزنامه کیهان در شماره امروز خود آن را  یک “دو راهی” برای اصلاح طلبان دانست.

 

وزیر کشور: پیش بینی کرده بودیم

بنا به خبر روز دوشنبه، 22 فروردین خبرگزاری نیمه رسمی مهر، بر اساس توافق میان وزارت کشور و شورای نگهبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در 12 اسفندماه برگزار می شود.

ساعاتی پیش از این اعلام، فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی ـ نظامی، به نقل از مصطفی محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی نوشته بود: “از سال قبل اقدمات لازم برای برگزاری انتخابات مجلس را پیش بینی کردیم و توافقات لازم با شورای نگهبان به عمل آمده است، گفت که زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم در جلسات مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان قانون اساسی مشخص شده است و به زودی اعلام می‌شود.”

بر اساس قانونی اساسی جمهوری اسلامی نمایندگان مجلس برای یک دوره چهار ساله از سوی مردم انتخاب می شوند.دوره زمانی مجلس هشتم جمهوری اسلامی، خرداد ماه سال آینده شمسی به پایان می رسد و بر اساس قانون انتخابات باید سه ماه پیش از پایان دوره قانونگذاری، انتخابات تازه برگزار شود.

در صورت برگزاری، این انتخابات اولین انتخابات پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ماه 1388 خواهد بود که پس از نپذیرفتن نتیجه آن از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، ایران به مدت بیش از بیست ماه به عرصه اعتراضات داخلی معترضان به نتایج انتخاباتی تبدیل شد.

 انتخابات شوراها اولین انتخابات بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود که باید در موعد مقرر برگزار می شد اما مجلس شورای اسلامی چند ماه پیش ازموعد برگزاری این انتخابات و در شرایطی که اعتراضات مردمی در کشور شدت گرفته بود، با تصویب لایحه ای دوره کنونی شوراهای اسلامی شهر و روستا را  به مدت دو سال تمدید و زمان برگزاری آن را به  زمان برگزاری یازدهمین دوره ریاست جمهوری انجام موکول کرد.

 

انتخابات و شدت گرفتن اختلاف اصولگرایان

بحثهای مربوط به انتخابات نهم شورای اسلامی از بیش از یک سال پیش در میان جناح های سیاسی جمهوری اسلامی کلید خورده؛هر چند اصولگریان حامی احمدی نژاد از همان روزهای آغازین استقرار دولت کنونی بحث و جدل های خود پیرامون صف بندی های این جناح در انتخابات مجلس را کلید زده بودند.

خبرآنلاین، سایت نزدیک به محمد باقر قالیباف در آذرماه گذشته اعلام کرد بحث های پیرامون انتخابات مجلس نهم، اولین بار در ماه مهر 1389 با نشست محمود احمدی نژاد با جمعی از اصولگرایان در خیابان پاستور کلید خورده است.

این سایت اشاره ای به  جزئیات نشست خیابان پاستور نکرد اما نوشت رسانه ها این اقدام را نشانه آغاز فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان دانسته اند؛ اقدامی که نمایندگانی چون سروری آن را “زود هنگام” و چهره های قدیمی چون بادامچیان “طبیعی” خواندند.

بعد از این تاریخ بحث های پیرامون انتخابات نهم مجلس و حضور اصولگرایان  حامی و منتقد دولت آغاز شد.پس از آن بود که  منتقدان دولت بحث آنچه  را “فتنه بعدی”، “فتنه خودی”و یا “جریان انحراف” می خوانند مطرح کردند.

در آخرین نمونه سالار آبنوش، فرمانده سپاه صاحب الامر استان قزوین، با هشدار  نسبت به خطر  “جریان انحراف” در انتخابات آینده مجلس اعلام کرد: “اگر نتیجه انتخابات مجلس نتیجه‌ای نباشد که در راستای ارزش‌های ما باشد سال ۹۱ سالی بسیار خطرناک و حتی خونین است به طوریکه صاحب‌نظرانی که قدرت تحلیل دارند و تاکنون مسائل را به درستی پیش‌بینی کردند، بیان داشتند که اگر مجلس بعد مجلس سالمی نباشد سال ۹۱ فتنه، خونین است زیرا با هم می‌جنگیم و جریان انحراف سردرمی‌آورد.”

محمد رضا باهنر که به همراه احمد توکلی و علی مطهری، سه نماینده اصولگرای تحول خواه مجلس،  در طول سالهای گذشته دولت محمود احمدی نژاد و رئیس دفتر او، اسفندیار رحیم مشایی را مورد انتقاد قرار داده اند،اسفند ماه گذشته اعلام کرد: “فتنه آینده که در حال اوج گیری است فتنه‌ای است که می خواهد از درون اصولگرایی درآید و بگوید اصولگرا است اما حوزه‌های علمیه و شریعت را قبول ندارد. این فتنه عظیم در حال شکل گیری است، بیان مکتب ایرانی و تفکر لیبرال در مسائل فرهنگی در همین راستا است.”

