ایران؛ دلیل ماندن نیروهای آمریکایی در عراق

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از اظهارات اخیر گیتس

الیزابت بومبلر

 

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اگر بخشی از نیروهای آمریکایی بعد از مهلت درنظر گرفته شده برای خروج آنها از عراق در این کشور باقی بمانند، مایه آرامش خیال کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود و نه ایران. آقای گیتس گفت: “و این چیز خوبی است.”

وزیر دفاع آمریکا گفت هرچند سیاستمداران عراقی وفادار به مقتدی الصدر، روحانی ضد آمریکایی، مایل به خروج آمریکایی ها هستند، اما “معلوم نیست چقدر از این فشارها از طرفداران الصدر وارد می شود و چقدر از آن از سوی ایرانی های طرفدار الصدر است.”

طرفداران الصدر، فردی که به اعتقاد آمریکا متحد نزدیک ایران است، از دیرباز اصرار داشته اند نیروهای آمریکایی باید تا پایان ماه دسامبر از عراق خارج شوند. این ضرب الاجل مورد توافق عراق و ایالات متحده است.

آقای گیتس که قرار است در ماه آینده بازنشسته شود، این اظهارات را در مؤسسه اینترپرایز آمریکا که یک مؤسسه تحقیقاتی محافظه کار محسوب می شود، و در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ برگزار شده پس از سخنانی در خصوص بودجه دفاعی کشور، ایراد کرد. وی این سخنرانی را “آخرین سخنرانی بزرگ سیاسی خود در واشنگتن” توصیف کرد.

هرچند آقای گیتس و سایر مقامات آمریکا درباره احتمال باقی ماندن بخشی از نیروهای آمریکایی در عراق پس از پایان ضرب الاجل سال جاری سخن گفته بودند، اما وزیر دفاع آمریکا قبلاً هرگز از ایران به عنوان عاملی در تصمیم دولت اوباما در این خصوص نام نبرده بود. اظهارات آقای گیتس با انتشار گزارشی از سوی فردریک دبلیو کاگان، از مؤسسه انترپرایز در روز سه شنبه همزمان شد. وی در این گزارش آورده است که استفاده ایران از عوامل دست نشانده نظامی، جدی ترین تهدید علیه امنیت عراق است.

حدود 45,000 نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند. فرماندهان نظامی آمریکا می گویند علیرغم کم شدن خشونت ها، عراق هنوز نمی تواند از آسمان خود دفاع کند، اطلاعات مناسب را گردآوری کند و امورتدارکاتی و پشتیبانی خود را به نحوه مناسبی مدیریت کند.

نگاهداشتن نیروهای آمریکایی در عراق، با پیامدهای سیاسی در واشنگتن و بغداد همراه خواهد شد. باراک اوباما در همایش انتخاباتی ریاست جمهوری خود در سال 2008 بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرده بود و شکستن این عهد می تواند سبب بروز چنددستگی  در میان طرفداران وی شود.

نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز با فشار سیاسی آقای صدر و طرفداران وی دست و پنجه نرم می کند. آنها در میان مهمترین متحدان آقای المالکی قرار دارند.

با این حال، وی در ماه جاری اعلام کرد با رهبران عراق درباره باقی ماندن نیروهای آمریکایی پس از ضرب الاجل تعیین شده در سال جاری بحث و گفتگو خواهد کرد.

المالکی گفت اگر اکثریت نمایندگان مجلس و رهبران سیاسی عراق از این نظر پشتیبانی کنند، دست وی برای درخواست باقی ماندن نیروهای آمریکایی باز خواهد بود. وی به طرفداران صدر گفت آنها باید نظر اکثریت را بپذیرند.

آقای گیتس در اظهارات خود در واشنگتن گفت وی پنج ماه پیش و قبل از بروز ناآرامی ها در جهان عرب، پیش بینی نمی کرد “عراق به پیشرفته ترین دموکراسی عربی در تمام منطقه” تبدیل شده باشد. وی گفت “اوضاع هرچقدر هم که به هم ریخته باشد، عراقی ها در خیابان ها به سوی هم شلیک نمی کنند، و دولت برای شلیک به مردم وارد خیابان ها نمی شود.”

منبع: نیویورک تایمز- 24 مه 2011