شخم زدن در وزارت نفت کامل شد

نویسنده
اردلان صیامی

» پاکسازی آخرین مدیران قدیمی

خانه تکانی نفت هنوز ادامه دارد.در دوران احمدی نژاد همیشه این وزارت خانه، تب دار اداره شده وهمیشه توقع برکناری مدیران یا به تعبیر وزیری هامانه، شخم زدن مدیریتی در این سازمان صنعتی کشور از طرف دولت وجود داشته است.دو وزیر نفت احمدی نژاد به خاطر اینکه خود از بدنه نفت بودند در مقابل این خواسته ها تا حدزیادی مقاومت میکردند، هر چند جابه جایی هایی هم داشتند ولی آنچه میر کاظمی رقم زده است با ان دو قابل مقایسه نیست.وزیر سابق بازرگانی حتی مدیر اصولگرا وصد در صد احمدی نژادی  چون سیف الله جشن ساز را نیز به دلیل توصیه های مشایی تغییر داد و قلعه بانی را جایگزین آن کرد. این رفتار وبرنامه های وزیرنفت انتقاد بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است طوری که برخی میرکاظمی را نشانده مشایی در نفت میدانند.

 احمدی نژاد روز 24 خرداد 88 در حالی که نتایج نهایی انتخابات نیز اعلام نشده بود در جریان “جشن پیروزی” که وی و دوستانش در میدان ولی عصر تهران برگزار کردند،  علاوه بر آنکه  مردم و رقبای انتخاباتی خود را “خس و خاشاک” نامید،  وعده انتقام از مدیران نا همسو با خود را هم داد و گفت: “یکی از بزرگ ترین اشتباهات دولت نهم این بود که برخی از دوستان شما را در دولت نگه داشت و آنها به ما ضربه زده اند،  اما مطمئن باشد که در دولت بعدی دیگر از این اشتباهات تکرار نمی شود و دیگر دوستان شما جایی در این دولت نخواهند داشت.”

ودرست در این هفته آخرین مدیران به جامانده از دولت قبلی احمدی نژاد که گرایشاتی اصلاح طلبانه داشتند نیز، در نفت کنار گذاشته شدند.منوچهری از شرکت پتروپارس و علی وکیلی از شرکت نفت وگاز پارس.

کمتر از یک هفته بعد از آن سخنرانی ،دور جدید برکناری ها در وزارت نفت آغاز شد؛ اکبر ترکان اولین کسی بود که از معاونت وزارت نفت برکنار شد، و پس از وی اصغر رفیعی (مدیرعامل شرکت حفاری شمال) سیدجلیل رضوی (مدیر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس) برکنار شدند. اندکی بعد مهدی کرباسیان رئیس هیات صندوق بازنشستگی صنعت نفت نیز برکنار شدند تا سیف الله جشن ساز از مدیران همسو و نزدیک به احمدی نژاد جایگزین او شود و پس از آن علیرضا علی احمدی از دوستان احمدی نژاد به مدیرعاملی این صندوق رسید؛ اما او هم بعد از مدتی برکنار شد. پس از آن هم مسعود سلطانپور ،عضوشورای مرکزی انصار حزب الله وجمیعت ایثارگران نیز از شرکت تاسیسات دریایی کنار گذاشته شد. در محافل غیر رسمی شنیده شد که علت این کار نزدیکی سلطانپور به مهدی هاشمی ودیدار آنها در دبی بوده است.

در ابتدای شروع به کار دولت دهم، نمایندگان میگفتند فهرستی از ۱۵۰ تن از مدیران وزارت نفت از سوی میرکاظمی و همکارانش آماده شده که در دو موج برکناری یکی تا اسفند ۸۸ و دیگری تا اواخر اردیبهشت ۸۹ از مدیریت این وزارتخانه برکنار خواهند شد، که شدند. نمونه، کنار گذاشتن سلطانپور در اسفند ماه وجشن ساز در اردیبشهت.

