تعلیق بی سروصدای غنی سازی

نویسنده
حمید احدی

» ادعای تازه تندروها برای ضربه زدن به توافق ها

بسیاری از کارشناسان و رسانه های داخلی مذاکرات هسته ای را حول ماجرای لغو تحریم ها می دانند. چنان که از نظر روزنامه تندرو کیهان این مذاکرات برای لغو تحریم هاست در حالی که طرف ایرانی باید هیچ نرمش و سازشی از خود نشان ندهد. این روزنامه ادعا کرده که دولت روحانی هم اکنون بدون این که امتیازی بگیرد غنی سازی را تعلیق کرده است.

اما از دید کسانی مانند داود هرمیداس باونداستاد دانشگاه مساله تحریم‌ها به اندازه کافی پیچیده است. 

این تحلیلگر یادآور شده درخواست تعلیق تحریم‌ها از کنگره از سوی رییس‌جمهوری امریکا از مدت‌ها قبل یعنی از همان تاریخی که بحث مذاکرات نیویورک و ژنو به میان آمد، مطرح شد. باراک اوباما از کنگره می‌خواهد تحریم‌هایی را که علیه ایران در دست دارند، متوقف کنند. با توجه به اینکه اخیرا هم اسراییلی‌ها و جناح‌‌های راست افراطی امریکا فشار خودشان را برای اعمال تحریم‌ها تشدید کرده‌اند.

اما کیهان بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که روزنامه های هوادار دولت آن را مثبت ترین گزارش های این آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران خوانده اند، نوشته در گزارش اخیر خود اعلام کرد ایران از زمان روی کار آمدن دولت جدید افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را که پیش از آن سریعا درحال گسترش بود متوقف کرده است.

روزنامه تندرو صبح تهران از قول محافل رسانه‌ای که نامی از آن ها نبرده این تصمیم ایران را به عنوان تعلیق بی‌صدا! ارزیابی کرده و نوشته این در حالی است که اولا اطلاع‌رسانی در این زمینه نسبت به افکارعمومی صورت نگرفته و ثانیا بانیان این کار آن قدر عجله داشته‌اند که حتی صبر نکرده‌اند مذاکرات با گروه ۱+۵ یا آژانس برقرار شود و چنین تعلیق چشمگیری دست کم در ازای دریافت امتیازاتی باشد که دولت و وزارت خارجه در پی آن هستند.

به نظر کیهان بخشی از تعلیق‌هایی که تصور می‌شد قرار است پس از توافق‌ها و مذاکرات و دریافت امتیاز متقابل اتفاق بیفتد و برگ برنده ایران در مذاکرات باشد، پیشاپیش صورت گرفته و طرف غربی را به جای منت‌دار کردن گستاخ‌تر کرده است. این رویکرد ناشیانه برخلاف ادعای محافلی است که خود را خیلی دیپلمات‌ و کارکشته این امور معرفی می‌کنند.

 محمدعلی وکیلی در سرمقاله ابتکار نوشته: اتفاقات اجلاس دوم ژنو نشان داد که پرونده هسته ای ایران پیچیده تر از آن است که در گمانه‌ها بود. در حالی که هر کدام از دو طرف همدیگر را مقصر بی نتیجه ماندن مذاکرات بر می‌شمارند، حال تند روهای کنگره و اعضاء سنا در آمریکا طرح تشدید تحریم‌ها را روی میز قرار داده اند. 

به نوشته این مقاله: بیم سنگ اندازی و مانع تراشی برای اجلاس آینده دور از ذهن نیست. به هر روی هیچگاه شرایط کنونی برای دست یابی به یک توافق در تاریخ گذشته فراهم نبوده است و جالب است که به رغم تلاش تندرو‌های غربی برای ناکام گذاشتن مذاکرات، بر خورد تندروهای داخلی با تیم مذاکره کننده هسته ای ایران مثبت و همراه با عقلانیت بود.

نصرت‌الله تاجیک، که مدتی موضوع جنجال و شکایت های حقوقی و در بریتانیا تحت نظر بود هم اظهار نظر کرده که: در غیاب اطلاع‌رسانی صحیح یا ناکافی این فرصت برای تحلیلگران و رسانه‌های ایران به وجود نیامد که بتواند از نقاط قوت ایران در مذاکرات ژنو بهره‌برداری درستی داشته باشد.

سفیر سابق ایران در اردن نوشته: گاهی به گزارش‌های قبل از پایان مذاکرات مملو از جملات مثبت و امیدوار‌کننده بود بدون آنکه این جملات مشخص کنند که این جو مثبت چرا، چگونه و از کدام طرف به وجود آمده و چه اهدافی را دنبال می‌کند. در این صورت الان هم ایران بدهکار نبود و هم به راحتی می‌شد مسوولیت عدم حصول به موفقیت و زیاده‌خواهی طرف مقابل را برای افکار عمومی روشن ساخت.