ایران در پی اقدام در خاک آمریکا

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست در باره اظهارات مقام امنیتی آمریکا

برآوردهای سازمان های اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که ایران در حال آماده شدن برای اقدامات تروریستی در خاک آمریکاست؛ چیزی که تهدیدی جدید برای دولت اوباما به شمار می آید.

روز سه شنبه در جلسه بررسی کنگره آمریکا مقامات اطلاعاتی آمریکا گفتند ایران در روابط خصمانه خود با آمریکا از مرز جدیدی عبور کرده است. مقامات آمریکایی قبلا از نقش ایران در توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن ابراز نگرانی کرده بودند.

ضمنا مقامات آمریکایی گفتند شواهدی برای اثبات اینکه ایران فعالانه در حال برنامه ریزی حملاتی در خاک آمریکا در دست نیست. با این وجود جیمز کلاپر، رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا گفت توطئه خنثی شده ایران “نشان می دهد که مقامات ایرانی، و به احتمال قوی خود رهبر ایران، علی خامنه ای، مسیر خود را عوض کرده اند و اکنون در فکر حملاتی در خاک آمریکا هستند.”

هشدار در مورد ایران در گزارش کتبی که کلاپر به کنگره آمریکا ارائه داد از لحن تند تری برخوردار بود. این گزارش بخشی از ارزیابی های سالانه امنیتی در آمریکا به شمار می آید.

در موارد دیگری در این گزارش آمده است که القاعده به شدت تضعیف شده است و قدرت خود را از دست داده است. موارد دیگری که از آنها به عنوان نگرانی های بعدی سخن گفته شده جاسوسی سایبری چین، و کلاهک های هسته ای کره شمالی و نیز آینده افغانستان بوده است.

لیکن سخنان اصلی کلاپر و همچنین دیوید پترائوس، رئیس سازمان سیا، در نشست کنگره بیشتر متوجه تهدید جدی ایران بود.

واشنگتن برنامه هسته ای ایران را، که سال هاست آن را به دقت زیر نظر دارد، با فوریت جدیدی نگاه می کند. گزارشات حاکی از آن است که ایران به تولید سلاح هسته ای نزدیک تر شده است. بسیاری از وقایع اخیر، از انفجار در پادگان موشکی و قتل کارشناسان هسته ای ایران گرفته تا ویروس کامپیوتری که تاسیسات هسته ای ایران را هدف گرفت، ناظران را به این نتیجه رسانده است که مخاصمه ناگفته ای در خفا در جریان است.

ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود و آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در قتل کارشناسان هسته ای خود متهم کرده است. تهران همچنین آمریکا و اسرائیل را مسئول حمله سایبری به تاسیسات اتمی خود می داند.

باراک اوباما در گزارش سالیانه خود به ملت آمریکا تهدید نظامی علیه ایران را مطرح کرد و گفت ایران در صدد تولید سلاح هسته ای است و آمریکا برای بازداشتن ایران از این کار از هیچ ابزاری صرفنظر نخواهد کرد.

پانه تا، وزیر دفاع آمریکا نیز با مصاحبه ای با شبکه سی بی اس روز یکشنبه، موضوع را داغ تر کرده و گفت ایران با بمب هسته ای یک سال فاصله دارد. او گفت بین یک تا دو سال دیگر هم طول می کشد تا این سلاح بر کلاهک موشکی سوار شود.

 منبع: واشنگتن پست - 31 ژانویه 2011