افزایش حمایت جمهوری اسلامی از سوریه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» معترضان سوری همچنان قتل عام می‌شوند

در حالی که واحدهای نظامی ارتش و دستگاه امنیتی سوریه کماکان به کشتار معترضان این کشور ادامه می دهند، حمایت مسئولان جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد افزایش یافته است. این در شرایطی است که فشارهای جامعه جهانی و حتی کشورهای اسلامی بر حکومت سوریه برای پایان “قتل عام” مردم این کشور هم بیشتر شده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه ای که روزنامه “اعتماد” در شماره دیروز خود منتشر کرد، گفت که جمهوری اسلامی نباید “تحت هیچ شرایطی” دست از حمایت از حکومت سوریه بردارد.

او سوریه را “محور مقاومت در برابر اسرائیل” و در کنار “گروه های حزب الله و فلسطینی” توصیف کرد و افزود که “سوریه مقاومت در خط اول جبهه است.”

پیش از این نیز آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که نشاندهنده اهمیت فوق العاده حکومت سوریه برای نظام جمهوری اسلامی و استراتژی تهران در قبال بحران سوریه بود، اعتراضات در این کشور را “حرکتی انحرافی” عنوان کرده بود.

او گفته بود که جمهوری اسلامی به این علت از اعتراضات در سوریه حمایت نمی کند اما چون اعتراضات در کشورهایی مانند بحرین در چارچوب “بیداری اسلامی” قرار دارد، ایران از آنها حمایت می کند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیداری که روز مبعث سال جاری قمری با مسئولان نظام داشت، مدعی شبیه سازی برای حرکت مردمی سوریه شده و افزوده بود: “آمریکایی ها با تلاش برای شبیه سازی حوادث مصر، تونس، یمن و لیبی، در سوریه، سعی می کنند این کشور را که در خط مقاومت قرار دارد دچار مشکل کنند اما ماهیت حوادث سوریه با ماهیت حوادث دیگر کشورهای منطقه متفاوت است.”

به گفته او “جوهره بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، حرکت ضدصهیونیستی و ضد امریکایی است اما در حوادث سوریه، دست امریکا و اسرائیل آشکار است و منطق و معیار ما ملت ایران این است که هرجا به نفع امریکا و صهیونیسم شعار داده شود حرکت، انحرافی است.”

 

حمله به مردم با تانک و کشتی‌ جنگی

اعلام حمایت از دولت بشار اسد در سوریه توسط مقامات جمهوری اسلامی به علت حمایت آن از فلسطین و ایستادگی در برابر اسرائیل و آمریکا در حالی است که در جریان سرکوب روزهای اخیر در بندر لاذقیه سوریه، واحدهای ارتش این کشور یک اردوگاه آوارگان فلسطینی را نیز بمباران کردند.

سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد که هزاران پناهنده فلسطینی از اردوگاه بندر لاذقیه که زیر گلوله باران نیروهای حکومتی سوریه است، گریخته اند.

یک سخنگوی آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد در این خصوص به بی بی سی گفت که بیش از ۵ هزار نفر از ۱۰ هزار پناهنده این اردوگاه در حال فرار هستند.

او افزود که دستکم چهار نفر بر اثر این حملات کشته شده اند.

مناطق مسکونی و شهری بندر لاذقیه از چهار روز پیش شاهد یکی از سنگین ترین حملات و بمباران های واحدهای رزمی ارتش سوریه بوده است. در جریان این حملات ده ها نفر کشته و تعداد بسیار بیتشری زخمی شده اند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های بین المللی، ارتش سوریه برای حمله به بندر لاذقیه از تانک های سنگین و قایق های جنگی مجهز به توپ استفاده کرده است.

آتشبار سنگین روی شهر لاذقیه که از شنبه شروع شده کماکان ادامه دارد. یک شاهد عینی روز دوشنبه با نام مستعار به خبرگزاری رویترز گفت: “ماموران نظامی هر جنبنده ای که می بینند، به رگبار می بندند و نیروهای دریایی هم از راه دور به مناطق تجمع احتمالی مردم شلیک می کنند.”

 

جمهوری اسلامی: اعتراضات پایگاه مردمی ندارد

دولت سوریه این مسائل را رد می کند و می گوید مشغول مبارزه با “تروریست های مسلح” است. بشار اسد می گوید کشورش در مسیر “اصلاحات دموکراتیک” قرار دارد؛نکته ای که در سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز تکرار شد.

بروجردی در ادامه مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: “درباره سوریه هم ما مدارکی داریم که دارد به مردم معترض سوری سلاح می‌رسد؛ این اصلاً دیگر خوب نیست و جای دفاع از آنها را نمی‌گذارد.”

او افزود: “تعداد زیادی از پلیس سوری با گلوله کشته شدند.”

بروجردی سپس شرایط سوریه را به لیبی تشبیه کرد و گفت که در این کشور نیز “جنگ داخلی” در جریان است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به انتقاد خبرنگار روزنامه اعتماد که از او درباره درخواست مجلس برای اعزام هیات حقوق بشر به انگلستان و عدم درخواست برای اعزام هیاتی مشابه به سوریه پرسیده بود، گفت: “اگر بخواهیم به سوریه نیروی حقوق بشر بفرستیم باید به لیبی هم فرستاد. در سوریه یک نیروی مسلح در برابر نیروی امنیتی ایستاده است و به همین دلیل ماجرای سوریه و انگلیس فرق دارد؛ چون مردم انگلیس مسلح نشدند و با دست خالی اعتراض می‌کنند.”

