خامنه‫ای و زنده نگاهداشتن دشمنی به نام امریکا

نویسنده
جلال یعقوبی

» رهبری انقلابی که دیپلمات نیست

سیدعلی خامنه‫ای، رهبر جمهوری اسلامی در آخرین سخنرانی عمومی خود تاکید کرد که به بهانه توافق اجازه نزدیکی ایران و امریکا را نخواهد داد.

به گزارش سایت رسمی دفتر خامنه‫ای، او گفت: “دشمن که ما می‫گوییم، به یک موجود خیالی و توهّمی اشاره نمی‫کنیم. مراد ما از دشمن عبارت است از نظام استکبار؛ یعنی قدرتهای استکباری؛ […] آن کسانی که سردمداران نظام سلطه‌اند، آنها دشمن هستند. اگر یک مصداق خارجی هم بخواهیم برایش مشخّص کنیم، رژیم ایالات متّحده‌ آمریکا است.”

خامنه‫ای اضافه کرد: “آنها به خیال خودشان، در این جریان مذاکرات هسته‌ای -این توافقی که حالا نه در اینجا هنوز تکلیفش معلوم است، نه در آمریکا؛ هم اینجا معلوم نیست که رد بشود یا قبول، هم آنجا معلوم نیست که رد بشود یا قبول،- نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را؛ با همه‌ توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد.”

 او اضافه کرد: “در منطقه هم همین‌جور؛ در منطقه هم آنها می‫خواهند نفوذ ایجاد کنند؛ حضور برای خودشان دست‌وپا کنند و اهداف خودشان را در منطقه دنبال کنند. ما به حول و قوّه‌ الهی تا آنجایی که بتوانیم نخواهیم گذاشت این اتّفاق بیفتد. سیاستهای ما در منطقه، نقطه‌ مقابل سیاست‫های آمریکا است.”

اظهارات سیدعلی خامنه‫ای و سخنان “قاطعانه” او علیه امریکا و دشمنی با “استکبار” مشابه سخنان سال‫های اخیر او درباره ممنوعیت “قاطعانه” مذاکره با امریکا است. خامنه‫ای در اواخر بهمن سال 1391 طی سخنانی گفته بود: “آمریکا در سیاستهای خود در این منطقه، دچار شکست است. احتیاج دارند به اینکه یک برگ برنده‌ای را به قول خودهاشان رو کنند؛ این برگ برنده از نظر آنها عبارت است از اینکه: نظام جمهوری اسلامیِ انقلابیِ مردمی را، بکشانند پای میز مذاکره؛ به این احتیاج دارند. می‫خواهند به دنیا اعلام کنند که ما حُسن نیت داریم. نه، ما حُسن نیتی مشاهده نمی‫کنیم.”

 او تاکید کرده بود: “مذاکره از روی حُسن نیت، با شرایط برابر، میان دو طرفی که نمی‫خواهند به یکدیگر کلک بزنند، معنا پیدا می‫کند. مذاکره به صورت یک تاکتیک، مذاکره برای مذاکره، مذاکره برای فروختن ژست ابرقدرتی بیشتر به دنیا، این مذاکره یک حرکت حیله‌گرانه است؛ این حرکت واقعی نیست. من دیپلمات نیستم، من انقلابی‫ام، حرف را صریح و صادقانه می‫گویم. دیپلمات یک کلمه‌ای را می‫گوید، معنای دیگری را اراده می‫کند. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را می‫زنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را میزنیم. مذاکره آن وقتی معنا پیدا میکند که طرف، حُسن نیت خود را نشان بدهد؛ وقتی طرف، حُسن نیت نشان نمیدهد، خودتان می‫گویید فشار و مذاکره؛ این دوتا با هم سازگار نیست. شما می‫خواهید اسلحه را مقابل ملت ایران بگیرید، بگویید: یا مذاکره کن یا شلیک می‫کنم.”

خامنه‫ای در همان سخنرانی‫اش، قاطعانه گفته بود: “عنوان مذاکره، پیشنهاد مذاکره با فشار سازگار نیست؛ راه فشار با راه مذاکره دوتاست؛ امکان ندارد که ملت ایران قبول بکند که زیر چکمه‌ی فشار، زیر تهدید بیاید با طرف تهدید کننده و فشار آورنده مذاکره کند. مذاکره کنیم که چی؟ که چه بشود؟”

اما خامنه‫ای انقلابی که قرار بود “حرف را صریح و صادقانه” بگوید در همان زمان که صادقانه می‫گفت با امریکا مذاکره نخواهد کرد در حال مذاکره با امریکا بود. بعدها اسناد متعددی منتشر شد که نشان می‫داد بدون بازی دادن دولت احمدی‫نژاد، نمایندگان خامنه‫ای بصورت مستقل در حال مذاکره مستقیم با امریکایی‫ها بوده‫اند.

