گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

درحالی که ایران آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی خود را سپری می کند و کاندیداهای ریاست جمهوری برای مثبت  نشان دادن عملکرد خود به مردم ازهیچ برنامه ای به سادگی نمی گذرند، دفتر معاونت فرهنگی و هنری وزارت ارشاد اقدام به برپایی نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصرتهران کرده است تا بار انتخاباتی خود را بیش از پیش در نزد هنرمندان و علاقمندان حوزه هنرهای تجسمی سنگین تر کند…

 

تهران میزبان جلوه هایی از هنرمعاصر جهان

یک نمایشگاه انتتخاباتی؟؟؟

درحالی که ایران آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی خود را سپری می کند و کاندیداهای ریاست جمهوری برای مثبت  نشان دادن عملکرد خود به مردم ازهیچ برنامه ای به سادگی نمی گذرند، دفتر معاونت فرهنگی و هنری وزارت ارشاد اقدام به برپایی نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصرتهران کرده است تا بار انتخاباتی خود را بیش از پیش در نزد هنرمندان و علاقمندان حوزه هنرهای تجسمی سنگین تر کند. نمایش آثار هنرمندان برتر دنیا که از 27 سال قبل در انبارهای حکومتی در حال خاک خوردن و کهنه شدن بود امروز به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی دولت احمدی نژاد درآمده است.

جلوه هایی از هنرمعاصر جهان”عنوان نمایشگاه است که میزبانی از 120 اثر هنری را بر عهده دارد.این کارها به لحاظ تاریخی مربوط می شود  به مکاتب گوناگون هنری جهان در سال های ‪ ۱۸۸۳تا ‪ ۱۹۷۶ و شیوه های کانسپتچوال آرت تا پاپ آرت، پست مدرن و امپرسیونیست را شامل می شود.آثار موجود دراین نمایشگاه متعلق به هنرمندانی است که در ایجاد جریانات هنری جهان تاثیرات ژرف و چشم گیری ایجاد کرده وبسیاری از آنها پایه گذارسبک های هنری بوده اند. در این مجموعه، نمونه هایی از تمام مکتب های هنری از جمله “امپرسیونیسم”، “اکسپرسیونیسم”، “سمبولیسم”،”پاپ آرت”، “پست مدرن” و “هنرهای مفهومی” دیده می شود. به گفته علیرضا سمیع آذر مدیرسابق موزه هنرهای معاصر تهران، این مجموعه کامل ترین مجموعه آثارهنرهای قرن بیستم در خارج از آمریکا و اروپا محسوب می شود.
برپایی این نمایشگاه اول بار چهار سال پیش و دردوره مدیریت علیرضا سمیع آذر اتفاق افتاد.درنمایشگاه قبلی بود که اغلب آثار موجود درنمایشگاه به نمایش درآمد ولی پس از مدت کوتاهی به دلیل دخالت نیروی های اطلاعاتی و امنیتی کشور نسبت به جمع آوری و تعطیلی مجدد آن اقدام شد.پس از این حادثه بسیاری ازهنرمندان هنرهای تجسمی و دیگر شاخه های هنری اعتراض خود را مبنی بر نداشتن مکانی مناسب جهت برپایی دائمی چنین نمایشگاههایی عنوان کردند.خواسته هنرمندان معترض از وزارت ارشاد و اداره هنرهای تجسمی احداث ساختمانی برای این شکل ازکارها بود که در نهایت چنین امری میسر نشد.

گفتنی است که در گنجینه موزه هنرهای معاصر نزدیک به ۲۰۰ اثر نقاشی و مجسمه از بزرگ ترین و تاثیر گذارترین هنرمندان جهان وجود داردکه بسیاری ازآنها به دلیل محتوا و شکل غیر اسلامی  وبه دلیل نگاه منفی مدیران ارشاد اسلامی به هنرهای  تجسمی غیر قابل نمایش شناخته شده و دردرون گنجینه محکوم به حبس ابد شده اند.

چگونگی حفظ ومراقبت ازاین آثاردرشرایطی که نیاز به کارشناسان بسیار مجرب در این زمینه احساس می شود یکی از دلمشغولی های هنرمندان این رشته در تهران است. آثار این مجموعه ی منحصر به فرد، پیش از انقلاب توسط کامران دیبا معمار،اولین مدیر موزه هنرهای معاصر، برای افتتاح این موزه در سال ۱۹۷۷ خریداری شد.ارزش و قیمت گذاری های متفاوتی هم برروی این آثار درمدت برپایی نمایشگاه اتفاق افتاده است.بسیاری از کارشناسان ایرانی وفرنگی مجموعه این کارها را تا دو نیم میلیارد پوند قیمت گذاشته اند.