وضعیت دانشگاه؛ نتیجه سیاست حذف است

نویسنده
فریبا صراف

» عبدالله مومنی:

abdollahmomeni460.jpg

به دنبال سخنان سردار صفار هرندی، وزیر ارشاد درباره دفتر تحکیم وحدت، سخنگوی سازمان دانش آموختگان اسلامی ضمن گفت و گویی تاکید کرد: اگر حاکمیت وضعیت به وجودآمده در دفتر تحکیم وحدت را به دلیل تنوع دیدگاه‌‏ها و تکثر هویتی موجود نامطلوب می‌‏داند، باید به این نکته توجه کند که این وضعیت نتیجه برخورد حذفی با برخی دیدگاه‌‏ها و تلاش برای حذف آنها از صحنه دانشگاه است.

عبدالله مومنی با اشاره به اینکه “آرمان‌‏گرایی و مترقی بودن دو خصیصه اصلی جنبش دانشجویی است که در کنار خصلت ضداستبدادی آن از بدو شکل‌‏گیری روح فعالیت‌‏های دانشجویی را تشکیل داده”، به خبرنگار ایلنا گفت: “پس از انقلاب اسلامی، حاکم شدن گفتمان سنت‌‏گرایی ایدئولوژیک توانست با حذف سایر گروه‌‏ها و جریانات رقیب در صحنه و غلبه بر آنها با روش‌‏های گوناگون نظیر گزینش‌‏های ایدئولوژیک و انقلاب فرهنگی، گسستی بنیادین در مسیر تاریخی جنبش دانشجویی به وجود آورد، به‌‏گونه‌‏ای که تنها تشکل رسمی دانشگاه، انجمن اسلامی و دفتر تحکیم وحدت شد که در تعارض با مشی پیشین کارویژه‌‏های حراستی و گزینشی و ایفای نقش کارگزاری حاکمیت را بر مبنای پایبندی به مرامنامه‌‏اش بر عهده گرفت”.

مومنی افزود: “در شرایطی که نتیجه عمل بر مبنای مرامنامه دفتر تحکیم وحدت، به حذف تکثر سیاسی و کنار زدن رقیب و تسویه حساب با کلیه گروه‌‏ها می‌‏انجامد و انجمن‌‏های اسلامی تنها صدای مجاز و رسمی دانشجویی می‌‏شوند که جایی و حقی برای هیچ گرایش و سلیقه متفاوت با خود قائل نیستند، طبیعی است که ماهیت این تشکل دچار تغییر شود”.

 

وی با اشاره به اینکه “عمل به مرامنامه دفتر تحکیم وحدت باعث انحصارطلبی سیاسی این تشکل و دنبال کردن مشی رادیکال حکومت شده بود” گفت: “ما در مقطعی شاهد حذف جنبش دانشجویی از دانشگاه بودیم؛ بنابراین زمانی که پایبندی به گفتمان حاکم بر مرامنامه، نتیجه‌‏ای جز تحجر، پسرفت و حذف دیگران ندارد، هرگونه تغییر در ماهیت این مجموعه رو به جلو و مثبت ارزیابی می‌‏شود.به همین دلیل پس از دهه 70 و با ورود مفهوم آزادی به گفتمان جنبش دانشجویی، نزدیک شدن این جنبش به جریان روشنفکری و دموکراتیک شدن ساختار تشکیلاتی این نهاد دانشجویی و همچنین به واسطه حضور گرایش‌‏ها و سلایق متفاوت با مرامنامه، گسستی معرفتی در دفتر تحکیم وحدت به وجود آمد.

حال اگر حاکمیت وضعیت به وجودآمده در دفتر تحکیم وحدت را به دلیل تنوع دیدگاه‌‏ها و تکثر هویتی موجود نامطلوب می‌‏داند، باید به این نکته نیز توجه کند که این وضعیت در نتیجه حذف سایر گرایش‌‏ها و هویت‌‏ها از صحنه دانشگاه به وجود آمده است و عملکرد همراه با تعصب بخش‌‏هایی از حاکمیت در مواجهه با گرایش‌‏های دانشجویی، موجب آن شده است”.

