رهبر ایران از دیپلماسی در برابر نظامیگری دفاع کرد

نویسنده

» تفسیر واشنگتن پست از سخنان خامنه ای

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران روز سه شنبه گفت کشورش از دیپلماسی در برابر نظامیگری دفاع می کند و افزود اکنون زمان “نرمش قهرمانانه” است. این اظهارات در نظر تحلیلگران نشان از تائید اقدامات حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، از سوی رهبری دارد.

هرچند خامنه ای گفت که جمهوری اسلامی هرگز اهداف انقلابی خود را کنار نخواهد گذاشت، ولی افزود که اکنون زمان آن رسیده که ایران مسائل را از طرق دیپلماتیک با قدرت های جهانی حل و فصل کند.

در مصاحبه ای که عصر سه شنبه از تلویزیون اسپانیایی زبان “تله موندو” پخش شد، اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گفت فرصتی برای اعمال دیپلماسی فراهم شده است.

او گفت: “امیدوارم ایرانی ها از این فرصت استفاده کنند. نشانه هایی در دست است که روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، فردی است که به دنبال گفتگو با غرب و ایالات متحده است؛ چیزی که در گذشته مشاهده نشده بود. به همین لحاظ باید آن را آزمایش کنیم.”

وی گفت برای اینکه مذاکرات با موفقیت انجام شود ایران باید “به جامعه بین المللی نشان دهد که قصد تولید سلاح هسته ای را ندارد.”

اوباما دوباره اشاره کرد که نامه هایی را با آقای روحانی رد و بدل کرده است؛ این موضوع روز قبل توسط وزارت خارجه ایران تائید شده بود.

خامنه ای در سخنان روز سه شنبه خود گفت: “من با آنچه به نرمش قهرمانانه معروف است موافق هستم زیرا این برخورد در سیاست و در برخی از شرایط ضروری است، به شرط آنکه به اصول خود پایبند باشیم.”

سخنان خامنه ای تا به امروز واضح ترین نشان از حمایت او از دولت روحانی است. این حمایت در هر گونه توافقی میان ایران و آمریکا و قدرت های جهانی ضروری است.

رضا مرعشی، رئیس دفتر تحقیقات شورای ایرانیان آمریکا در واشنگتن گفت: “روحانی و وزیر خارجه اش، محمد جواد ظریف، ممکن است از سوی جمهوری اسلامی اجازه برخی از کارها را نداشته باشند ولی در این لحظه به نظر می رسد حمایت آیت الله خامنه ای و سایر چهره های کلیدی را دارند.”

خامنه ای در سخنان خود همچنین ادعای برخی کشورهای غربی مبنی بر اینکه ایران در صدد تولید سلاح هسته ای است را رد و این کشور ها را به “جنگ افروزی، فقر و فساد” متهم کرد.

خامنه ای گفت: “ما به سلاح هسته ای اعتقادی نداریم و این به دلیل اعتقادات ماست نه به خاطر آمریکا یا هر کشور دیگری.” وی گفت: “و زمانی که می گوئیم هیچ کشوری نباید سلاح هسته ای داشته باشد، مسلما خودمان به دنبال آن نیستیم.”

خامنه ای این سخنان را در جمع اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک روز پس از دیدار روحانی با اعضای سپاه، بیان می کرد.

خامنه ای به فرماندهان نظامی گفت: “ضرورتی ندارد سپاه در سیاست فعالیت کند، ولی دفاع از انقلاب مستلزم شناخت واقعیت های سیاسی است.”

سخنان رهبر ایران در آستانه سفر روحانی به نیویورک در هفته آینده برای شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل بیان شد.

روحانی و اوباما قرار است سه شنبه آینده در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند.

منبع: واشنگتن پست - 17 سپتامبر2013