در سیزده آبان فقط لباس دو نفر پاره شد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» فرمانده بسیج: دیگر "تهدید" نمی کنیم

فرمانده بسیج روز گذشته برای دومین بار بعد از رسیدن به این مقام در یک نشست خبری شرکت کرد. سردار محمدرضا نقدی، در این گفتگو با اشاره به حوادث بعد از انتخابات و با تاکید بر وارد شدن بسیج در عرصه های مهم سیاسی گفت: از این به بعد بسیج رویکرد توسعه و پیشرفت را جایگزین رویکرد “تهدید” خواهد کرد.

این فرمانده بسیج که به گزارش منابع خبری در روز سیزده آبان شخصا در برخی از نقاط تهران حاضر ونظاره گربرخورد های خشونت آمیز نیروها تحت فرمان خود با معترضین بوده، دراین خصوص هم گفت: در روز سیزه آبان اتفاق خاصی نیفتاد، تنها لباس دو نفر پاره شد.
محمد رضا نقدی در گفتگوی مفصل خود با “خبرآنلاین” بر دخالت سپاه و بسیج در سیاست تاکید کرد و افزود چنین امری از وظایف اصلی بسیج وسپاه است. وی در پاسخ به این سوال که آیا سپاه و بسیج باید در سیاست دخالت کنند یا نه، گفت: سیاست لایه‌های مختلفی دارد. یک لایه از سیاست دفاع از اصول و ارزش‌های انقلاب است. بدون شک سپاه و بسیج در این لایه از سیاست دخالت می‌کنند و وظیفه‌شان هم این است. طبق قانون اساسی پاسداری از قانون ساسی وظیفه سپاه است. در بحث انقلاب و ضدانقلاب، مواضع انقلاب، ‌مواضع ولایت و رهبری، در مقابل ارزش‌های قانون اساسی و جریانی که بیایند پرچم علم کنند بسیج و سپاه باید دفاع کند.
وی افزود: قانون اساسی به ما می‌گوید که دفاع از مظلومین عالم میثاق مشترک ما است. اگر کسی بیاید بگوید که چه کسی گفته دفاع از مظلومان عالم، ما می‌خواهیم از ظالمان عالم دفاع کنیم، این مقام فاقد ارزش‌ها است. کسی که می‌آید و از امریکا پول می‌گیرد و بعد علیه فلسطینی‌ها تبلیغات می‌کند معلوم است که دشمن ما است و ما با وی مخالفیم.
نقدی در ادامه با تائید ضمنی برخودهای خشونت آمیز نیروهای نظامی با معترضان به نتیجه انتخابات با عنوان برخورد با “ضد انقلاب”، ضمن انکار نقش اصلی خود و بسیج در سرکوب های خیابانی گفت: من در موقع انتخابات در سپاه نبودم تا جزئیات را بدانم و همانند یک شهروند به خاطر مسئولیتم سرگرم کارهای دفاعی بودم و حتی در واحد‌های فرهنگی یا اطلاعاتی که این بولتن‌ها را بیشتر می‌خوانند و حواسشان جمع است، نبودم تا جزئیات را بدانم و اظهارنظر کنم. طبیعتاً اگر خلافی از سپاه سر می‌زد رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا تذکر می‌دادند و مانع آن می‌شدند. به نظر من نباید خلافی مبنی بر وارد شدن سپاه در مسائل جناحی اتفاق افتاده باشد. بنای ما این است که در مسائل سیاسی که دفاع از انقلاب است وارد شویم و اگر بخواهیم وارد سیاست به معنای دفاع از ارزش‌های انقلاب نشویم یک بعد از شخصیت خود را از دست خواهیم داد.
نقدی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به این که بسیج هر زمان که لازم باشد وارد عرصه های قتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم خواهد، مدعی شد: هر کجا و هر زمان که نظام با عده ای در عرصه های اجتماعی و فرهنگی مشکل داشته باشد، بسیج با همه توان خود وارد عمل خواهد شد اما در عرصه اقتصاد بسیج به آن معنا وارد نخواهد شد، یعنی اگر وارد اقتصاد شود به کمک معیشت مردم می آید. مثلا اصناف بسیجی را تهییج می کنیم که هزینه جهیزیه خانواده های محروم را تامین کنند.
فرمانده بسیج در ادامه در حالی که اذعان داشت “سیزده میلیون نفری که طبق اعلام وزارت کشور به موسوی رای دادند گروهک نیستند”، در خصوص جنبش سبز و معترضان به نتیجه انتخابات گفت: گروهی که الان از آن با عنوان جنبش سبز سخن گفته می شود یک گروه و جریان نیستند و افراد آن هیچ وجه مشترکی ندارند.
تنها وجه مشترک شان رنگ است. اصول، اعتقادات، ارزش‌ها، ‌هدف و… شان مشترک نیست. اینها عده ای هستند متشکل از کمونیست، سلطنت طلب، ساواکی و برانداز که به مرور زمان استحاله می شوند و از بین می روند.
محمدرضا نقدی در بخش دیگری از گفتگوی خود در خصوص راهپیمایی سیزده آبان و حضور معترضان و برخوردهای خشونت بار انجام گرفته با آنان گفت: ما برخورد سفت و سختی با کسی نداشتیم و هنوز در برخوردهای مان با معترضان به برخوردهای دولت چین با معترضان، مسلمانان و مردم تبت نرسیده ایم. در روز سیزده آبان با معترضان برخوردی صروت نگرفت؛ تنها لباس دو تن پاره شد.
فرمانده بسیج در حالی در مصاحبه دیروز از برخورد ملایم با معترضان در سیزده آبان سخن گفت که طبق گزارش های منابع خبری در این روز دست کم چهارصد تن ازمعترضان دستگیر شده اند که از این تعداد تاکنون کمتر از پنجاه نفر آزاد شده  و بقیه همچنان در وضعیتی نامشخص در زندان  بسر می برند.

در میان بازداشت شدگان سیزده آبان طبق خبرهای منابع دانشجویی و حقوق بشری دست کم چهل فعال مدنی، مطبوعاتی، دانشجویی و سیاسی وجود دارند که در بند 209 زندان اوین به سر می برند که از وضعیت شماری از آنان هنوز اطلاعی به دست نیامده است.