او افزود: “دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار با ما گفتند با بشار اسد صحبت کرده‌اند و اسد پذیرفته فشار را روی مردم کم کند و اصلاحات را آغاز کند. ما هم مصاحبه کردیم که بهتر است بشار اسد هم اصلاحات را آغاز کند و هم حالت فوق‌العاده را لغو کند؛ آزادی زندانیان سیاسی سوری و تبدیل فضای سیاسی کشور از تک‌حزبی به چندحزبی همگی گام خوب بشار اسد است.”

همچنین غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی در لبنان هم در مصاحبه با روزنامه “الجمهوریه” این کشور با بیان اینکه “تحولات سوریه از خارج مدیریت می شود”، افزود: “دست بردن به سلاح بهترین دلیل برای این است که اعتراضات سوریه، پایگاه مردمی نداشته و در این کشور حرکت انقلابی مردمی شکل نگرفته است.”

او درباره موضع تهران در قبال تحولات سوریه اظهار کرد: “در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موظف به حمایت از ملت های مستضعف هستیم که برای اصلاحات و آزادی تلاش می کنند. ما علیه خواسته های اصلاح طلبانه ملت های جهان نیستیم اما کسانی که خواهان اصلاحات هستند هرگز مشابه آنچه در سوریه رخ داد دست به سلاح نمی برند.”

دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان تاکنون تحریم های گسترده ای را علیه بشار اسد و مقامات ارشد دولت و حزب حاکم بعث اعمال کرده اند.

در عین حال تاکنون برخی مقام های ارشد سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به خصوص فرماندهان ارشد نیروی قدس (شاخه عملیات خارجی سپاه) نیز به علت مشارکت در سرکوب خونبار مردم سوریه مورد تحریم جامعه جهانی قرار گرفته اند.

ویدئوها و تصاویر زیادی در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی از شعارهای معترضان سوری علیه رهبران جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان و نیز آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی به علت حمایت از حکومت اسد مشاهده می شود.

 

افزایش هشدارهای جهانی به اسد

اعتراضات در سوریه علیه حکومت موروثی خانواده اسد و نظام تک حزبی این کشور به رهبری حزب بعث از شش ماه پیش آغاز شده است. این اعتراضات خونبار ترین وقایع یک سال گذشته در کشورهای عربی و آفریقایی بوده  که در جریان آنها حداقل دو هزار نفر کشته و ده ها هزار نفر زخمی و ناپدید شده اند.

با وجود این سرکوب گسترده، معترضان سوری تاکید می کنند که تا برکناری بشار اسد از ادامه تظاهرات دست نمی کشند. دمشق، حلب، حما، لاذقیه، دیرالزور و بسیاری از شهرهای دیگر سوریه محل این اعتراضات بوده است.

همچنین خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد که دمشق پایتخت سوریه روز دوشنبه هم صحنه تظاهرات بوده که با سرکوب شدید نیروهای نظامی و امنیتی روبرو شده است.

از سوی دیگر، دولت ترکیه نیز بار دیگر به دمشق هشدار داده که در اولین فرصت، عملیات نظامی علیه شهروندان سوریه را متوقف کند.

ترکیه به سوریه هشدار داده است که عملیات نظامی علیه معترضان باید “به سرعت و بدون هیچ شرطی” متوقف شود.

احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه بدون آنکه توضیح بیشتری بدهد گفته اگر این عملیات پایان نیابد، دیگر چیزی برای گام های بعدی باقی نمی ماند.

آنکارا که متحد سابق دمشق است از این سرکوبها ناخرسند است.

تاکنون عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی و اسلامی نیز سفیر خود را از دمشق فرا خوانده اند.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد که خشونت به کار گرفته شده در سوریه، “غیرقابل پذیرش” است.

بیانیه ملک عبدالله چند ساعت پس از صادر شدن نخستین بیانیه شدید اللحن اتحادیه عرب در سرزنش حکومت سوریه منتشر شد.

بر اساس بیانیه پادشاه عربستان سعودی، این کشور “خواهان توقف ماشین کشتار (در سوریه) است.”

ملک عبدالله همچنین ازحکومت سوریه خواسته است پیش از آنکه دیر شود، به رفتاری خردمندانه روی بیاورد.

یست و دو کشور عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه با موضع گیری شدید در برابر اوضاع سوریه، از دولت این کشورخواستند فورا به سرکوب معترضان که خواستار اصلاحات هستند، خاتمه دهد.

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه درباره اوضاع سوریه با رهبران بریتانیا و عربستان سعودی گفتگو کرد.

بنا بر بیانیه کاخ سفید، باراک اوباما و دیوید کامرون بر “لزوم توقف فوری تمام خونریزی ها و خشونت ها علیه مردم سوریه” تاکید کرده‌اند.

کاخ سفید همچنین می‌گوید ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، نیز در گفتگوی تلفنی روز شنبه با باراک اوباما بر سر اینکه “عملیات خشونت وحشیانه رژیم سوریه علیه مردم باید فورا متوقف شود” توافق کرده‌ است.