فرستاده های ایران به ترکیه و سوریه

نویسنده

» گزارشی از کریستین ساینس مونیتور

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران برای گفتگویی از پیش تعیین نشده در مورد سوریه و ایرانیان گروگان گرفته شده در این کشور، به ترکیه رفته است.

در عین حال رئیس شورای امنیت ملی ایران، سعید جلیلی، برای گفتگو با بشار اسد و مقامات دیگر سوری، به این کشور سفر کرد.

ایران با وجود فشار های فزاینده بین المللی بر بشار اسد، همچنان از حکومت وی حمایت می کند و این درحالی است که ترکیه بیشترین انتقاد ها را از اسد کرده و خواستار کناره گیری او بعد از ۱۷ ماه اعتراض شده است.

یکی از مقامات وزارت امورخارجه ترکیه تاکید کرد که دیدار صالحی از ترکیه شامل دیدار با احمد داوود اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه نیز می شود.

یک دیپلمات ایرانی گفت که قرار است صالحی بعد از ظهر روز سه شنبه به ترکیه برود و همان روز آنجا را ترک کند.

وی به رویترز گفت: “گفته می شود گفتگو ها در مورد مسئله سوریه و زوار گروگان گرفته شده در این کشور و مسائل دو بین دوکشور صورت می گیرد.”

جلیلی که بعد از یک دیدار کوتاه از لبنان به سوریه رفت با احمد عرنوس، معاون وزیر دفاع سوریه دیدار کرد. قرار است جلیلی در محل سفارت ایران در سوریه کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند.

جلیلی بعنوان نماینده رهبر ایران، آیت الله خامنه ای در این دیدار حضور دارد. وی همچنین رئیس گروه مذاکره کننده ایران با قدرت های غربی بر سر برنامه های اتمی این کشور است.

خامنه ای در مورد سیاست خارجی ایران تصمیم می گیرد.

جلیلی با اشاره به سوریه در دیدارش با وزیر امورخارجه لبنان گفت: “ما همیشه گفته ایم که راه حل مشکلات در این کشور دموکراسی است که نمی شود آن را با زور اسلحه و خونریزی بدست آورد.”

ایران از ترکیه و قطر خواست تا برای آزادی ۴۸ ایرانی که در سوریه گروگان گرفته شده اند، تلاش کنند.

شورشیان سوریه می گویند که این افراد نظامی هستند اما ایران می گوید که آنها برای زیارت به این کشور رفته اند.

سخنگوی شورشیان سوری روز دوشنبه گفت که سه نفر از گروگان ها در جریان حمله دولت سوریه در دمشق کشته شده اند و هشدار داد در صورت ادامه حملات بقیه ایرانی ها را می کشند. از آن زمان به بعد هیچ خبری از گروگان ها منتشر نشده است.

شورشیان سوری که قصدشان سرنگون کردن حکومت بشار اسد است، ایران را متهم به فرستادن نیرو های سپاه برای کمک به سرکوب مخالفان اسد می کند.

 

تهران اتهامات را رد می کند و می گوید که آنها جزو زوار بوده اند. رسانه های ایران روز یکشنبه اعلام کردند که ۴۸ ایرانی در دمشق ربوده شده اند.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه ترکیه، آمریکا و قطر را در مورد گروگانگیری متهم کرد. ایران نامه ای اعتراضی در مورد این گروگانگیری به سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران فرستاد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس روز سه شنبه آمریکا و کشورهای منطقه را مسئول کشته شدن ایرانیان دانست.

علی لاریجانی در سخنانی در مجلس گفت: “برخی از دولت های منطقه به نام اسلام دست به آدمکشی می زنند و حتی زوار ایران را مورد خشونت قرار می دهند. این جنایات را ملت ایران نادیده نخواهد گرفت. حکومت آمریکا و برخی کشورهای منطقه مسئول این جنایات هستند و باید منتظر جواب آن بمانند.”

ایران، ترکیه و قطر را متهم کرد که برای سرنگون کردن اسد به شورشیان کمک می کنند. گفته می شود ایرانی هایی که در سوریه آزاد شده اند قبل از بازگردانده شدن به ایران، در اختیار مقامات ترکیه قرار گرفته اند.

کریستین ساینس مونیتور، 7 اوت