وقتی فسادی نیست چرا من اسم ببرم؟

نویسنده
نازنین کامدار

» دادگاه بسیجی- میلیاردر؛ ۴ روز دیگر

در حالی که تنها ۴ روز تا برگزاری دادگاه بابک زنجانی، موسوم به بسیجی میلیارد،باقی مانده رسانه ها گمانه زنی درباره علنی یا غیر علنی بودن دادگاه وی را آغاز کرده اند. همزمان، تصاویری از نامه وی با سربرگ سازمان زندان ها به حسن روحانی هم که طی آن از رفتارهای صورت گرفته با او در این مدت ابراز نارضایتی کرده، منتشر شده است.

خبر قطعی شدن دادگاه بابک زنجانی را سایت “ایرنا” ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی منتشر کرده و درباره آن نوشته است: “بعد از دو سال انتظار در نهایت اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی یا همان میلیاردر نفتی معروف، شنبه آینده یازدهم مهرماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار می شود”.

این خبرگزاری درباره علنی بودن یا نبودن دادگاه نیز نوشته: “دادگاه میلیاردر نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار خواهد شد اما در مورد علنی یا غیرعلنی بودن جلسه دادگاه، چیزی مشخص نیست. سخنگوی دستگاه قضا در آخرین نشست خبری اش دراین مورد گفت که علنی یا غیر علنی بودن جلسه دادگاه میلیاردر نفتی بر عهده و به تشخیص قاضی پرونده است به هر حال، پس از دو سال انتظار، درنهایت جلسه دادگاه بابک زنجانی تا پنج روز دیگر برگزار می شود و همه و همه به ویژه مردم بار دیگر در انتظار اجرای عدالت از سوی قوه قضاییه هستند؛ از آنجا که قوه قضاییه طی دو سال اخیر گام بلندی در راستای عدالت و پرونده های کلان اقتصادی برداشته است، این انتظار پابرجاست که به این پرونده نیز به نحو احسن رسیدگی شود و پول بیت المال به کشور برگردد”.

 رسول کوهپایه ای زاده، وکیل مدافع بابک زنجانی نیز در این باره گفته است: “برای پرونده موکلم تقاضای استمهال داده بودم که تاکنون هیچ پاسخی در این زمینه ازسوی دستگاه قضا اعلام نشده است جلسه دادگاه درهمان تاریخ مقرر یعنی یازدهم مهر درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار می شود به جز قاضی صلواتی، قاضی دیگری نیز به پرونده موکلم رسیدگی خواهد کرد”.

او افزوده: “هنوز به ما اعلام نشده است که جلسه دادگاه علنی است یا نه؛ اما من و موکلم خواستار علنی برگزار شدن جلسه دادگاه به منظور تنویر افکار عمومی هستیم به لحاظ حساس بودن و پیچیدگی های خاصی که این پرونده دارد نمی توان پیش بینی کرد دادگاه علنی برگزار می شود یا غیرعلنی”.

خبر برگزاری دادگاه بابک زنجانی در هفته آینده در حالی منتشر شده که طی هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس از تلاش وکلای وی برای آزادی او از زندان خبر داده بودند.

این نمایندگان گفته بودند که وکلای زنجانی در پی وقت کشی هستند تا پس از به سر آمدن ۲۴ ماه زندان که بعد از آن امکان نگه داشتن هیچ متهمی بدون حکم در بازداشت مقدور نیست، وی را از زندان آزاد کنند.

 

در همین حال روز گذشته خبرگزاری ها و سایت های داخلی متن نامه ای را به همراه تصاویر آن منتشر کردند که طی آن بابک زنجانی از حسن روحانی بابت اصرار به محاکمه و اعتراف او بر علیه همدستانش به شدت انتقاد و تاکید کرده که هیچ همدستی نداشته و تخلفی هم نکرده است.

