مشاجرات تند در آغاز مذاکره

نویسنده

قاسم عبدالزهرا


سفیر آمریکا در بغداد سه شنبه در پایان دور دوم مذاکرات با همتای ایرانی خود در مورد عراق گفت، آمریکا، ایران و عراق توافق کرده اند یک کمیته فرعی امنیتی به منظور پیشبرد مذاکرات در مورد برقراری ثبات در عراق تأسیس کنند.


ریان کراکر سفیر آمریکا در بغداد پس از این نشست که تقریبا ً هفت ساعت به طول انجامید، گفت: “ما در مورد روش های پیشرو گفتگو کردیم و یکی از مسائل مورد گفتگو تشکیل یک کمیته فرعی امنیتی بود که در سطح کارشناسی و فنی به مسائل مربوط به امنیت مانند حمایت از شبه نظامیان طرفدار خشونت، القاعده و یا امنیت مرزها بپردازد.”


در همین حال هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز خاطر نشان کرد این کارشناسان روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا ساختار و مکانیسم این کمیته را طراحی کنند. وی در کنفرانس خبری جداگانه ای پس از مذاکرات گفت:” در صورتی که پیشرفتی حاصل شود، امیدواریم دور بعدی مذاکرات در سطح بالاتری باشد.”


اما در عین حال ریان کراکر با تأکید بر تنش های فزاینده میان دو دشمن، اتهامات ایران را مبنی بر تجهیز و آموزش شبه نظامیان شیعه عراق که منجر به افزایش خشونت های جاری در این کشور شده است، بازگو کرد. وی هشدار داد، امکان هیچگونه پیشرفتی وجود نخواهد داشت مگر اینکه اقدامات ایران تغییر کنند.


کراکر با اشاره به شهادت ارائه شده از سوی بازداشت شدگان و تسلیحات و مهمات ضبط شده در عراق خاطر نشان کرد: “همانگونه که در مذاکرات امروز کاملا ً روشن بیان کردیم، واقعیت این است که طی تقریبا ً دو ماهی که از آخرین دیدارمان می گذرد، حقیقتا ً شاهد فعالیت های مربوط به شبه نظامیانی بوده ایم که می توانند به افزایش و نه کاهش حمایت ایران نسبت داده شوند. ما برای ایرانیان روشن کرده ایم که می دانیم آنها چه اقداماتی انجام می دهند و به عهده آنهاست که تصمیم بگیرند چه اقدامی می خواهند بکنند.”


حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد نیز به نوبه خود اتهامات کراکر را رد کرد و خاطر نشان ساخت “عراقی ها قربانی تروریسم و حضور نیروهای خارجی” در خاکشان هستند. وی گفت هیئت نمایندگی او خواستار آزادی پنج ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای آمریکایی در عراق است.


کاظمی قمی گفت: “شهروندان ایرانی هم هستند که به خاطر ورود قانونی به عراق بازداشت شده اند. ما آزادی آنها را نیز خواستار شدیم. ما در مورد ایجاد مکانیسمی برای اجرای آنچه که در دور اول مذاکرات به آن دست یافتیم، گفتگو کردیم. آمریکایی ها پذیرفتند اشتباه کرده اند و این خود گامی رو به جلو است. اکنون با آمریکایی هاست که اشتباهات خود را اصلاح کنند.”


این نشست توسط نوری المالکی نخست وزیر عراق آغاز شد. وی در این نشست کمک هر دو کشور را برای برقراری ثبات در عراق خواستار شد و هشدار داد مبارزان القاعده و سایر گروههای تروریستی عراق در حال فرار از این کشور و پناهنده شدن به سایر نقاط هستند. وی افزود: “امیدواریم شما از ثبات در عراق حمایت کنید، عراقی که نه در امور دیگران دخالت می کند و نه می خواهد کسی در امورش دخالت کند.”


نوری المالکی گفت: “این حق عراق است که از همه بخواهد در مقابله با تروریسم و افراط گرایی در کنارش بایستند. کشورهای دنیا باید در کنار یکدیگر بایستند و با این پدیده خطرناک و بلایای آن که فراتر از مرزهای عراق رفته اند، مقابله کنند. گروههای تروریستی و القاعده ضربات سختی خورده اند و هم اکنون از مبارزه فرار می کنند و به کشورهای دیگر می روند.”


یک مقام عراقی که در این نشست حضور داشته، خاطر نشان کرده است، کراکر و کاظمی قمی در ابتدای مذاکرات، مشاجره تندی با یکدیگر داشتند.


منبع: واشنگتن پست، 24 ژوئیه،