این شما و این مهدی کلهر

محمد رهبر
محمد رهبر

حتی اگر هیچ اظهار نظری نمی کرد، باز هم چهره جنجالی شب مناظره خرداد 84 با سید حسین مرعشی، نماینده هاشمی رفسنجانی بود.

 احمدی نژاد یک نفر از دوستان ناشناسش را به میدان فرستاده بود که شباهتی به مدیران جمهوری اسلامی نداشت، موهایش را از پشت بسته و با ریش آنکارد شده و رنگ زده و جلیقه به تن در استودیوی پخش مقابل سخنگوی حزب کارگزاران نشسته بود.

 این مهدی کلهر بود که بعد از سالها کار در صدا و سیما برای اولین بار پشت دوربین می آمد. در همان مناظره هم نشان داد که  اگر دیر آمده به این زودی ها قصد رفتن ندارد. به مرعشی گفت که مدیران قبلی نظام بهتر است قدری استراحت کنند و به خانواده و بچه ها برسند. 

سال 84 دوستان پشت پرده احمدی نژاد بی سر و صدا به صحنه می آمدند. کلهر درباره اولین دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد گفته بود که تبلیغات او و دوستانش در مرحله اول از نوع چراغ خاموش بوده و چه قدر نگران بوده اند که مبادا هاشمی رفسنجانی به نفع کروبی کنار برود و این طور که کلهر از پشت صحنه ستاد احمدی نژاد گفته است، برنامه ها همه برای هاشمی بوده و برای مبارزه با کروبی فکری نکرده بودند.

احمدی نژاد مرداد سال 84 رییس جمهور شد و هنوز چند سالی مانده بود که نام اسفندیار رحیم مشایی با رییس جمهور تازه وارد گره بخورد. ماه عسل مهدی کلهر همان موقعها  بود. البته نام مشاور تبلیغاتی در فهرست وزرای کابینه نیامد و کلهر با یک درجه ترفیع به مشاوره رسانه ای قناعت داد ولی اظهار نظرهایش آنقدر سر و صدا داشت که نامش بیشتر از وزرای کابینه که در رفت و آمد عزل و نصب و استیضاح بودند، به یاد بماند.

کلهر درباره همه چیز حرف می زد از سیاست تا هنر و سینما و حتی دین، با اینکه نه مهندس بود و نه دکتر اما می توانست این ادعا را داشته باشد که به هر شاخه ای پریده است و نظری درباره همه امور دارد. کلهر زمانی حوزه بوده، در دانشگاهی هنرهای تزئینی خوانده و نقاش هم هست و شاید دست به سازی هم دارد و آنقدر به هنر علاقه نشان می داده که دوست داشته دخترانش همگی هنر بخوانند. دختر بزرگش پیانو می زند و دیگری هم فیلم کوتاهی ساخت که البته بر پدر ناگوار آمد.

در حرفهای طول و دراز مهدی کلهر همه چیز پیدا می شود، حتی انتقاد به احمدی نژاد. کلهر یکبار به احمدی نژاد گفته بود که چرا به سازمان ملل می رود اما به مجمع تشخیص مصلحت نمی رود و استدلال کرده بود که مگر از همه کسانی که در سازمان ملل می آیند خوشش می آید که باید ترکیب مجمع تشخیص هم بنابر خوشایندش باشد. کلهر در یکی دو جمله طرحهای مسکن مهر و انتقال کارکنان دولت از تهران به شهرستانها را بی فایده دانسته و گفته بود که اگر قرار است شهر سازی بشود باید به سبک شاه عباس این کار را انجام داد اما نگفت چه طور.

آن وقتی که هنوز مشایی آفتابی نشده بود، این مهدی کلهر بود که حرفهایی می زد که مثل سر و وضعش به حال و هوای اصولگرایی و حتی با رخت و لباس احمدی نژاد جور در نمی آمد.با این حال کلهر مدعی  است که بعد از یک نماز جماعت، احمدی نژاد به اوگفته که نظرش به مهدی کلهر نزدیک تر است.

در استدلالی که فقیهانه به نظر نمی رسید گفت که چرا قدیم ها الاغ سواری بانوان حلال بوده و حالا دوچرخه سواری همان بانوان ایراد شرعی پیدا می کند و اصولا چه فرقی است بین پالان و زین دوچرخه.

