ایران، نفتکش های خود را افزایش داده

نویسنده

» گزارش اشپیگل از تقویت ناوگان خلیج فارس

تحریم های نفتی اعمال شده علیه ایران شرایط سختی را برای این کشور در فروش مواد اولیه به وجود آورده. ایران اخیراً با افزودن چند نفت کش غول پیکر به نفتکش های خود امکان ذخیره نفت بیشتری را در دریا دارد.

اغلب آنها دستگاه تشخیص ماهواره ای خود را برای هفته ها خاموش و با پرچم جزایر کوچک “تووالو” تردد می کنند: بدین ترتیب نفتکش های ایران از کنترل های بین المللی در امان خواهند ماند، زیرا تولید نفت در این کشور در جریان است و باید استخراج شود. درحالی که این کشور امکان فروش نفت خود را به دلیل تحریم های بین المللی ندارد، ماه هاست که نفت استخراج شده را در نفتکش ها ذخیره کرده.

براساس اطلاعات به دست آمده، چهار نفتکش غول پیکر دیگر نیز به این تعداد افزوده شده که هر یک گنجایش انبار کردن دو میلیون بشکه نفت را دارند. قرار بود این نفتکش ها از ماه مه تا اواخر ماه ژوئیه به گروه “شرکت ملی نفتکش ایران” بپیوندند. این درحالی است که سه نفتکش دیگر در بهار امسال به اسکادران این شرکت افزوده شده اند. اکنون تعداد کل نفتکش های ایران به ۳۷ فروند رسیده که می توانند تا ۷۰ میلیون بشکه نفت را ذخیره کنند.

به دنبال درگیری های دنباله دار پیرامون برنامه هسته ای ایران، توقف خرید نفت خام ایران ازسوی کشورهای اروپایی ضربه بزرگی به این کشور وارد کرد، زیرا تهران به شدت وابسته به صادرات نفت خام است. بدین ترتیب طرح توقف خرید کشورهای غربی در سال ۲۰۱۲ باعث شد تا ایران در حدود ۴۰ میلیارد دلار ضرر کند.

درحال حاضر چین شریک اصلی تجاری ایران در فروش نفت خام است، ولی همکاری های این کشور به هیچ وجه کافی نیست.

اکنون افزایش تعداد نفتکش ها باعث ذخیره بیشتر نفت ایران در دریا خواهد شد تا شاید راهی برای فروش مخفی آنها پیدا شود. درحال حاضر بین ۸ تا ۱۰ نفتکش در هفت دریای مختلف سرگردان اند. و این درحالی است که شرایط ممکن است وخیم تر شود: مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند تا صادرات نفت ایران را تا حد ممکن کاهش دهد.

اکنون تمامی امیدها به رییس جمهور جدید حسن روحانی است. کاترین اشتون، نماینده دیپلماسی اروپا به روحانی پیشنهاد داده که هرچه سریعتر مذاکرات را ازسرگیرد.

روحانی در اولین نشست خبری خود گفت که ایران آماده است تا به طور جدی مذاکرات اتمی را ازسرگیرد. البته او نسبت به حق غنی سازی ایران نیز موضع گرفت و آن را یک “حق غیرقابل چشم پوشی” دانست.

منبع: اشپیگل، ۶ اوت