در این نامه آمده است: “متأسفانه معاون اول محترم ریاست بارها در اذهان عمومی به اینجانب بی احترامی های زیادی می کند و این امر لایق تراز کردن یک دولت یا یک انسان عادی نیست و جاه و مقام این معاونت حفظ حرمت مردم است ایشان بارها اینجانب را به فساد در دولت قبل، ارتباط با افرادی که دنبال پشت پرده آن می گردد، می باشد و جدیداً اینجانب را گردن کلفت عنوان نموده است که این صحبت ها در شأن یک معاون اول نیست جناب رئیس جمهور من در زندانم و دادسرا در حال رسیدگی پرونده است، من چه گردن کلفتی می توانم بکنم؟ وقتی فسادی وجود ندارد، من چرا باید نام افرادی را ببرم و آنها و زندگی آنها را نابود کنم؟ یک کار اقتصادی شده که منجر به ابهاماتی برای شما شده است و من موظفم ابهامات را حل کنم و این کار در حال انجام است در اصل مجموعه شما دنبال یک زیاده خواهی است و اسم آن را فساد من نامیده من هیچ وقت با وزارت نفت معامله نکرده‌ام؛ یک مجموعه نفتی در خارج نفت فروخته و پول آن را در حسابی که معرفی کرده، دریافت کرده و به واسطه آن پول بلوکه شده و حال که دولت عوض شده به زور می گوید پول را دوباره پرداخت کن، چون صاحب بانک و سهامدار من می باشم”.

بابک زنجانی افزوده: “آقای دکتر من در بانک متعلق به خودم در خصوص همه سپرده گذاران مسئولم؛ چرا باید اطلاعات یک بانکی که ربطی به این کشور ندارد را در اختیار معاون اول شما بگذارم که ایشان به من نگوید گردن کلفت! آیا اگر شما جای من بودید چنین می کردید؟ به من فرمودید من چون صاحب بانکم موظفم پول شما را بدهم و کاری به کسی ندارید من از روز اول تمام زندگیم را دو دستی تقدیم کردم، چه باید می کردم و نکردم که این همه بی احترامی به من می‌شود؟وزارت نفت مگر بارش را به من داده که از من طلب می کند؟ باری در اختیار شرکت خارجی خود گذاشته و آن هم پولش را دریافت کرده، می توانست در بانکی دیگر وصول کند، حال که تحریم شده من مقصرم؟”

او در پایان خطاب به حسن روحانی نوشته: “امیدوارم کاری را که شما با من کردید، هیچ کس با شما نکند”.

انتشار این نامه در آستانه برگزاری دادگاه، گمانه زنی های زیادی را درباره علت زمان انتشار آن در پی داشته است.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی علت انتشار این نامه را که در مردادماه نوشته شده، تلاش جریانی برای مسکوت ماندن نام افراد همدست بابک زنجانی در پروژه های فساد اقتصادی اش دانسته اند، چرا که در نامه بارها تاکید شده که وی همدستی ندارد و تخلفی هم انجام نداده است.

همزمان، روزنامه اعتماد به نقل از حسین دهدشتی، نماینده عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی نوشته است: “با توجه به مدارکی که در اختیار دادگاه قرار گرفته است، انتظار می‌رود زنجانی محکوم و این رای به‌زودی اعلام شود.“ 
دهدشتی گفته: “تمامی اموال بابک زنجانی شناسایی شده است، اما مساله مهم‌تر این است که او تمایلی به پرداخت بدهی ندارد، در واقع بابک زنجانی در بازجویی‌ها، مقاومت می‌کند و همکاری خاصی با ماموران ندارد”.

گفتنی ست به تازگی امیرعباس سلطانی، نماینده ای که تلاش زیادی برای دیدار با بابک زنجانی در زندان کرد، گفته است: “براساس نوار ضبط‌ شده‌ای که از بابک زنجانی در کمیسیون موجود است، او۲۵ میلیارد یورو در بانک‌های ژاپن پس‌انداز کرده است”؛ مسئله ای که ابهامات پرونده این “بسیجی-مفسد اقتصادی” را بیشتر می کند.