 در گیر و دار انتخابات هم وعده ای داد که دیگر پی اش را نگرفت و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی عنوان کرد که خوانندگان لس آنجلسی می توانند به ایران بازگردند.

آقای مشاور رسانه ای البته به آزادی که می رسید، حرفهایی می زد که شاید بعد ها مشایی نیز از آن قبیل را نگفت. اینکه حکومتی که بنا را بر سانسور می گذارد احمق است. باصدا و سیمای دولتی مخالفم و عاقبت اینکه چادر مشکی  کار ناصر الدین شاه بوده است و حاصل شبهای عشرتشدر فرنگ.

این آخرین نظراتِ مهدی کلهر است و اینبار در سمتِ مشاور سابق رسانه ای ریاست جمهوری. احمدی نژاد زمستان سال 89 در حرکتی فراگیر 13 نفر از مشاوران را برکنار کرد و کلهر هم در همین خیل بود.اما این باعث نشد تا مهدی کلهر که نزدیکِ دوران بازنشستگی است و دوست دارد تا نمایشگاهی از نقاشی هایش برگزار کند و سبوهای کشیده اش را با عنوان صد سبو به نمایش بگذارد، ساکت باشد.

ویژه نامه خاتون روزنامه ایران با اینکه حتی با گرو ههای فشار مثل ده نمکی والله کرم هم درباره حجاب مصاحبه کرده و نظرات چند تن از روحانیان را به تفصیل نوشته بود با همین مصاحبه کلهر جنجالی شد.

 خبر گزاری فارس سریعا از چند مرجع تقلید خواست تا نظرشان رانسبت به کراهت چادر مشکی بدهند و حاصل اینکه چادر مشکی همراه با  عبای مشکی رو حانیان از قاعده مکروه بودن رنگ سیاه استثنا شد. با این حال حرفهای کلهر ادامه داشت. او گفته بود که چادر، نگاه مردها را تیزتر می کند و چهره زن را قاب می گیرد و بدتر اینکه زیبایی بصری جامعه را بر هم می ریزد. چند ناسزا به ناصر الدین شاه قاجار هم پشت بند  تحلیل چادر سیاه شد.

مهدی کلهر باز هم توانسته بود که رسانه ای شود گرچه به نظر می رسید که مشاور رسانه ای احمدی نژاد برای حضور در تیتر یک اخبار هر هزینه ای را حاضر است بپردازد و در این راه خانواده هم به کمکش می آیند.

آن طور که مهدی کلهر گفته است او اولین نفری است که با پشتیبانی از محمود احمدی نژاد در سال 84 مشکلات خانوادگی پیدا کرد. کار به طلاق و جدایی رسید و دخترش نرگسهم با جنبش سبز همراه و با فیلم کوتاهی که درباره شکنجه ساخت به آلمان پناهنده شد.

  مهدی کلهر این پنا هندگی و آن فیلم کوتاه را یکی از مظاهر جنگ نرم دانست و شاید همین اختلاف های خانوادگی در سال 88 و در کشاکش بحران سیاسی ایران، باعث شد که مهدی کلهر چنان نظرات غریبی درباره جنبش سبز دهد که به تخیل هیچ یک از طرفداران پر و پا قرص احمدی نژاد نمی رسید.

 کلهر نام ندا آقا سلطان مشهورترین قربانی خشونت های جمهوری اسلامی را یک نشانه می دانست و معتقد بود که ترجمه اش به انگلیسی می شود فریاد شاه و اشاره اش به رضا پهلوی است و سر آخر همه این ماجرا زیر سر سلطنت طلبان است.

کسی حرفهای کلهر را جدی نگرفت و در همان سال 88 این خبر هم به رسانه ها رسید که مشاور احمدی نژاد قصد داشته همسرش را خفه کند و کار به کلانتری محل هم کشیده است.

از اینکه بگذریمنظرات کلهر درباره چادر مشکی به حلقه عماریون و ریاست حلقه مهدی تائب هم رسید و این مصاحبه و انتشارش از سوی روزنامه دولت به پای اسفندیار رحیم مشایی و آنچه اصولگرایان جریان انحرافی نامیده اند، نوشته شد.

اما خود مهدی کلهر درباره مخالفانش می گوید: “متاسفانه قیافه من طوری است که گویا همه فسق و فجورهای احتمالی دولت را می گذارند به گردن ما. سهم ما از این دولت هم این است.“