نامه ای برای فاطمه شمس

زهرا رهنورد
زهرا رهنورد

سلام بر بانوی اندیشمند و جوان، خانم فاطمه شمس و سلام بر همه دلواپسان آزادی و حقیقت و همه شیرزنانی که سبزی اندیشه شان، برآمده از سرخی خون دل های التیام نایافته و صلابتشان برخاسته از استقامت سنگ صبوری های تاریخی است و این راه، خط سیری است که «هیچش کناره نیست» و البته فراز قله آن به فاطمه (س) و زینب کبری می رسد اما گستره آن تا بی نهایت، سلسله ای از زنان بیداردلی است که هر یک استوانه های تاریخند و من تبار آنها و شما عزیزان نورسته را، به خوبی می شناسم.

نامه شما، فاطمه عزیزم، بیانیه حضور هدفمند و غیرتمندانه زن ایرانی است در عرصه تعهد، آزادی و مقاومت گفته های سرشار از خرد و دردمندی شما، نماد تولد مجدد زنانی است که در سرزمین ما، سلاله ای ابدی دارند و من سی ودو سال پیش طلوع و تجلی او را در کتاب طلوع زن مسلمان پیش بینی کرده بودم. (اگرچه آن کتاب که خارج از کشور (آمریکا) کنفرانس داده شد، هرگز در ایران پس از انقلاب، تجدید چاپ نشد) زیرا جزم اندیشان کهنه گرا و اشاعه دهندگان غ…ف و مخالفان غ…ف که همیشه مرا دشمن تداوم تحجر و خودکامگی خود دانسته اند بیشترین نقش را در به محاق کشاندن آن کتاب ایفا نمودند. با حضور میلیونی سرشار از انرژی، حیات، حریت و حق طلبی زنان رشیده مان، آن زن ترسیم شده و مکتوم در صفحات کتاب «طلوع زن مسلمان» را در سیمای زنان سلحشور امروز میهنمان می بینیم که با فکر، گوشت و پوست و با حضور سبز خود، گویای آنند که سخن حق هرگز نمی میرد.
امروز، و در شرایط مقابله جنبش سبز مردم ایران با غ…ف، زنان کشور ما در بهت و نگرانی به سر می برند اما دو دسته از آنان رنج و دغدغه ای مضاعف را بر دوش می کشند. نخستین دسته، زنان اسیر و زندانی هستند که به جرم غ…ف اسیر شده اند و خدا می داند که در زندان با چه غ…ف و غ…ف روبه رو هستند که همین جا آزادی بی قید و شرط همه آنان را خواهانم.
دسته دیگر، زنان، دختران و مادران و همسران زندانیانی هستند که نگران و غ…ف نسبت به فرزندان، دختران و شوهران، و مردان خود هستند و اغلب بی خبر از آنها در شدیدترین شرایط نگرانی به سر می برند. کیست که نداند در وضعیت های سخت و بحرانی، فشارهای وارده بر زنان مضاعف است و نوگلانی غ…ف چون، نداآقا سلطان، ترانه موسوی و زنان مقاوم دیگر، در عین حال زنان و خانواده های زندانی که بر تارک جنبش سبز مردم ایران خواهند درخشید از این نمونه اند. غ…ف حقیقتی که از ساحت قلم می تراود، فقط کلماتی مکتوب در سینه صفحات نیست بلکه در سویدای کالبد واژگان، روح بلند مفاهیم به هزاران شکل شکفته می شود و شاهد مثال آن، زن امروز ایرانی است که شما، خانم فاطمه شمس(همسر آقای محمدرضا جلایی پور زندانی) یکی از نمونه های آن هستید.
شما از روی تعهد و نه از روی ریا و تفاخر از فضایل همسرتان(محمدرضا)گفتید و بحق گفتید، و کیست که نداند اما به راستی که جوانان ایرانی همه با فضیلت و حق طلب و عدالت خواهندغ…ف اکنون، ما راه را، به رغم سختی ها و فراز و نشیب هایش ادامه می دهیم و برای نیل به مقصد مطلوب، بر استواری و پایداری خود هم سوگند شده ایم. من هم قطره کوچکی هستم در کنار دریای خروشان همت مردم ایران و مادران عزیزان غ…ف، چون ندا آقاسلطان، ترانه موسوی و سهراب اعرابی و محسن روح الامینی و کامرانی ها و همسران چشم انتظار و صبوری چون شما، فاطمه عزیز و بسیاری دیگر که شاید در میان ما هستند اما ناشناخته اند لیکن در سپهر حریت و حقیقت، درخشان و پرتوافکن و ماندگار خواهند بود، ملت ما راه خود را به خوبی شناخته و تحصیل آرمان هایش را منوط به عدم انحراف از آموزه های امام و شهیدان و قانون اساسی و پیگیری رفتاری مدنی می داند و برای آن جانفشانی می کند در این مسیر جان و آبروی زهرا رهنورد، هدیه ناقابلی برای تحقق چنین هدف متعالی است و بارها گفته ام که حاضرم هزار بار تیرباران شوم اما قطره خون بیگناهی، غ…ف، بر زمین نریزد.
امروز همه ما با ایمان و دلاوری و سلحشوری راه سبزمان را ادامه می دهیم.
ملت ما اطمینان دارد که به قله رفیع مردم سالاری حقیقی خواهد رسید و درفش آزادی معنویت، رفاه و عدالت را برفراز آن به اهتزاز خواهد آورد و با این امید که برای همیشه زندان های سیاسی در سرزمین ما برچیده شود و زندانی سیاسی نداشته باشیم از این رو است که یکدیگر را خطاب می کنیم:
«تو پای به ره نه و هیچ مپرس/خود راه بگویدت که چون باید رفت»
آری «ان موعدکم الصبح، الیس صبح بقریب»
وعده ما، صبحدم. آیا نزدیک نیست
زهرا رهنورد»