داستان این مذاکرات پنهان را چندی پیش، علی‫اکبر صالحی وزیر خارجه سابق و رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی با آب و تاب بیان کرد. او گفته است که مدتها پیش از انتخابات دور دوم ریاست‫جمهوری باراک اوباما، نامه‫ای از جانب امریکایی‫ها دریافت کرده که خواستار مذاکره بوده‫اند. “یک یا دو ماه بعد” یکی از مسئولان ایرانی که به عمان سفر کرده بود پیام مشابهی را به ایران می‫آورد. صالحی می‫گوید: “من به دوستان عمانی تأکید کردم که «این خواسته را رسمی مطرح کنید»؛ آنها نیز اقدام کردند و بنده هم نامه رسمی دریافتی را به مسئولان نظام رساندم و پس از آن برای تشریح روند طی شده به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شدم.” او افزوده: “رهبری با کلیت انجام مذاکره موافقت کردند. بعد فرمودند بروید و کار را پیش ببرید. آن موقع در کشور ما مقداری اختلاف نظر وجود داشت. هر یک از دوستان نظر خاص خودش را داشت، این اختلاف نظر ها باعث شد با مشکل مواجه شویم. در حقیقت رهبر معظم انقلاب، تنها حامی ما بودند.”

صالحی در ادامه تاکید کرده است: “سرانجام با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب، هشت ماه بعد از اینکه هماهنگی های لازم با دبیر شورای عالی امنیت ملی انجام شد، نخستین نشست با امریکایی ها برگزار شد. از طرف ما آقای خاجی، معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه به همراه چند نفر از مدیران کل، برای مذاکره به عمان اعزام شدند.”

به گفته صالحی، چند دور از مذاکرات قبل از برگزاری دور دوم انتخابات در امریکا انجام شده بود. اوباما در آبان‫ماه سال ۱۳۹۱ به دومین پیروزی خود رسید و سخنان خامنه‫ای “انقلابی و نه دیپلمات” مبنی بر عدم مذاکره با امریکا، حدود سه ماه بعد از آن گفته شد. این سخنان در حالی بیان می‫شد که به گفته علی‫اکبر صالحی، ماه‫ها قبل از پیروزی اوباما در دور دوم ریاست‫جمهوری‫اش مذاکرات آغاز شده بود.

سیدعلی خامنه‫ای چند روز بعد از آنکه اعلام کرد به مثابه یک انقلابی و نه دیپلمات در حال گفتن حرف صادقانه خودست، در یک جمع دیگر هم گفته بود: “بحث مذاکره را پیش کشیدند، که ایران بیاید بنشینیم مذاکره کنیم. همین رفتار غیرمنطقی، در این دعوت به مذاکره هم وجود دارد. غرض آنها حل مشکلات و مسائل نیست - که من بعد توضیح خواهم داد - غرضشان یک کار تبلیغاتی است برای اینکه به ملتهای مسلمان نشان دهند که ببینید این نظام جمهوری اسلامی بود با آن سرسختی، با آن ایستادگی، اما عاقبت مجبور شد بیاید باب مصالحه و گفتگو را با ما باز کند. وقتی ملت ایران اینجور است، شماها چه میگوئید دیگر؟”

 او اضافه کرده بود: “در تبلیغات وانمود می‫کنند که اگر ایران با آمریکا سر میز مذاکره بنشیند، تحریمها برداشته می‫شود. این هم دروغ است. هدفشان این است که با وعده‌ برداشتن تحریم‫ها، ملت ایران را وادار کنند که اشتیاق به مذاکره‌ با آمریکا پیدا کند. تصور آنها این است که ملت ایران دیگر از تحریم‫ها به ستوه آمده‌اند، پدرشان دارد در می‌آید، همه چیز به هم ریخته است؛ پس ما بگوئیم خیلی خوب، بیائید مذاکره کنید تا تحریم را برداریم، یکهو جمعیت ملت ایران راه بیفتند که بله، بیائید مذاکره کنیم.”

 او معتقد بود: “تحریمها با مذاکره برداشته نخواهد شد؛ این را من به شما عرض بکنم. هدف تحریمها چیز دیگری است. هدف تحریمها خسته کردن ملت ایران است، جدا کردن ملت ایران از نظام اسلامی است.”

حرفهای «صادقانه» رهبر انقلابی، صادقانه نبود و پیش‫گویی‫های او هم یکی پس از دیگری نادرست از آب درآمد، اما اوهمچنان از دشمنی با “نظام سلطه و استکبار”می گوید. ماه‫ها پیش، وقتی که برخی سیاست‫پیشگان وابسته به جمهوری اسلامی پیش‫بینی می‫کردند که مذاکرات به نتیجه برسد، یکی از هواداران سیدعلی خامنه‫ای گفته بود: “اگر مذاکرات به نتیجه برسد، باید فاتحه ولی‌فقیه را خواند.” سخنان جدید خامنه‫ای علیه امریکا را از این زاویه هم می‫توان دید.