زندگی مردم در خطرست

نویسنده

» گزارش آ ب ث از تاثیر تحریم هسته ای در پزشکی و درمان در ایران

میکل آیستاران

سالن انتظار واحد پزشکی هسته ای بیمارستان شریعتی شلوغ است. ده ها نفر در این بیمارستان دولتی در انتظار نوبت خود نشسته اند. این بیمارستان مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای نورولوژی در ایران است. به دلیل تحریم های بین المللی که علیه برنامه هسته ای اعمال شده، روند فعالیت این مرکز درحال حاضر با مشکل مواجه شده. 

 

دکتر محسن ساغری، رییس این مرکز و استاد پزشکی هسته ای دانشگاه تهران، در این خصوص می گوید: “ما درحال حاضر به شدت نیاز به سوخت داریم تا رآکتور بتواند رادیوایزوتوپ هایی که برای تشخیص و درمان پزشکی کاربرد دارند را تولید کند.”

 

ساغری با اظهار تأسف در ادامه می افزاید: “بدگمانی جامعه بین المللی فعالیت محققان ایرانی را با مشکل مواجه کرده و ما اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی برای تزریق به رآکتور به مقدار کافی دراختیار نداریم.”  او از کشورهای غربی می خواهد “به تعهدات حقوق بشری خود عمل کنند و به هزاران انسانی که به دلیل محدودیت های ایجاد شده جان شان در خطر است فکر کنند”. او می افزاید: “این یک موضوع پزشکی است و هیچ ارتباطی با بمب اتمی ندارد. حتی یک شاخص هم وجود ندارد که اهداف تسلیحاتی در آن به چشم بخورد.”

 

کمبود سوخت اتمی باعث شده تا ۱۳۰ مرکز پزشکی دارای تجهیزات هسته ای در کشور، وسایل لازم را از ترکیه وارد کنند، زیرا “رآکتور ایران تنها می تواند چند هفته به تولید بپردازد”. دکتر ساغری همچنین می گوید: “سخت تر از همه این است که سوخت ما فقط برای چند هفته یا چند ماه کافی خواهد بود.”

 

ژنراتورهای MO-99  که از آنها TC-99  استخراج می شود، درحال حاضر برای پزشکان ایرانی در اولویت قرار دارند. مشکلات حمل و نقل از ترکیه باعث شده تا درمان ها متوقف شوند.

 

منبع: آ ب ث، ۲۳ دسامبر