 

این عضو سابق دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه” اگر حکومت می‌‏خواست دفتر تحکیم وحدت همان تحکیمی باشد که در دهه 60 بود، باید فضای دانشگاه را به طور انحصاری در اختیار تحکیم قرار نمی‌‏داد” گفت:” حاکمیت باید امکان تشکل‌‏یابی گرایش‌‏های دیگر را فراهم می‌‏کرد تا دانشجویان متفاوت و متعارض با مرامنامه این تشکل، به دلیل خلاء تشکل‌‏های دیگر در این مجموعه عضویت نیابند.

 

در نتیجه این گسست معرفتی و برخوردهای قهری و خشن بخشی از حکومت با دانشجویان بود که این تشکل از جایگاه مدافع حکومت، به منتقد حاکمیت تبدیل شد و هم‌‏اکنون نیز خود را بخشی از جنبش دموکراتیک مردم ایران می‌‏داند”.

وی سپس با اشاره به بازداشت‌‏ها و زندانی شدن دانشجویان، گفت:” از زمانی که دانشجویان به خاطر دموکراسی‌‏خواهی و دفاع از حقوق بشر و اصلاحات سیاسی به زندان می‌‏روند و از حقوق اجتماعی و سیاسی محروم می‌‏شوند و فعالیت‌‏های مدنی برایشان هزینه‌‏بر می‌‏شود، بحث‌‏های حمایت خارجی‌‏ها از آنها نیز مطرح می‌‏شود که این در نتیجه عملکرد نامطلوب بخشی از حکومت با دانشجویان است و نه عملکرد دانشجویان”.

 

سخنگوی سازمان دانش‌‏آموختگان ایران اسلامی با تاکید بر اینکه بخش‌‏هایی از حکومت در مقابل اصلاحات و جنبش مدنی ایستادگی می‌‏کند، گفت: “دانشجویان در دفاع از اصلاحات و فعالیت مدنی به زندان می‌‏روند. این به دلیل ایستادگی بخش‌‏هایی از حاکمیت در مقابل اصلاحات است و باعث حمایت خارجی‌‏ها از جنبش مدنی ایران شده است”.

وی افزود: “در حال حاضر جنبش دانشجویی ایران با آگاهی از راهی که انتخاب کرده است و با حفظ آرمان‌‏گرایی به جای مشارکت در قدرت، نقد و نظارت بر عملکرد قدرت را پیگیری می‌‏کند”.

مومنی با تاکید بر اینکه”ما عملکرد جریان دانشجویی در طول سال‌‏های گذشته را مانند سایر جریانات قابل نقد می‌‏دانیم” افزود: “اما اظهاراتی نظیر اظهارات وزیر ارشاد با هدف تخطئه و بر مبنای ذهنیت توطئه‌‏انگارانه امنیتی صورت می‌‏گیرد. ذهنیتی که دانشگاه و نهادهای معرفتی را کانون توطئه می‌‏داند و هر حرکت و اعتراضی را حرکتی سازمان‌‏یافته در راستای خاص بیگانگان تلقی می‌‏کند. در نتیجه رشد فرهنگ تزویر، ریا و تظاهر به دینداری و تلقی و درک سطحی از دین است که دیگران را دیندار و اخلاقی نمی‌‏بینند و همه کسانی را که به قرائت و باوری غیر از قرائت رسمی عمل می‌‏کنند، غیردیندار می‌‏پندارند”.

مومنی در پایان اظهار داشت: “بزرگ‌‏ترین سلاحی که اقتدارگرایان و آزادی‌‏ستیزان از آن واهمه دارند، نقد جنبش دانشجویی است زیرا نقادی و روشنگری دانشجویان، آگاهی مردم را به دنبال دارد و ما این برخوردها و فضاسازی‌‏ها را نتیجه پروژه نقد مدنی دانشجویان می‌‏دانیم.”