گزارش روز از وضعیت ۵ زندانی در اعتصاب غذا

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گسترش بی عدالتی علیه متهمان و خانواده هایشان

بر اساس اطلاعاتی که از زندانیان زندان های کشور و خانواده هایشان به دست آمده دست کم پنج  زندانی سیاسی در زندان های اوین و قرچک ورامین در اعتصاب غذا به سر می برند،  زندانیانی که هرچند وضعیت جسمی مساعدی ندارند اما به گفته خانواده های شان اعلام کرده اند تا زمانی که به خواست های آنها توجهی نشود به اعتصاب غذای خود پایان نخواهند داد. آنها به بازداشت غیرقانونی خود یا اعضای خانواده های شان و همچنین برگزاری دادگاههای غیرعلنی و  ناعادلانه ای که قضاوت در مورد پرونده های شان را به عهده دارند، اعتراض کرده اند. 

اعتصاب غذای محمدسعید حسین زاده، علی شریعتی، مجید اذرپی، امید علی شناس و سیمین عیوض زاده همچنان ادامه دارد و تاکنون مسولان قضایی پاسخی به خواست های آنها نداده اند.

محمدسعید حسین زاده، فعال مدنی است که از سوی قاضی مقیسه و به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ۷ سال زندان محکوم شده است. او در بند مالی زندان اوین زندانی است و خانم قنبری، وکیل او در مصاحبه با روز اعتصاب غذای موکل اش را تایید می کند و می گوید:  من در زندان با ایشان ملاقات کردم در اعتصاب غذا هستند و وضعیت مناسبی هم ندارد. اعتصاب غذا باعث تشدید بیماری های او شده.  پزشک زندان هم گفته اگر این وضعیت  ادامه پیدا کند خیلی خطرناک است و احتمال دارد منجر به سکته مغزی یا قلبی  شود.

وکیل محمدسعید حسین زاده می گوید اتهاماتی که متوجه موکلش شده  و بر مبنای آن حکم سنگینی برای او صادر کرده اند شامل او نمی شود. برای اعمال ماده ۱۸ و اینکه حکم خلاف شرع اعلام شود و رسیدگی مجدد صورت گیرد مشغول پی گیری هستیم.

یکی از نزدیکان محمدسعید حسین زاده هم به روز می گوید که این زندانی سیاسی از مهر ماه سال ۹۳ در زندان به سر می برد و از مشکل قلبی و تنفسی رنج می برد. او توضیح می دهد: محمد مشکل روماتیسم هم دارد و از نظر جسمی وضعیت خوبی ندارد حالا هم که اعتصاب غذا خیلی وضعیت اش را بدتر کرده. حسین زاده  از ۱۹ آبان در اعتصاب غذا است.  توجهی هم  به خواست هایش نشده است.

محمدسعید حسین زاده در نامه ای اعلام کرده است که در اعتراض به نقض حقوق انسانی و قانونی اش دست به اعتصاب غذا زده است. او در این نامه توضیح داده: دستگیری بدون حکم جلب، ضبط اموالم توسط اطلاعات سپاه، آسیب دیدگی و مشکلات و بیماری هایی که در بند ۲ الف سپاه برایم ایجاد شده و به علت کوتاهی و عدم رسیدگی بهداری زندان، کارشکنی و تاخیر در موارد اعزام به بیمارستان و شرایط نامناسب زندان تشدید شده اند که عبارتند از رماتیسم و آسیب دیدگی مفاصل، مشکلا قلبی، سینوزیت، تنگی نفس، عفونت ریه، خونریزی معده و مشکلات گوارشی و بیش از ۱۳ ماه حبس بدون هیچ حکم معتبر قضایی دست به اعتصاب غذا زده ام. 

او خواستار  “توقف روند غیرقانونی پرونده سازی و پایان دادن به حبس غیرقانونی و بازگرداندن اموال”اش شده است. 

