ایران برنامه هسته‌ای را متوقف کرده است

نویسنده

» گزارش استرالین از کاهش سانتریفیوژهای در حال کار

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران پس از نصب هزاران سانتریفیوژ جدید در اوایل امسال، در سه ماه گذشته تنها چهار سانتریفیوژ در دو تاسیسات غنی‌سازی خود نصب کرده است.

تهران در راکتور آب سنگین خود در تاسیسات در حال ساخت اراک، تجهیزات جدیدی کار نگذاشته است. وقتی این تاسیسات تکمیل شود ایران در مدت یکسال قابلیت تولید پلوتونیومی را خواهد داشت که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

سازمان کنترل سلاح هسته ای، یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن، در گزارشی که دیروز منتشر کرد می‌گوید: “این گزارش می گوید که ایران تصمیمی سیاسی گرفته که توسعه قابلیت غنی‌سازی خود را متوقف کند. ایران می‌توانست مسیر را به سرعت تغییر دهد و تعداد سانتریفیوژها را دوبرابر کند.”

به گزارش سازمان انرژی هسته‌ای، دولت حسن روحانی ذخیره سوخت هسته‌ای ‌نزدیک به درجه ساخت سلاح را زیر 250 کیلوگرم نگه داشته است. مقداری که برای ساخت یک سلاح هسته‌ای کافی است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تهدید کرده که اگر تهران از این خط قرمز عبور کند به ایران حمله نظامی می‌کند.

روز گذشته نفتالی بنت، وزیر اقتصاد اسرائیل عنوان کرد که آمریکا با مذاکره با ایران روی امنیت اسرائیل قمار می‌کند.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان، هفته گذشته مذاکرات با ایران را بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دنبال کردند، با این هدف که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.

آقای بنت در سخنرانی در مرکز بروکینگز سابان برای خاورمیانه، علیه اقدامی که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند، اما نابود نمی‌کند، سخن گفت.

وی گفت: “با اینکه من طرفدار صلح هستم اما فکر نمی‌کنم زمان خوبی باشد که با امنیت ما قمار شود. حالا که اقتصادی ایران تحت فشار است باید به این کشور گفت یا برنامه هسته‌ای را انتخاب کنید یا اقتصاد را؛ هر دو را نمی‌توانید با هم داشته باشید.”

در همین حال رهبر حزب‌لله لبنان هشدار داد که اگر اسرائیل مانع توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا شود، جنگ منطقه‌ای به راه خواهد افتاد.

بیانات حسن نصرالله در معدود حضورهای او در میان مردم در مراسم عاشورا اظهار شد. نصرالله همچنین وعده داد که این گروه تحت حمایت ایران به جنگ در طرفداری از بشار اسد ادامه می‌دهد.

وی در محاصره محافظان گفت: “حضور ما در سوریه برای دفاع از لبنان، فلسطین، هدف فلسطینیان و سوریه است که ستون فقرات مقاومت محسوب می‌شود.”

به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی که در مذاکرات حضور داشتند، این دور مذاکرات نزدیک بود به نتیجه برسد اما در مرحله آخر به خاطر نگرانی‌ از وضعیت راکتور اراک و تعداد و ظرفیت سانتریفیوژهای ایران شکست خورد.

باراک اوباما و جان کری به سیاستمداران هشدار داده‌اند که طی مدت مذاکرات دیپلماتیک، تحریم‌های جدیدی علیه صادرات نفت و بانک‌های ایران صادر نکنند.

آقای اوباما در کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: “اگر ما در مورد دنبال کردن دیپلماسی جدی هستیم، پس نیازی نیست تحریم‌های بیشتری، علاوه بر تحریم‌های موجود که بسیار موثر بوده و آنها را پای میز مذاکره کشانده، وضع کنیم. اگر مشخص شود که آنها نمی‌توانند این کار را بکنند و مسئله حل نشد، می‌توان تحریم‌ها را ادامه داد.”

منبع: استرالین، 16 نوامبر 2013