کاظم وزیری هامانه وزیر اول نفت احمدی نژاد که در هفته گذشته از حلقه مشاوران احمدی نژاد نیز کنار گذاشته شد، در مهرماه سال 88 ،نزدیک به دو سال بعد از برکناریش از وزارت نفت، فاش کرد که از سوی احمدی نژاد برای برکناری تعداد بیشتری از مدیران وزارت نفت تحت فشار بوده و درنهایت به همین خاطر از وزارت نفت برکنار شده است. به گزارش همشهری در شهریور 86وزیری هامانه گفت: “مشکل احمدی نژاد با نحوه مدیریتم بود،  چرا که معتقد بود تغییرات مدیریتی باید هر چه زودتر انجام شود. در حالی که من 30 سال در نفت بودم و این مسئله را درک کرده بودم که تغییر شتاب زده مدیریتی در نفت تنها منافع کشور را دچار مشکل می‌کند. باید تأکید کنم من با تغییر مدیریتی در نفت مخالف نبودم اما با تغییر شتاب زده هنوزهم مخالفم. اما متأسفانه ایشان برای تغییر مدیریت در نفت به شدت فشار می‌آوردند در حالی که من این امر را به صلاح کشور در آن شرایط نمی‌دانستم”.

اما داستان  خانه تکانی نفت در لایه های مدیران ارشد نماند و به رده های کارشناسی نفت نیز رسوخ کرد، تا جاییکه معاون جدید وزیر نفت، میر محمد صادقی که نفر دوم وزارت نفت محسوب میشود از خروج دوازده هزار نیروی متخصص از صنعت نفت خبر داد.

در حکم وزیر نفت میرکاظمی برای موسی سوری، مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز پارس، سرعت بخشی به توسعه طرح های پارس جنوبی مطرح شده اما بسیاری ازکارشناسان علت برکناری وکیلی از این سمت را در جایی دیگر جستجو می کنند.

به گزارش خبر آن لاین: “ابتدای آذرماه امسال بود که خبری تحت عنوان «کشف یک میدان نفتی فوق عظیم در ایران» توسط سایت اطلاع رسانی وزارت نفت منتشر شد و نکته قابل تامل آن انتشار این خبر توسط مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بود. خبری که در ابتدای انتشارش باعث تعجب همگان شد. چرا که براساس رسم رایج در وزارت نفت، خبر کشف میدان نفتی و یا گازی تنها باید توسط وزیر نفت و با حضور رسانه های خبری داخلی و خارجی اعلام شود و هیچ یک از مسوولان نفتی پیش از وزیر در این خصوص اظهارنظری نمی کنند. همین خبر کافی بود تا بسیاری از کارشناسان این حوزه برکناری وکیلی را پیش بینی کنند. خبری که تنها ده روز پس از انتشارش توسط وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به شدت تکذیب شد و در عین حال وی تاکید کرد تنها در مورد این میدان اظهارنظر کرده و از کلمه کشف استفاده نکرده است. وکیلی در حالی معتقد بود که سایت اطلاع رسانی وزارت نفت خبر را غلط منتشر کرده است که هیچ یک از مسوولان ارشد روابط عمومی وزارت نفت و همچنین مقامات ارشد سایت اطلاع رسانی نفت این اشتباه را به گردن نگرفتند.”

براساس این گزارش سوری پیش از این مدیر عامل منطقه ویژه انرژی پارس بود و سید پیروز موسوی نیز قائم مقام وی و با حفظ سمت مدیر عامل شرکت خدمات رفاهی نفت. براساس حکم وزیر نفت از این پس، قائم مقام سوری نیز بر صندلی مدیریت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تکیه خواهد زد.

پس از تغییر مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در هفته گذشته، عصر دیروز مدیرعامل شرکت ملی نفت در حکمی محمدجواد شمس را به عنوان مدیرعامل جدید پتروپارس جایگزین غلامرضا منوچهری کرد.

 شمس پیش از این مجری فازهای 6 تا 8 پارس‌جنوبی در شرکت کارفرمایی نفت‌و گاز پارس بود که به‌این ترتیب از این پس، مدیریت توسعه فازهای 12 و 19 پارس‌جنوبی را در این شرکت پیمانکاری برعهده خواهد گرفت.

شرکت پتروپارس همچنین در پروژه‌های دیگری همچون توسعه میدان گازی کیش به عنوان اپراتور حضور دارد و توسعه‌پروژه‌های خارجی مانند میدان‌های دوبوکوبی و آیاکوچو7 ونزوئلا را برعهده گرفته است.

همچینن مذاکرات اولیه این شرکت برای حضور در میدان‌های نفتی و گازی دیگر کشورها ازجمله سودان و غنا و نیز توسعه مشترک برخی میدان‌های داخلی در خلیج‌فارس یا مرز غربی کشور با عراق شروع شده است.منوچهری که از هفت سال پیش به عنوان مدیرعامل شرکت پتروپارس فعالیت می‌کرد، از این پس در نقش مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت فعالیت خواهد کرد.