دسترسی به فیس بوک و توئیتر آزاد شد

نویسنده

» گزارش اوست فرانس از اشکالات فنی

دوشنبه شب مردم ایران توانستند به مدت چند ساعت به طور مستقیم به شبکه های اجتماعی توئیتر و فیس بوک دسترسی پیدا کنند. ولی این شادمانی زودگذر بود: درواقع به اعتراف مسئول کمیسیون نظارت و فیلترینگ سایت های اینترنتی، یک “اشکال فنی” دلیل این رویداد بوده.

در ایران، در حالت عادی شبکه های فیس بوک و توئیتر ممنوع اند. جمهوری اسلامی دسترسی به توئیتر، فیس بوک، یوتیوب و بسیاری سایت های دیگر، به ویژه سایت های پورنو یا سیاسی را ممنوع کرده. کاربران اینترنتی باید دارای شبکه مجازی خصوصی باشند تا بتوانند به این صفحات دسترسی پیدا کنند که البته اکثر این شبکه های مجازی نیز بلوکه شده اند.

 

شادمانی زودگذر

دسترسی به توئیتر و فیس بوک بدون فایروال یا شبکه مجازی خصوصی که معمولاً برای دور زدن کنترل های دولتی لازم است، باعث شد تا کاربران اینترنتی برای یک لحظه فکر کنند که ممنوعیت های اعمال شده پس از تظاهرات های ضد دولتی سال ۲۰۰۹ برداشته شده است.

مهدی در صفحه اینترنتی خود می نویسد: “دوستان عزیز آمریکایی، آیا به معجزه اعتقاد دارید؟ همین الان یک معجزه در ایران اتفاق افتاد و دولت فیلترینگ را از فیس بوک برداشت.”

علی در حساب توئیترش می نویسد: “رفع فیلترینگ از توئیتر و فیس بوک. روحانی مچکریم.” سیما نیز به نوبه خود می نویسد: “دیروز چقدر خوشحال شدیم. رفتن به توئیتر بدون وی پی ان.”

ولی اینطور نبوده. دولت خط مشی خود را به ناگهان تغییر نداده بود. دلیل آن صرفاً یک “اشکال فنی” بوده. عبدالصمد خرم آبادی، دراین خصوص گفت: “عدم فیلترینگ فیس بوک که روز گذشته اتفاق افتاد، ظاهراً به دلیل مشکلات فنی بوده. درحال حاضر داریم این مسأله را بررسی می کنیم.”

او در ادامه افزود: “داریم بررسی می کنیم که کدام سرویس دهنده اینترنتی باعث شد این مسأله اتفاق بیفتد. اگر ببینیم خطایی در کار بوده، تدابیری اتخاذ خواهیم کرد.”

 

آیت الله خامنه ای در فیس بوک و توئیتر

از ماه گذشته، پس از اینکه حسن روحانی منصب خود را تحویل گرفت، شاهد کاهش ممنوعیت ها نسبت به شبکه های اجتماعی بوده ایم. پس از انتخابات، وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف، اولین مسؤول کشورش است که دارای یک حساب تأیید شده ازسوی توئیتر می باشد. و این درحالی است که قانوناً هیچ کس در ایران نمی تواند حساب توئیتر داشته باشد. این دیپلمات در صفحه فیس بوک نیز فعال است.

علی رغم ممنوعیت های اعمال شده، بسیاری از مسؤولان صفحات خود را در شبکه های اجتماعی، ازجمله فیس بوک دارند.

منبع: اوست فرانس، ۱۷ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran