پیش‌بینی اعترافات محسن مهاجرانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فقط رسانه‌ی نزدیک به سپاه می‌داند

چند روز پس از بازداشت محمدمحسن مهاجرانی، فرزند عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمد خاتمی، خبرگزاری فارس و دیگر رسانه‌های اصول‌گرا به احتمال “لو دادن” دیگر هم‌دستان این پرونده از سوی مهاجرانیِ پسر پرداخته‌اند.
خبرگزاری فارس -نزدیک به سپاه پاسداران- در گزارشی ضمن اشاره به بازداشت محمدمحسن مهاجرانی از “سرنخ مهمی” در پرونده دکل گمشده نفتی خبر داد که در اختیار قوه‌قضائیه است و نوشت که فرزند مهاجرانی نیز “احتمالا اعترافاتی” خواهد داشت که باعث به میان آمدن نام برخی از هم‌دستان وی خواهد شد.
این خبرگزاری اضافه کرده که “اعتراف‌های احتمالی” محمدمحسن مهاجرانی “به علاوه برخی مسئولان قبلی در شرکت تاسیسات دریایی، پای برخی مسئولان فعلی را نیز به پرونده دکل گمشده نفتی باز خواهد کرد”.
خبر فارس درباره “اعتراف‌های احتمالی” مهاجرانی در حالی منتشر شده که پس از بازداشت، کمتر خبری درباره وضعیت او در دست رسانه‌هاست.
خبر بازداشت مهاجرانی نیز ابتدا توسط دو خبرگزاری فارس و تسنیم - هر دو نزدیک به اصول‌گرایان - منتشر شد. خبری که حمایت از صدور حکم بازداشت او توسط بازپرس دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی داشت.
محمدمحسن مهاجرانی چند ماه پیش و پس از مطرح شدن نام خود در این پرونده، ضمن صدور اطلاعیه‌ای مدعی شده بود که “کلیه فعالیت‌های اقتصادی” او در “چارجوب قوانین تجاری جمهوری اسلامی ایران” بوده و اتهام‌های مطرح شده علیه خود را تکذیب کرده بود.
ماجرای گم شدن یک دکل نفتی ایران نخستین‌بار پاییز گذشته از سوی نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس، عنوان شده بود. به گفته قاضی‌پور آن زمان علی لاریجانی، رئیس مجلس، بررسی درباره این مساله را به کمیسیون انرژی مجلس سپرده بود. چندی بعد چهارده نماینده مجلس در نامه‌ای اقدام به انتشار جزئیات بیشتری از ماجرا کردند. به گفته آن‌ها یک دستگاه دکل نفتی به نام “دین” از یک شرکت ترک به قیمت ۷۸ میلیون دلار در سال ۹۰ خریداری شد اما به ایران انتقال نیافت.
تیرماه غلام‌‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضائیه اعلام کرده بود پرونده‌ای در این زمینه در دادسرای تهران تشکیل شده، که یک نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت شده، از “افرادی تحقیق شده” و آن‌ها “اطلاعاتی” در اختیار مسئولان قرار داده‌اند، اما “این اطلاعات باید تطبیق داده شود”.
همان زمان رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان نوشتند که علاوه بر رضا مصطفوی‌طباطبایی، محمدمحسن مهاجرانی یکی دیگر از دلالان خرید این دکل بوده است.
 اکنون خبرگزاری فارس نوشته است که گرچه در رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تنها سخن از یک دکل نفتی است، اما “مدت‌ها قبل از خرید این دکل توسط مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی، این شرکت یک دکل حفاری دیگر را در زمان تصدی یکی از مدیران عامل اسبق شرکت تاسیسات دریایی خریداری کرده است اما این دکل نیز ظاهرا سرنوشت مشابهی داشته است”.
به نوشته فارس رضا طباطبایی قراردادی با محمدمحسن مهاجرانی امضا کرده که براساس آن “طباطبایی متعهد شده است برای اخذ تسهیلات و کلیه خدمات بانکی اعم از وام‌های کوتاه مدت، بلند مدت، سرمایه در گردش، گشایش اعتبار، سپردن وثیقه و امثال آن ۳ درصد از کل وام و اعتبار اخذ شده را به آقازاده یاد شده بپردازد. این حق‌الزحمه برای امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت مدنی در ساخت و ساز با نهادهای خصوصی، عمومی و دولتی به ۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری انجام شده می‌رسد. اما مهم‌ترین و سودآورترین بخش این قرارداد مربوط به حق‌الزّحمه مشاوره در پروژه‌های دولتی و غیر دولتی در زمینه خرید و فروش نفت خام، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی،فروش انواع کالا، تجهیزات و قطعات است که ۴۰ درصد از سود خالص آن به آقازاده یاد شده می‌رسد”.
پیش از این مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، از مهاجرانی به عنوان دلال معامله خرید دکل یاد کرده بود. در واکنش به این سخنان محمدمحسن مهاجرانی اعلام کرده بود که “از ارسال پرونده دکل گم شده به دادگاه استقبال می‌کنم و آمادگی تمام دارم تا در دادگاه مسوول پرونده به هر پرسش و استفساری پاسخ دهم، البته حق تعقیب قضایی افترا زنندگان را هم برای خود محفوظ می‌دارم. وکلای اینجانب به زودی شکایتی علیه مفتریان، به طور خاص وزیر نفت دولت پاکدست سابق تقدیم دستگاه قضایی خواهند نمود”.
اصول‌گرایان پیش از این مطرح شدن انتشار خبر دکل گمشده نفتی در رسانه‌ها را تلاشی برای فضاسازی به نفع دولت روحانی و کمک به دولت در انتخابات آینده توصیف کرده بودند. اما اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، اصول‌گرایان و دولت احمدی‌نژاد را متهم می‌کنند که در فسادهای مالی دست داشته‌اند. در این میان سرنوشت دکل نفتی هم‌چنان مشخص نیست: عده‌ای می‌گویند در خلیج مکزیک مشغول به کار است، عده‌ای مکان آن را نامعلوم می‌دانند و برخی دیگر معتقدند اساسا این دکل به ایران فروخته نشده است.