علی سنتوری به دستور بالا توقیف شد

نویسنده

alisantori.jpg

علی جهانی

فیلم علی سنتوری آخرین ساخته داریوش مهرجوئی به دستور”بالا” توقیف شد وتعدادفیلم های توقیفی وزارت ارشاد به شش رسید، درحالیکه از هم اکنون زمزمه توقیف دو فیلم دیگر هم شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار “روز” از تهران، علی سنتوری هجدهمین و آخرین فیلم داریوش مهرجوئی سه روز پیش از اکران عمومی درحالیکه کلیه مجوزهای لازم را دریافت کرده و تبلیغات خیابانی آن هم آغاز شده بود ناگهان توقیف و فیلمی از ایرج قادری جانشین آن شد.

خبر توقیف فیلم سنتوری از روز شنبه در بین اهالی مطبوعات پیچید و چند خبرگزاری هم اقدام به درج آن کردند. اما دست اندرکاران که به تازگی حتی مجوز مواد تبلیغاتی فیلم را هم گرفته بودند فکر نمی کردند معاونت سینمایی وزارت ارشاد زیر مجوز های خود بزند، تا اینکه سردار صفارهرندی وزیر ارشاد در جلسه فوق العاده ای که درآن داریوش مهرجوئی ومحمد رضا شریفی نیا مجری طرح حضور داشتند، خواستار تعویق نمایش فیلم شد.

بااینکه مهرجوئی و شریفی نیا تنها به ذکر همین خبر بسنده کرده اند، اما درمحافل سینمائی گفته می شود صفارهرندی خبرتوقیف فیلم از “بالا” را به آنها ابلاغ کرده است.

رضا بهاری نویسنده سینمائی به “روز” گفت: “حساسیت دفتر رهبری به فیلم هنوز رفع نشده است و این گمان که بر اساس گزارش جوادشمقدری منظور از نوازنده ای که شخصیت اصلی فیلم است رهبر جمهوری اسلامی است که شایعه تار زدن ایشان درمیان مردم دهان به دهان می شود، هنوز پا بر جا است. “

جواد شمقدری پیش از جشنواره فجر وقتی دریک جلسه خصوصی این فیلم رادید، گفت نمایش این فیلم فقط باردشدن از روی جنازه من ممکن است.

به گفته ژاله صفا نویسنده سینمائی به همین دلیل نام فیلم از “علی سنتوری” به سنتوری تغییر کرد، اما بازهم ارشادبه بهانه های دیگری مانع نمایش فیلم شد وتنها در شب پایانی و برای از میان بردن جنجال فیلم فقط یک سانس برای اهالی مطبوعات نمایش داده شد.

داریوش مهرجویی هم پس از پایان فیلم روی صحنه آمد و گفت: “نگران نباشید مشکلی نیست و دوستان وزارت ارشاد قول داده اند پس از جشنواره فیلم می تواند به شکل کامل به نمایش در آید. “

پس از جشنواره و نادیده گرفتن عمدی فیلم، سنتوری توانست به طور مشترک با فیلم اخراجی ها(مسعود ده نمکی) جایزه بهترین فیلم تماشاگران را به خود اختصاص دهد و بهرام رادان هم جایزه اول بازیگری را دریافت کرد. مهرجویی تصمیم گرفت فیلم را در نوروز 86 اکران کند، اما با اشکال تراشی هایی مواجه شد. بهانه جدید، صدای خواننده فیلم محسن چاوشی بود که ارشاد می گفت صدایش مجوز ندارد و باید خواننده را عوض کنید. مهرجویی هم که در این فیلم از در صلح وارد شده بود با اینکه می دانست صدای چاوشی در موفقیت فیلم هجدهمش نققشی قابل توجه دارد، از صدای بهرام رادان بازیگر نقش اصلی فیلم استفاده کرد. پوستر اصلی فیلم هم که تصویرش دراین صفحه آمده است رد شد وپوستر دیگری بدون عکس گلشیفته فراهانی جای آن راگرفت.

بعد از این جرح و تعدیل ها فیلم نیمه اردیبهشت پروانه نمایش گرفت و گروه پخش یعنی دفتر هدایت فیلم عزم خود را جزم کردند که فیلم را در ابتدای مرداد ماه یعنی آخرین فرصت پیش از شروع ماه رمضان اکران کنند. اما تنها سه روز به نمایش فیلم مانده بود که داریوش مهرجوئی خبربه تعویق افتادن فیلم را اعلام کرد.

روابط عمومی معاونت سینمایی ارشاد هم در گفت و گو با خبرگزاری فارس عدم نمایش فیلم را تایید کرد. شورای صنفی نمایش دست به کار شد و با جلسه ای فوق العاده فیلم محاکمه ساخته ایرج قادری را جایگزین سنتوری کرد.

فرامرز فرازمند یکی از تهیه کنندگان که آماده می شد بعد از اکران عمومی فیلم برای نمایش آن در امریکا گروه سازنده را همراهی کند، لب به اعتراض گشود. او به ایسنا گفت: “مسلم آنست مسایل و مشکلات دیگری که هیچ ارتباطی به فیلم سنتوری ندارد، به این فیلم منتقل شده است؛ چگونه می‌شود، فیلمی که از اردیبهشت ماه پروانه نمایش دریافت کرده است و تا روز سه‌شنبه هفته‌ گذشته تمام مجوزهای لازم برای تبلیغات و بیلبورد به آن داده شده به یک‌باره فضا برای نمایش آن تغییر می‌کند. اگر فیلم مشکلی داشت چرا پروانه نمایش دادند؟! مدیران سینمایی به ما اعلام می‌کردند که فیلم را نمی‌توانیم به نمایش بگذاریم و فیلم توقیف است”.

وی با یادآوری اینکه ضروری است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حافظ منافع اهالی سینما باشد، پرسید “چرا این دستگاه دولتی پای مجوزی که به فیلم داده‌، نمی‌ایستد. “

او خبرداد: “با مشخص شدن تکلیف نمایش فیلم سنتوری به‌همراه داریوش مهرجویی طی روزهای آینده با اهالی رسانه‌ها گفت‌وگو خواهیم کرد. “

به گزارش خبرنگار “روز” از تهران با توقیف فیلم علی سنتوری تعداد فیلم های توقیفی به 6 عدد رسید. پیش از این و به بهانه های مختلف، فیلم های زیرتوقیف شده بودند: کارگران مشغول کارند(مانی حقیقی)، نیوه مانگ(بهمن قبادی)، آفساید(جعفرپناهی)، یک شب(نیکی کریمی) و عصر جمعه(مونا زندی) درمحافل سینمائی تهران گفته می شود فیلم های تسویه حساب(تهمینه میلانی) و همیشه پای یک زن در میان است(کمال تبریزی)نیز در لیست توقیف قرار دارند.