فاصله زیاد با یک تهدید جدی

نویسنده

» گزارش IISS از برنامه موشک بالستیک ایران

فقدان پودر آلومینیوم چه تفاوت هایی را که باعث نمی شود. مایکل المن کارشناس موسسه IISS بر این باور است که ایران موشک های سجیل ارتقا یافته اش را آزمایش کرده. او محتمل ترین توضیح برای ناتوانی تهرانی را در بخش ایمن سازی پیشران های لازم از جمله پودر آلومینیوم می بیند. در جریان نشست اخیر IISS-US مایکل المن عضو ارشد بخش خاورمیانه IISS در حوزه “همکاری های امنیتی منطقه” گفت ناتوانی ایران به دلیل تحریم های اقتصادی است که به مانعی در راه برنامه موشک بالستیک ایران تبدیل شده است.

به نظر المن برنامه موشکی ایران در آینده نزدیک خطری جدی علیه ایالات متحده محسوب نمی شود. موانع فنی بسیاری وجود دارد که ایران هنوز نتوانسته بر آن ها غلبه کند تا بتواند برنامه اش برای ساخت موشک های بالستیک را به صورت دقیق و قابل اعتماد توسعه دهد.

به گفته وی در سال ۲۰۱۰ بخش مربوط به موشک‌های بالستیک ایران در موسسه IISS پیش بینی کرده بود که ایران قادر است تا سال ۲۰۱۲ موشک‌های سجیل -۲ را فعال کند. اما در فوریه ۲۰۱۱ تهیه کنندگان بالقوه سلاح از ارسال پیشران های ضروری به ایران منصرف شدند.

گرچه بر اساس تخمین المن ایران به زودی قادر خواهد بود ماهواره جدید سفیر را پرتاب کند. او پیرامون برخورداری ایران از قابلیت پرتاب ماهواره و همزمان داشتن ظرفیت موشک بالستیک هشدار می دهد. نیازهای رسیدن به این دو تکنولوژی به طور بنیادین با یکدیگر تفاوت دارند. رسیدن از پرتاب ماهواره به ظرفیت موشک بالستیک احتیاج به پوشش حرارتی پیشرفته ای دارد که سه تا چهارسال آزمایش های جداگانه می طلبد.

مانورهای نظامی ایران در سال گذشته پرده از انبارهای عمودی و ابتدایی موشک ها برداشت. انبارهایی که بیشتر در شمال شرقی ایران –ـ نزدیک ترین نقطه برای هدف قرار دادن اسرائیل ـ واقع شده اند؛ هرچند این سیلو ها فاقد امکانات تامین و نگهداری بودند. این بدین معناست که موشک ها برای سوخت گیری باید از انبار خارج شوند. المن توضیح داده که این پروسه اشاره به این نکته ظریف دارد که محل انبار ها در مقابل حملات آسیب پذیر است.

ایران از بازی های نظامی مانند مانور پیشین “پیامبر اعظم” استفاده می کند تا برای قدرت های خارجی پیام بفرستد. امسال برای نمونه مقامات نظامی ایران ظرفیت موشک های بالستیک شان علیه پایگاه های ایالات متحده در منطقه را در بوق و کرنا کردند. گرچه المن تاکید می کند نواقص این موشک موجب می شود ایران هزاران پرتاب انجام دهد تا بتواند یک هدف را به طور موثر بزند.

با وجود اینکه کنگره ایالات متحده گفته است سال ۲۰۱۵ ایران به طور بالقوه می تواند ICBM (موشک بالستیک بین قاره ای) را آزمایش کند اما المن معتقد است این آزمایش عملا موفقیت آمیز نخواهد بود. او توضیح داده است که انجام یک آزمایش موشکی معنایش در اختیار داشتن ظرفیت موشکی نیست. به باور او توسعه موشک های میان برد یک خروجی واقعی تر برای رسیدن به توانایی موشک های بین قاره ای خواهد بود.

برنامه موشک بالستیک ایران نیروهای ایالات متحده را اذیت خواهد کرد به ویژه اگر بمب هایی کوچکی نیز به کلاهک آن متصل شود.ایران هنوز نتوانسته توانایی موشک بالستیک ضد کشتی را توسعه دهد بنابراین برنامه موشکی اش راه طولانی برای تبدیل شدن به یک خطر جدی علیه نیروهای عملیاتی ایالات متحده در خلیج فارس در پیش دارد.

منبع : وبلاگ IISS