اعتصاب غذای علی شریعتی و مجید آذرپی هم همچنان ادامه دارد. مادر مجید آذرپی به روز می گوید: الان ۲۳ روز است که اعتصاب شان ادامه دارد مرتب فشارشان ۹ روی ۶ و ۵ و نیم است. کاهش وزن بسیار شدید داشته. اما هیچ تغییری در وضعیت اش هم به وجود نیامده، هنوز بعد از ۲ ماه حکمی برای او صادر نشده، هنوز قرار وثیقه را قبول نکرده اند و ما همین طور پی گیر و نگران هستیم. مابا دادیار صحبت می کنیم و ایشان با قاضی در تماس است. قاضی گفته حکم را صادر می کنم ولی مشخص نیست چه زمانی صادر میکند. هنوز هیچ وضع مشخصی ندارد. ۶ ماه است بلاتکلیف است و ۲ ماه از دادگاه می گذرد و همچنان بلاتکلیف. با قرار بازداشت در زندان است و هنوز حکمی ندارد.

مارد علی شریعتی به اتفاق مادر مجید آذرپی در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به وضعیت فرزندان شان شده بودند، سوال می کنم که آیا پاسخی گرفتید؟ مادر علی شریعتی می گوید: از آقای لاریجانی پاسخ  مستقیمی نگرفتیم،  ولی پدر مجید دیروز پیش دادیار بوده و با او صحبت کرده، دادیار گفته اقای لاریجانی و آقای دولت ابادی دادستان پی گیر پرونده شما هستند. در همین حد گفته اند و مستقیم جوابی نگرفته ایم. قاضی هم می گوید که اگر من دراین شرایط به خواست اینها توجه کنم بازداشتی ها عادت می کنند که آنها هم اعتصاب کنند. هفته گذشته قاضی این را گفته بود. بچه ها هم می گویند اگر شرایط اینطور باشد ما اعتصاب خشک را کامل شروع می کنیم. 

شایسته سادات شهیدی، مادر علی شریعتی هم به روز می گوید: علی وضعیت خوبی ندارد دیشب باز حالش بد شده می برند بهداری و سرم می زنند بعد که به خودش می اید سرم را درمی اورد این بار سوم یا چهارم است چنین حالتی به او دست می دهد. یکی از خواسته های علی وثیقه است و می گوید من نزدیک یکسال است بازداشت هستم و پرونده رفته تجدیدنظر و شعبه مشخص شده، چندین بار به قاضی شعبه تجدیدنظر مراجعه کردم که قرار وثیقه صادر کنید اما قبول نمی کند. امروز هم رفتم دادستانی و وضعیت را گفتم اقای حاجیلو، نماینده دادستان گفتند پی گیری می کنند. و فعلا در چنین وضعیتی هستیم.

علی شریعتی فعال مدنی است که از ۲۹ بهمن ۹۳ در زندان به سر می برد، به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده؛ حکمی که هرچند هنوز در دادگاه تجدیدنظر قطعی نشده اما او به اتفاق مجید آذرپی، دیگر زندانی سیاسی که عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و حسن روحانی و عضو حزب اعتماد ملی تهران است از ۲۳ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برند.

این دو زندانی سیاسی در نامه ای به حسن روحانی اعلام کرده بودند که:  با الهام از آموزه های دینی، ملی و مذهبی و برای رهایی خود و خانواده هایمان از رنج تحمیلی دستگاه های اطلاعاتی و قضایی و به تأسی از سیدالشهدا به وظیفه شرعی خود در مقابل این ظلم و ناعدالتی آشکار سکوت خود را با اعتصاب غذای نامحدود تا برآورده شدن خواسته های قانونی و مشخص خود که همانا اجرای عادلانه قانون در قبال پرونده خودمان است، می شکنیم. از شما به عنوان مجری قانون اساسی درخواست داریم که در برابر این پرونده سازیهابه انفعال خود پایان داده و اجازه ندهید که جریانات تندرو با این احکام ناعدلانه، آب به آسیاب دشمنان این مرز و بوم بریزند.

 سیمین عیوض زاده اما در زندان قرچک ورامین در اعتصاب غذا به سر می برد و فرزدنش امید علی شناس در بند مالی زندان اوین در اعتصاب غذا است. روز گذشته آتیلا علی شناس، پدر امید علی شناس و همسر سیمین عیوض زاده به روز گفته بود که همسرش از لحظه ورود به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده و فرزندش در اعتراض به بازداشت مادرش در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است. 

امید علی شناس، فعال مدنی است که به ۱۰ سال زندان محکوم شده و به گفته پدرش دادگاه تجدیدنظر تاکنون حکم نهایی او را ابلاغ نکرده است. سیمین عیوض زاده، مادر امید روز شنبه در جریان تجمع در مقابل زندان اوین بازداشت شده است.