اشاره این نماینده مجلس به اظهارات پیاپی اسفندیار مشایی و دیگر حامیان احمدی نژاد پیرامون “مکتب ایرانی”بود  که به جای “مکتب اسلام” معرفی شده است. اسفندیار رحیم مشایی که از سوی برخی از تحلیگران سیاسی گزینه احمدی نژاد برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است، چند روز پیش از پست معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری برکنار شد و جای خود را به حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داد.امابرخی از رسانه های حکومتی این جابه جایی را نشانه ای برای آماده کردن اسفندیار رحیم مشایی برای پست ریاست مجلس نهم تفسیر کرده اند.

 

اصلاح طلبان مجلسی بررسی می کنند

تشدید اختلاف میان اصولگرایان مجلس و حامیان دولت بر سر انتخابات مجلس  در شرایطی صورت می گیرد، که نمایندگان اصلاح طلب هم از “نشست مهم” اصلاح​طلبان  در روزهای پیش رو برای بررسی چگونگی ورود به انتخابات مجلس نهم خبر داده اند.

هفته گذشته محمدرضا خباز در گفت​وگو با خبرآنلاین درباره برنامه​های اصلاح​طلبان برای انتخابات مجلس نهم، گفت: “از اصلاح​طلبان خارج از مجلس خبر ندارم، اما نمایندگان اصلاح طلب درون مجلس قصد دارند یکی دو نشست مهم در این زمینه داشته باشند. یکی از این نشست​ها، سه شنبه همین هفته خواهد بود که در آن قرار است نمایندگان اصلاح​طلب مجلس با ارزیابی از وضعیت موجود، اقبال مردم به اصلاح​طلبان و آرایش های سیاسی،نگاه هیات نظارت و.. بررسی کنند تا بعد از آن، اصلاح طلبان اگر در مجامع عمومی حضور پیدا می​کنند یک حرف منسجم، حساب شده و هماهنگ داشته باشند.”

او که همزمان عضو کمیسیون اقتصادی  مجلس نیز هست درباره اینکه موضع اصلاح​طلبان در قبال این دیدگاه اصولگرایان که “اصلاح​طلبان با رهبران قدیم خود نمی​توانند وارد عرصه  انتخابات شوند” چیست؟ گفت: “یکی ازبحث​هایی که در نشست سه شنبه این هفته خواهیم داشت، همین است. اما شخصا معتقدم حضور اصلاح​طلبان را باید به افکار عمومی واگذار کرد.”

در واکنش به اعلام خبر نشست قریب الوقوع نمایندگان اصلاح طلب مجلس برای شرکت در انتخابات پیش روی مجلس، روزنامه کیهان در شماره امروز خود در گزارشی با عنوان  “دو راهی حضور در انتخابات یا همراهی با سران فتنه” نوشت: “اعضای فراکسیون اقلیت مجلس کناره گیری از سران جبهه اصلاحات یا ماندن در کنار آنان را به عنوان مقدمه تدوین برنامه برای انتخابات مجلس نهم بررسی می کنند.”

به نوشته کیهان: “چند ماه روزنامه ملت ما، ارگان محسن رضایی، خواستار ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان منتقد شده بودند که با انتقاد محافل اصولگرایان نسبت به عملکرد جریان غالب اصلاح طلبان در فتنه 88 و انفعال دیگر اعضای این جریان در قبال آنها، سناریوی تبلیغاتی مذکور مسکوت گذاشته شد.”

پیش از این محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین “آزادی زندانیان سیاسی، پای‌بندی به قانون اساسی و فراهم آوردن زمینه‌برای برگزاری انتخاباتی سالم و آزاد” را حداقل شروط اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات  مجلس اعلام کرده بود.

شروط مطرح شده از سوی خاتمی با واکنش موافقان و مخالفان حضور اصلاح طلبان در انتخابات روبروشد. دبیر شورای نگهبان هم در یکی از تند ترین انتقادها از مواضع رئیس جمهوری پیشین، اعلام کرد نیازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست.

احمد جنتی در دی ماه گذشته گفت: “خواب‌هایی که این افراد می‌بینند خواب‌های بی‌تعبیری است و مردم آن‌ها را قبول ندارند. بهتر این است که آن‌ها همان‌طور کنار بمانند و به کارهایی که کرده‌اند پاسخ دهند.”

 اعلام خبر نشست اصلاح طلبان مجلس برای بررسی چگونگی ورود به انتخابات مجلس در شرایطی صورت می گیرد که عمده چهره هایی که به عنوان اصلاح طلب شناخته می شوند  پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری در زندان به سر می برند و هنوز میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان و طرفداران آنها نسبت به حضور یا عدم حضور در انتخابات پیش روی مجلس واکنشی نشان نداده اند.