تغییر مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای ایران

نویسنده

» گزارش نشنال ژورنال

ایران روز سه‌شنبه گفت ممکن است رئیس‌جمهور جدید، نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات با قدرت‌های غربی بر سر برنامه‌ هسته‌ای را تغییر دهد.

عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به خبرنگاران گفت: “ در ده سال گذشته مذاکره‌کننده دبیر شورایعالی امینت ملی بوده است؛ اما ممکن است این تغییر کند.”

عراقچی گفت، حسن روحانی می‌تواند این مسئولیت را به دیپلمات برگزیده خودش بدهد اما هنوز تصمیمی نگرفته است. وی گفت: “ما هنوز منتظر هستیم تا رئیس‌جمهورمان اعلام کند که کدام نهاد مسئول پیشبرد مذاکرات هسته‌ای خواهد بود و پس از آن مذاکره‌کننده و گروه هسته‌ای را مشخص کند.”

به گزارش آسوشیتد پرس، یکی از مسئولان ایرانی که نامی از او برده نشده گفته روحانی این مسئولیت را به وزیر امور خارجه محمدجواد ظریف سپرده است.

این دیپلمات ایرانی روز سه‌شنبه گفته است: “پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه منتقل شده است. دکتر ظریف در حال حاضر در پروسه انتخاب گروه مذاکره‌کننده پیش از شروع مذاکرات است.”

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران به آسوشیتد پرس گفته است که تهران “همان گرایش استراتژیک دولت قبلی را حفظ می‌کند اما از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی مسیر را تغییر می‌دهد.”

ولایتی از نمایندگان اتمی کشورش خواست تا “بصورت مستقیم و غیرمستقیم با تک تک” کشورهای مذاکره‌کننده، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا تبادل نظر کنند.

او گفت، با این وجود رهبران آمریکا باید “از موضع خود پایین بیایند” تا در مذاکرات دوجانبه با تهران شرکت کنند.

وی گفت: “آنها هنوز فکر می‌کنند ابرقدرت هستند.”

کنت کاتزمن، متخصص سرویس تحقیقاتی کنگره، روز دوشنبه در مقاله‌ای در ال مانیتور نوشت، پرزیدنت اوباما می‌تواند با یک توافق بالقوه با ایران، جریمه‌های تحریم‌های تحمیلی بر اقتصاد ایران از جانب کنگره را لغو کند.

کاتزمن گفت: “استاندارد برای استفاده از اختیار لغو در سال‌های اخیر سخت‌تر شده، گاهی اوقات دولت لازم است ثابت کند که این لغو برای منافع آمریکا حیاتی است یا با یک فرمول مشابه دیگر دست به این کار بزند.”

وی می‌نویسد، اوباما “این اختیار را دارد که دستوراتی را که صادر می‌کند تغییر دهد یا لغو کند و همچنین این اختیار را دارد که وقتی شرکتی به عنوان خاطی از دستوراتش تشخیص داده شد، آن را باطل کند و به تبع جریمه‌های تجارت کردن با آن نهاد را لغو کند.”

منبع: نشنال ژورنال - 20 اوت 2013