چرا سایت هاشمی رفسنجانی مسدود شد؟

نویسنده
مهشید برومند

» حذف نکردن متن نماز جمعه 26 تیر

پس اعلام پروژه حذف مرحله به مرحله اکبرهاشمی رفسنجانی از جمهوری اسلامی توسط مشاور فرمانده کل سپاه در اسفندماه سال گذشته، این پروژه از سوی منصوبان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی با سرعت بیشتری پیگیری می شود. اینک پس از کناره گیری هاشمی از ریاست مجلس خبرگان، ممنوعیت پخش تصویر او از تلویزیون، حذف عکس و مطالب مربوط به وی در کتب درسی نوبت به سایت اینترتی وی رسیده است.

هفته گذشته سایت های خبری اعلام کردند وبسایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل نامعلومی مسدود شده و دسترسی به آن ممکن نیست.

مسدود کردن وبسایت هاشمی رفسنجانی با استقبال سایت های وابسته به نهادهای امنیتی مواجه شد چنانکه بولتن نیوز در این باره نوشت: “این روزها سایت هاشمی تلاش زیادی برای ایجاد اختلاف بین اصولگرایان و تشکیک در سلامت انتخابات مجلس می نماید تا حدی که اگر بعد از فیلتر کردن سایت سفارت مجازی آمریکا در ایران و همچنین فیلترینگ سایت سفارت انگلیس در ایران، مسئولین مربوطه اقدام به فیلتر نمودن سایت هاشمی می کردند، دور از عدالت و انصاف نبود.”

9 دی ماه محمد هاشمی مسوول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر از دسترس خارج شدن، سایت رسمی هاشمی رفسنجانی را تایید کرد و گفت: “در حدود ساعت ۱۹:۲۰ شب گذشته (پنج‌شنبه شب)، از شرکتی که خدمات مربوط به سایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ارائه می‌کند، تماس گرفتند و اعلام کردند که به آن‌ها دستور داده شده است تا سرویس‌دهی به این سایت را قطع کنند و حدودا ۱۵ دقیقه بعد از آن تماس، این سایت از دسترس خارج شد.”

رییس سابق صدا و سیما همچنین اضافه کرد که “مشخص نیست که چنین دستوری از سوی کدام مرجع به شرکت خدمات دهنده سایت داده شده است، ولی ما فردا (شنبه) این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا معلوم شود که این دستور از سوی کدام مرجع و به چه منظوری صادر شده است.”

اما پس از گذشت چند ساعت برادر اکبر هاشمی رفسنجانی طی اظهاراتی دیگر درباره علت مسدود شدن سایت هاشمی رفسنجانی گفت که “چند روز پیش از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را نیز حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت الله رفسنجانی اعلام کرده بودند.”

 هاشمی تاکید کرده بود: “بی‌توجهی مدیریت سایت به این درخواست غیرقانونی و تعجب‌آور، شب گذشته و در ‌‌نهایت منجر به از دسترس خارج شدن سایت آیت الله هاشمی شد. این درخواست شرعی و قانونی نبود، علاوه بر این مشخص نیست این دستور از سوی چه کسانی صادر شده است.”

روز دوشنبه اما سخنگوی قوه قضاییه مسدود کردن سایت هاشمی رفسنجانی را تایید و اعلام کرد که “سایت هاشمی رفسنجانی به دلیل انتشار محتوایی که جزء مصادیق مجرمانه بود فیلتر شده است.”

غلامحسین محسنی اژه ای همچنین گفت: در مورد سایت آقای هاشمی رفسنجانی باید این نکته را اعلام کنم که این سایت به اسم آقای محسن هاشمی به ثبت رسیده است و علی‌رغم اعلام کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه آقای هاشمی این سایت را در سامانه مخصوص ثبت نکرده است.

وزیر برکنار شده اطلاعات تصریح کرد: به صورت رسمی در مهر‌ماه کارگروه مطلبی را به گردانندگان سایت اعلام کرده بود که آنها هم مصداق مجرمانه را از سایت خود حذف کرده‌اند اما بار دیگر در چهارم آبان‌ماه مصادیق مجرمانه دیگری در این سایت قرار داده شد. بار دوم نیز به این مجموعه تذکر داده شد تا نهایتا در برج ۹ تذکر سوم داده شد اما این بار دیگر مسئولین سایت هیچ توجهی به تذکر نکرد.

محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره علل مسدود کردن سایت هاشمی رفسنجانی نیز افزود: در سایت اقای هاشمی خاطرات ایشان نقض شده است که البته فقط این خاطرات نیست و مطالب دیگر نیز در این سایت قرار داده شده است که متأسفانه برخی از آنها مصداق مجرمانه دارد. فقط هم انتشار متن خطبه های آخرین نماز جمعه هاشمی نبوده بلکه موارد دیگر هم به استناد قانون به صورت رسمی به این افراد اعلام شده است.

سایت هاشمی رفسنجانی خاطرات، سخنرانی ها، نامه ها و مطالب مربوط به وی را منتشر می کرد. در طول هفته های اخیر از جمله انتشار نامه بی سلام و هشدار آمیز محمد حسینی بهشتی، عبدالکریم‌ موسوی(اردبیلی)، سید علی خامنه‌ای، محمدجواد باهنر و اکبر هاشمی رفسنجانی به آیت الله خمینی را منتشر کرده بود که مورد انتقاد سایت های حامی آیت الله خامنه ای قرار گرفت.

