روسیه و ایران در سوریه شکست می‌خورند

نویسنده

» گزارش میدل‌ایست مانیتور از سخنان تازه اوباما

اوباما در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، با اشاره به عدم تمایل واشنگتن نسبت به درگیری نظامی در بحران سوریه گفت: «ما از کمک نظامی به مخالفان معتدل سوریه حمایت کردیم، اما در واقع اگر به دنبال تغییر واقعیات نظامی موجود هستید، ماهیت دخالت نیروی‌های نظامی آمریکا باید آن‌قدر بزرگ باشد که سئوال‌های زیادی را در مورد “توجیه اختیار و نفوذ بین‌المللی ما برای انجام این کار” مطرح خواهد کرد.

وی افزود: “ما تمام اقدامات لازم را برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی انجام خواهیم تا به روس‌ها و ایرانی‌ها فشار بیاوریم و به آن‌ها بفهمانیم که شرکت در یک جنگ دائمی به نفع آن‌ها نیست.”

اوباما ادامه داد: “من همیشه با تلخی از این جمله که ایران در سوریه پیروز شده است لذت می‌برم؛ این آن‌ها را به ته خط می‌رساند چون مجبور هستند میلیاردها دلار به آن‌جا بفرستند. عامل اصلی آن‌ها، یعنی حزب‌الله، که موقعیت قدرتمند و راحتی در لبنان دارند، مورد حمله سنی‌های افراطی قرار می‌گیرد و این برای ایران خوب نیست؛ ایران هم به اندازه بقیه از دست می‌دهد. روس‌ها می‌بینند که تنها دوستشان در منطقه در میان خرابه‌هاست و در حال از دست دادن مشروعیت خود است.”

روزنامه کریستین ساینس مانیتور به نقل از رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه، در سخنرانی در یک دانشگاه آمریکایی می‌گوید، مقامات سوریه مسئول شکست مذاکرات ژنو 2 هستند.

فورد گفت: “نقشی که مخالفان ایفا کردند هم رنج‌آور بود. آن‌ها نتوانستند خود را از عناصر القاعده که افراد بسیار نامناسبی در میان مخالفان هستند، دور کنند. هروقت مخالفان بخواهند متحد شوند، پایگاه حمایتی القاعده هم زودتر ترک برمی‌دارد. گروه‌های مسلح و حتی جهادی‌هایی نظیر جبهه اسلامی هم باید در مذاکرات شرکت کنند.”

 

وی اشاره کرد گروه‌هایی که در کنار سیستم می‌جنگند، نظیر ارتش سوریه، حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران نیز باید در مذاکرات شرکت کنند. وی افزود که کشور سوریه “آهسته در حال فروریختن است.”

وی توضیح داد که دولت سوریه، نیروی انسانی را برای پس گرفتن دیر الزور و الرقا یا مناطقی که تحت کنترل کردهاست ندارد و در عین حال مخالفان مسلح هم نمی‌توانند تمام کشور را تحت کنترل خود درآورند.

از طرف دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ژنو پس از دیدار با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، گفت: “مسئله اصلی اکنون این است که گروه‌های مختلف در بحران سوریه را به ادامه مذکره وادار کنیم.”

لاوروف که با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار کرد، بر نیاز به ادامه مذاکرات بین گروه‌های درگیر در سوریه تاکید ورزید و به اهمیت تلاش‌های ابراهیمی در مذاکرات که هدفش رسیدن به یک نقطه مشترک و پایان صلح‌آمیز برای بحران سوریه است اشاره کرد.

منبع: میدل‌ایست مانیتور - 6 مارس 2014