۳۰ درصد مردم ایران قربانی دوره اضطراب

نویسنده
فیروزه متین

» رشد نگران کننده اختلالات روانی به زبان آمار رسمی

نا امیدی از امکان تغییر شرایط سیاسی ـ-اجتماعی که هر چهار سال یکبار با برنامه های امنیتی و حذفی عوامل جمهوری اسلامی تشدید می شود، همراه با مشکلات متعدد اقتصادی، تاثیر مستقیمی بر میزان اختلالات روانی شهروندان گذاشته به طوریکه درتازه ترین اظهار نظر یک مقام مسئول، در ایران از هر سه نفر، یک نفر از اختلالات روانی و افسردگی رنج می برد.

نسبت بین نا امیدی از تغییر شرایط و افزایش ناهنجاری های روانی پیش از این در گفتار مقامات سیاسی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در همین زمینه محمد خاتمی، یکی از اصلی ترین دلایل عدم حضورش در انتخابات را جلوگیری از تشدید نا امیدی و افسردگی عمومی در پی حذف از رقابت ها عنوان کرده بود.

علاوه بر این، افزایش لجام گسیخته تورم و احتمال بروز جنگ، بیکاری، تحریم و دیگر بحران های عمومی در تشدید علائم افسردگی عمومی تاثیر زیادی داشته است.

بر اساس آمارهایی که پیش از این منتشر شده بود، از سال ۸۸ به این سو، با افزایش محدودیت های اجتماعی برای شهروندان و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز آنان، نرخ جمعیت مبتلا به افسردگی در شهرهای بزرگ چند برابر شده تا حدی که رئیس مرکز اورژانس در آغاز سال ۹۲ خبر داده بود که ۸۵ درصد مراجعان به اورژانس های کشور مبتلایان به افسردگی و اضطراب هستند.

این در حالیست که در حال حاضر کشور با بحران دارویی مواجه شده و داروخانه ها از داروهای آرامبخش یا درمان کنده اضطراب و افسردگی خالی شده اند.

بنا به گزارش سایت آفتاب، مجتبی اعلایی معاون وزیر رفاه روز گذشته در همایش “مددکاری اجتماعی و نشاط اجتماعی” به وضعیت وخیم سلامت روان جامعه ایرانی اشاره کرده و گفته است: “در یک پژوهش عام به این نتیجه دست یافتیم که یک سوم بزرگسالان در ایران دارای ناراحتی‌های عصبی و بعضا روانی هستند. «اضطراب» یکی از مهمترین مشکلات ما است و باید این دوره را به عنوان دوره اضطراب نیز نامگذاری کنیم”.

وی افزوده است: “استرس، فشار قلب، بزرگی غیر متعارف دریچه قلب و حتی مرگ ناگهانی از آثار چنین بیماریهایی است”.

او از فاصله روز افزون نشاط با جامعه ایرانی خبر داده و گفته است: “در کنار این بیماری ها باید به بحث شادابی و نشاط توجه شود، چرا که این مقوله نقش موثری در سلامت جسمی و روانی دارد و بنا بر تحقیقات به این نتیجه رسیده‌ایم که توانایی انسان‌های شاد ۲ برابر انسان‌های ناشاد است.طبق مطالعات انجام شده مشخص شده که ۱۰ کشور بزرگ از سایر کشورها شادتر هستند که دانمارک، هلند، نروژ و غیره جزو این کشورها هستند. در این کشورها به میزانی که شادابی وجود دارد رضایت مندی نیز موجود است و این موضوع نشان می‌دهد که رضایت مندی با شادابی در تناسب است”.

معاون وزیر رفاه در حالی از نرخ ۳۳ درصدی افسردگی در جامعه خبر داده که این رقم در سال گذشته حدود ۲۱ درصد بود.

 به گزارش سلامت نیوز، دکتر مهدی تهرانی دوست رییس انجمن روانپزشکی سال گذشته گفته بود: “۲۱ درصد مردم کشور به بیماری افسردگی مبتلا هستند که بیشتر این افراد را زنان تشکیل می‌دهند. با وجود آنکه افسردگی معمولا درمیان بزرگسالان دیده می‌شود، زمان آغاز به دوران کودکی بازگشته و درصد قابل توجهی از جمعیت را دربرمی‌گیرد. آمارها نشان می‌دهد که در ایران تفاوت چندانی میان تعداد مبتلایان افسردگی در ساکنین شهرها و ساکنین روستاها وجود ندارد و نمی‌توان گفت که شهرنشین‌ها بیشتر افسرده می‌شوند”.

علاوه بر این، محمدباقر لاریجانی، رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت هم ماه قبل گفته بود: “برخی مطالعات نشان می‌دهد که ۲۰ درصد کودکان کشور درگیر مشکلات رفتاری و روانی هستند. در برخی مناطق کشور، ۵۰ درصد کودکان دچار غمگینی و ناامیدی و ۳۷ درصد کودکان دچار نگرانی و اضطراب هستند”.

رشد روز افزون بیماران مبتلا به اختلالات عصبی و روانی در شرایطی است که هفته گذشته، تعرفه های جدید ویزیت دکترهای روانشناس نیز در کنار دیگر تعرفه ها اعلام و معلوم شد این متخصصان بالاترین میزان تعرفه ویزیت بیمار را به خود اختصاص داده اند بر اساس این تعرفه در مراکز دولتی، بهای ویزیت دکتر روانپزشک ۲۸۷۰۰ تومان تعیین شده؛این درحالیست که تعرفه های آزاد این پزشکان گاهی تا ۴۰۰ هزار تومان بابت ویزیت و مشاوره گزارش شده است.

به این ترتیب با افزایش سرخوردگی های عمومی، شکست ها و سرکوب های سیاسی ـ اجتماعی، تورم و بیکاری بی سابقه، امکان دسترسی مبتلایان به درمان نیز به دلیل هزینه های سنگین آن کمتر می شود.

علا بر این، طی ماه های گذشته، به دلیل اختصاص ارز مربوط به دارو به واردات لوکس مانند ماشین های گران قیمت، کشور با قحطی داروهای ضد افسردگی مواجه شده و این شرایط نیز بر وخامت وضعیت سلامت روانی جامعه ایران افزوده است.