طناب دار در روزهای خوب دیپلماسی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» احتمال اعدام ۶ زندانی سُنی

درحالیکه به علت تحولات اخیر در کشور، تلاش برای ترمیم روابط دیپلماتیک با جامعه جهانی اوج گرفته، توجهات داخلی و بین المللی به وضعیت حقوق بشر و به ویژه نقض حق حیات در ایران به حداقل رسیده است. این در حالیست که خبرگزاری‌های رسمی و منابع حقوق بشری از افزایش آمار اعدام در این مدت خبر می‌دهند؛ به صورتی که تنها در ماه میلادی سپتامبر حدود ۵۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

در چنین فضایی سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه، سوم مهرماه، باانتشار بیانه‌ای خواهان توقف “فوری” اجرای حکم اعدام شش زندانی سنی مذهب کُرد در زندان قزل الحصار کرج شده که ممکن است احکام آنها امروز، پنج شنبه، چهارم مهر ماه به اجرا در آید.

عفو بین الملل می‌گوید دو نفر از این افراد با نام‌های حامد احمدی و صدیق محمدی از محل نگهداری خود در زندان قزل الحصار به سلول‌هایی در این زندان که مخصوص آماده کردن زندانیان برای اجرای حکم است، منتقل شده‌اند.

به گزارش عفو بین الملل احکام برخی از این افراد با اتهاماتی نظیر “محاربه” و “فساد فی الارض” از سوی دیوان عالی کشور تائید شده است.

این سازمان حقوق بشری پیشتر اعلام کرده بود که این افراد متهم به دست داشتن در ترور یک روحانی بلندپایه سنی‌مذهب نزدیک به حکومت در کردستان شده‌اند در حالیکه همه آنها را چند ماه قبل از این رویداد دستگیرکرده بودند.

در همین حال سازمان حقوق بشر ایران، از سازمان‌هایی که آمار و گزارش های مجازات مرگ را مستند می‌کند از رهبران جهان و دبیر کل سازمان ملل خواسته است در گفتگو با رئیس جمهور ایران که اینک برای حضور در نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، به اعدام‌های بی رویه اعتراض کنند و خواستار توقف آن شوند.

 

تداوم اعدام‌های کیفری

روزنامه خراسان روز چهارشنبه، سوم مهرماه به نقل از رئیس پلیس آگاهی کرمان اعلام کرد که چهار عضو اصلی یک باند تبهکار به اتهاماتی نظیر “زنای به عنف، آدم ربایی، روزگیری، سرقت و حمل سلاح سرد” در محوطه زندان مرکزی کرمان به دار آویخته شده‌اند.دادستان عمومی و انقلاب کرمان هم گفته است این چهار نفر از اوایل سال جاری در ساعات مختلف شبانه روز در معابر عمومی بانوان را مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت قرار می‌دادند.

در هفته گذشته همچنین حکم اعدام فردی در کازرون که در ۱۴ سالگی مرتکب جرم شده بود به اجرا در آمد.

بر اساس گزارش سایت تابناک جوانی که متهم بود چهار سال پیش در سن ۱۴ سالگی مرتکب قتل عمد شده پس از آنکه به سن ۱۸ سالگی رسید هفته گذشته در کازرون اعدام شد.

در گزارش‌ها اشاره‌ای به نام و هویت این فرد نشده است، اما تاکید شده که او پس از طی مراحل قانونی در دادگاه بدوی و تأیید حکم در دیوان عالی کشور به قصاص محکوم شده‌ بود.

ایران در هشت سال گذشته یکی از معدود کشورهایی بوده که در آن احکام اعدام در مورد نوجوانان صادر و به اجرا گذاشته شده است.

در سال ۲۰۱۱ دستگاه قضایی حکم علیرضا ملاسلطانی، نوجوان ۱۷ ساله ای راکه مرتکب قتل روح الله داداشی، از قهرمانان ورزشی شده بود به اجرا گذاشت.

 نهادهای مدافع حقوق بشر به شدت نسبت به اعدام این نوجوان اعتراض کردند.

 

اعدام سه زن در یزد

همچنین به گزارش رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ۱۲ زندانی در روزهای پنجشنبه ۲۸ شهریور و شنبه ۳۰ شهریور ماه در زندانهای یزد و قزوین اعدام شده اند.

روابط عمومی دادگستری کل استان یزد از اعدام هشت نفر در زندان مرکزی این شهر به اتهام قاچاق مواد مخدر خبر داد. حکم اعدام این هشت نفر روز پنجشنبه ۲۸ شهریور ماه پس از تائید دادستانی کل کشور به اجرا گذاشته شد.

دادگستری یزد از انتشار اسامی کامل این افراد خودداری و به ذکر نام اختصاری آنان با هویت “ز- ص” ٬ “ن- س” و “ص‌ـ‌ ح” بسنده کرده است. اتهام این سه نفر نیز حمل و نگهداری مقادیری مواد مخدر اعلام شده است.

در قوانین مجازات اسلامی، علاوه بر احکام مرگ در قصاص، برای محکومانی که به اتهاماتی نظیر قاچاق مقادیر مشخصی از مواد مخدر، تجاوز، زنای محصنه، رابطه جنسی میان همجنسگرایان مرد (لواط)، شرب خمر در نوبتهای متعدد، سرقت مسلحانه و ارتداد، دستگیر می‌شوند، مجازات مرگ پیش بینی شده است.

در همین راستا روز شنبه ۳۰ شهریور تارنمای رسمی‌ دادگستری کّل استان قزوین به نقل اسماعیل صادقی‌ نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب این شهر از اعدام چهار نفر در زندان مرکزی قزوین خبر داد. به گفته او اجرای یکی از احکام قصاص و چهار نفر دیگر مرتبط با حمل و نگهداری موارد مخدر بوده است.

 

“بان کی مون به روحانی اعتراض کند”

در روزهای قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری تعداد اعدام‌های اعلام شده و رسمی به حداقل رسیده بود اما پس از آن دستگاه قضایی اعلام اجرای برخی از محکومین به مجازات مرگ را از سرگرفت.

نهادهای مدافع حقوق بشر از جمله سازمان حقوق بشر ایران می‌گویند تنها در ماه سپتامبر تا این لحظه ۵۴ نفر اعدام شده‌اند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان در بیانیه‌ای گفته است: “ما از رهبران جهان و دبیر کّل سازمان ملل متحد آقای بان کی‌ مون میخواهیم که به اعدام‌های بی‌ رویه در ایران در گفتگوی خود با رئیس جمهور ایران حسن روحانی اعتراض کنند و خواهان توقف موج اعدام‌ها شوند.”

این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه خود همچنین توضیح داده که “اعدام یا قتل حکومتی نقض اساسی‌‌ترین اصل حقوق بشر یعنی حق حیات و بد‌ترین نوع خشونت بر علیه شهروندان است و ایران متأسفانه در این زمینه بالاترین رتبه‌ها را در جهان دارد”.