بازجوی دیگری که از کیهان آمد

نویسنده
نازنین کامدار

» ادعاهای مهدی محمدی در بیانیه وزارت اطلاعات

در حالی که بیش از ۱۵ روزنامه نگاردر حمله  نیروهای امنیتی به روزنامه‌های بهار، شرق، آرمان و هفته نامه آسمان بازداشت شده‌اند و شنیده‌ها حاکی از تهیه لیست ۱۵۰ نفره بازداشت و احضار روزنامه نگاران است و در شرایطی که وزارت اطلاعات اتهام بازداشت شدگان را “برگزاری میهمانی”، “تهیه خبر” و “فعالیت مطبوعاتی” اعلام کرده، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با امیر محبیان، سرمقاله نویس روزنامه رسالت و مهدی محمدی که بنا بر اخبار غیر رسمی “کارشناس پرونده” یا همان “بازجوی” روزنامه نگاران زندانی است، گفت و گو کرد.

 مهدی محمدی، دبیرسیاسی سابق روزنامه کیهان و متولد سال۰ ۱۳۶ پیش از این نیز در مذاکرات گروه ۱+۵ در استانبول به همراه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده بود.
سخنان او در برنامه “گفت و گوی ویژه خبری” سیمای جمهوری اسلامی که شباهت زیادی با بیانیه روز گذشته وزارت اطلاعات داشت، با واکنش  گسترده  اهالی مطبوعات همراه بوده است.

او در این برنامه گفته است: “پروسه عملیات روانی رسانه ای که توسط بیگانگان در حال انجام است این است که یک مشکل، یا معضل، اشتباه و یا حرف نادرست توسط اتاق فکری که خارج از ایران قرار دارد کشف می شود. توسط افرادی که فکر می کنند در حال تبادل اطلاعات هستند، توزیع می شود و حتی برای آن ادبیات خاص نیز تولید می کنند. پس از آن همان موضوع در داخل نیز با ادبیات دیگر در رسانه هاتوزیع و حتی تبدیل به تیتر می شود و پس از آن محافلی شروع به پرونده سازی مثلا پرونده سازی حقوق بشری می کنند”.

این همکار سابق روزنامه کیهان روزنامه نگاران را “جاسوس مدنی” خوانده و افزوده است: “وقتی فعالیت های بر اندازانه در پوشش برنامه های مدنی می روند، کشف این شبکه ها را سخت می کند و باید از دستگاه های اطلاعاتی تشکر کرد که با هوشیاری این ها را شناسایی می کنند. چرا که منافع دنیای استکباری به سمت مدنی سازی دستگاه های امنیتی است”.
او در ادامه گفته است: “در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که این افراد که برخی از آنها هم نادانسته در پاذل دشمن قرار گرفته اند، قصد ایجاد یک عملیات روانی علیه نظام را داشتند”.
محمدی بدون اشاره به اینکه چگونه از نتایج این تحقیقات باخبرست،اضافه کرده: “بی بی سی به دنبال مدنی سازی و اجتماعی سازی فعالیت های امنیتی خود است.بی بی سی و صدای آمریکا رسانه نیستند بلکه یک سیستم امنیتی در پوشش رسانه هستند.کار آنها رسانه ای نیست چون همکارانشان رسانه ای هستند و حتی برخی از آنها منکر ارتباطشان با سازمان های جاسوسی نیستند؛ ضمن اینکه محورهایی که بی بی سی دنبال می کند نیز رسانه ای نیست”.


از دید وی “جامعه مطبوعاتی ما باید یک بار دیگر نگاهش را به مقوله‌های خبر، خبرنگاری، ارتباط با منابع خبری و مساله تحلیل اطلاعات، بازاندیشی کند تا در تورهای نامرئی دشمن گرفتار نشوند”.


همکار حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان، در پایان سخنان خود بازداشت روزنامه نگاران را “ضربه به موقع و موثر به سرویس های جاسوسی استکبار” دانسته است.


گفتنی اینکه این برنامه یک شب قبل از اطلاعیه وزارت اطلاعات پخش شد و روز بعد همین ادعاها در قالب یک بیانیه منتشر شد؛بیانیه ای که در آن  بار دیگر جامعه مطبوعاتی به سرکوب بیشتر تهدید شده است.


علاوه بر این عنصر اطلاعاتی، امیر محبیان نویسنده روزنامه رسالت نیز در این برنامه تلویزیونی با محمدی همراهی کرده و از جمله گفته است: “بی بی سی می گوید ما در ایران خبرنگار نداریم چون نمی خواهد برای کار خود مسئولیتی بر عهده بگیرد. چهار هدف بی بی سی را می توان اعتبارزدایی، اعتمادزدایی، مشروعیت زدایی و کارآمدی زدایی است. زمان های حرکت بی بی سی از جمله تاسیس رادیو بی بی سی و حتی تاسیس شبکه تلویزیونی این رسانه در سال ۸۷ نیز موید برنامه های سیاسی و ضد ایرانی آنان است. این ها دارند کار امنیتی و اطلاعاتی انجام می دهند. آنها عملیات محرمانه صورت می دهند در حالی که مسئولیتی بر عهده نمی گیرند؛ آنها می خواهند با دستورکاری که برای رسانه های ما می نویسند، تصویری از تاریخ ما بسازند که خودشان می خواهند”.


امیر محبیان افزوده: “بی بی سی در حرکتی خارج از عرف، در هنگام چالش، با نوع خاصی از انتقال خبر و با استفاده از شبکه سازی برای گردآوری اطلاعات حاشیه ای و پالایش و یافتن حطوطی که علیه منافع کشور مقابل طراحی شده، اهداف سیاست خارجی انگلیس را تامین کند و می کوشد روحیه کشور مقابل را تخریب کند”.


مهدی محمدی  روز گذشته هم ، این بار تحت  عنوان “کارشناس مسائل امنیتی و سیاسی” با خبرگزاری فارس گفت و گو کرد و به تکرار ادعاهای خود درباره روزنامه نگاران زندانی پرداخت.


گفتنی است در روزنامه کیهان که به اعتقاد بسیاری از فعالین رسانه ای، بیش از آنکه موسسه ای رسانه ای باشد، محفلی امنیتی است پیش از مهدی محمدی، چند بازجوی دیگر از جمله خود حسین شریعتمداری،حسن شایانفر،پیام فضلی نژاد تحت عنوان روزنامه نگار به کار اشتغال دارند؛ این افرادعموما  در عرصه بازجویی و نوشتن کیفرخواست فعال هستند.