نفت جهان در خطر موشک ها، و بستن تنگه هرمز

نویسنده

» گزارش کلمبیانو از اثرات تهدید ایران

جهان در شرف کمبود نفت قرار دارد. این شرایط می تواند پیامد غیرقابل پیش بینی مانور دریایی جمهوری اسلامی در آب­ های خلیج فارس و تنگه هرمز باشد.

بدون شک به چالش کشیدن اسراییل و ایالات متحده توسط حکومت محمود احمدی نژاد، پرتاب موشکی برای اولین بار در منطقه و تهدید بستن تنگه هرمز در آینده ای نزدیک، خطرات یک بحران قریب الوقوع را افزایش داده است.

تحلیلگرانی که توسط این روزنامه مورد پرسش قرار گرفته اند، براین عقیده اند که پیامدهای این وضعیت برای کشورهای مختلف فاجعه بار خواهد بود. این درحالی است که یک سوم نفت جهان از تنگه هرمز می گذرد و این تنگه یکی از مهم ترین نقطه های استراتژیک در جهان محسوب می شود. 

تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس برای انتقال نفت خود از این تنگه استفاده می کنند: ایران، عراق، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و بحرین.

جرج رایت، از بخش امور عمومی پنتاگون، اعلام کرده است که مشکل تنها ایالات متحده و اسراییل نیست. به گفته رایت، این بحران بر شهروندان عادی در تمامی کشورها تأثیر خواهد گذاشت، زیرا “اگر ایران این منطقه را ببندد، قیمت نفت می تواند در هر لحظه افزایش یابد و این به ضرر جیب مصرف کننده خواهد بود.”

رایت همچنین می گوید که قیمت سوخت اتومبیل نیز افزایش خواهد یافت و این نیز به صورت زنجیروار بر دیگر محصولات تأثیرگذار خواهد بود.

مارک وایس بروت، از مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی، با رایت هم عقیده است. او می گوید: “این یک بازی جنگی نیست. تهدید ایران جدی است. مسأله تصویب تحریم های جدید علیه این کشور به دلیل برنامه اتمی اش باید مجدداً مورد بازبینی قرار گیرد.”

 

شبیه سازی بستن تنگه

نیروی دریایی جمهوری اسلامی امروز بستن تنگه هرمز را به منظور نشان دادن توان اش در این زمینه شبیه سازی کرد.

ازنظر وایس بروت، رفتار ایران مانع دیگری است که مذاکرات میان این کشور و پنج عضو دائم شورای امنیت را با مشکل مواجه می سازد.

درحال حاضر، ایران در این منطقه ۲۳ زیردریایی و بیش از ۱۰۰ گشت دریایی متخصص در نبردهای ساحلی را مستقر کرده است.

در صورت بسته شدن تنگه هرمز، تنش ها به شدت افزایش خواهد یافت، ولی تحلیلگران معتقدند که احتمالاً ایران از مانورهای نظامی اش پا فراتر نخواهد گذاشت.

به علاوه، ۳۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان معلق خواهد ماند و این وضعیتی است که برای بازارهای جهانی غیرقابل تحمل است.

منبع: کلمبیانو، اول ژانویه