 این سایت اینترنتی در دوسال و نیم گذشته همواره دست به انتشار انتقادهای هاشمی رفسنجانی از شرایط موجود کشور به ویژه پس از انتخابات سال 88 زده و در مواردی مطالبی از خاطرات هاشمی رفسنجانی که مرتبط با میرحسین موسوی و مهدی کروبی بوده را منتشرکرده است.

 پیش از این سایت سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران نیز از سوی قوه قضاییه و کمیته تعیین مصادیق مسدود شده بود.

در بهمن ماه سال گذشته هم مهدی صرامی یکی از مقامات وزارت ارشاد اسلامی سایت هاشمی رفسنجانی را فاقد مجوز قانونی اعلام کرده و در این باره به خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی- نظامی گفته بود: “پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی تاکنون در سامانه ثبت پایگاه های اینترنتی ایرانی به ثبت نرسیده است و لذا مطابق آیین نامه ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی فاقد هویت محسوب می شود و فاقد مجوز است.”

درهمین زمان مسئولان سایت هاشمی رفسنجانی در مقاله ای خطاب به خبرگزاری فارس ضمن واکنش به انتشار گسترده گفته های این مقام وزارت ارشاد اسلامی با اعلام اینکه “هویت آیت الله هاشمی از هیچ رسانه دیداری شنیداری مکتوب و مجازی از جمله همین «سایت بی هویت»! حاصل نیامده که شما بخواهید سلبش کنید” از محدودیت پخش اخبار و تصاویر هاشمی رفسنجانی در شبکه های صدا و سیما خبرداده بودند.

هاشمی رفسنجانی از جمله چهره های مشهور جمهوری اسلامی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری از برخی خواسته های معترضان به نتیجه انتخابات حمایت کرده و رفتار حکومت در سرکوب اعتراضات را مورد انتقاد قرار داده است.

او در 26 تیرماه سال گذشته در پی آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در تنها نماز جمعه پس از انتخابات 88 که صدها هزار نفر از معترضان و رهبران جنبش سبز از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی نیز در آن حضور داشتند ضمن تاکید بر تشریفاتی نبودن “جمهوری اسلامی” و “نقش مردم در حفظ حکومت” با انتقاد از شورای نگهبان به دلیل تایید شتابزده صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برای خروج کشور از بحران خواستار “پایبندی به قانون اساسی و حرکت در چارچوب های قانونی”، “ازبین رفتن تردیدها در باره انتخابات”، “آزادی زندانیان” و “جلب رضایت مردم و دلجویی از آسیب دیدگان” از سوی مسئولان حکومت شده بود.

او پس از یکسال در دی ماه سال گذشته نیز طی دیداری با جمعی از فعالان دانشجویی گیلان بار دیگر بر مواضع انتقادی خود نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و رویدادهای پس از آن تاکید و اعلام کرد که “مواضع من همان چیزی است که در نماز جمعه مطرح کردم.”

از بهمن ماه سال گذشته به ویژه پس از راهپیمایی گسترده معترضان در 25 بهمن ماه اما فشارها بر هاشمی رفسنجانی برای تغییر مواضع اش افزایش بیشتری یافت. شعار مرگ برهاشمی برای نخستین بار در همین زمان طی گزارشی از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد و برخی منابع خبری اعلام کردند که افراد لباس شخصی در مقابل منزل او نیز برعلیه او شعار داده و به خانواده هاشمی دشنام داده اند.

در نخستین روز اسفندماه محمدحسین صفارهرندی مشاور فرمانده کل سپاه طی همایشی با عنوان “گفتمان پیشرفت اسلامی” در شیراز و درمیان جمعی که از سوی خبرگزاری ها “جامعه اسلامی دانشجویان” معرفی شد به صراحت اعلام کرد که “آقای هاشمی مرحله به مرحله از دور مسئولیت‌های که داشته خارج می‏شود و در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان هم شاهد خواهیم بود که هاشمی حذف خواهد شد و این همان چیزی است که اطرافیان هاشمی از آن ترس دارند و می‏خواهند نگذارند این اتفاق رخ بدهد.”

پس از این اظهارات و اتفاقات هاشمی رفسنجانی در نطق ابتدایی نخستین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در 7 اسفندماه، راهپیمایی 25 بهمن ماه راکه به دعوت رهبران جنبش سبز در تهران و شهرستان های کشور برگزار شد، “نمونه روشن” از افراد یا گروههایی دانسته بود که “از اول پیروزی انقلاب با اصل انقلاب، جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اصل ولایت فقیه زاویه داشتند.”

اما این پله عقبگرد هاشمی مانع انجام پروژه حذف او نشد و در انتخابات مجلس خبرگان با ورود محمدرضا مهدوی کنی او عملا از ریاست مجلس خبرگان کنار گذاشته شد.

در سال جاری نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تصاویر و مطالب مرتبط با هاشمی رفسنجانی در کتب درسی به دستور مقامات ارشد کشور حذف شده است. این موضوع دوباره طی هفته های اخیر در یک برنامه تلویزیونی با حضور غلامعلی حدادعادل پدر عروس آیت الله خامنه ای نیز مطرح شد و او به طور تلویحی حذف هاشمی رفسنجانی از کتب درسی را تایید کرد اما درعین حال گفت: “این طور نیست که حذف شده باشد اگر از جایی برداشته شده در جایی دیگر گذاشته خواهد شد.”

با این همه اکبر هاشمی رفسنجانی در هفته های اخیر و با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنان از برخی تندروی ها در حذف احزاب اصلاح طلب انتقاد و نسبت به تک جناحی شدن انتخابات هشدار داده و از برخی تندروی های جناح حاکم انتقاد کرده است.