ملی پوش ایرانی به آلمان گریخت

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» مسوولان: اقدامی هماهنگ شده بود

یک ورزشکار زن عضو تیم ملی قایقرانی دراگون بوت ایران در پایان سفر تیم ملی مردان و زنان به رقابتهای جهانی 2009 پراگ (جمهوری چک) از بند حراست و مسوولان تیم گریخت و به آلمان پناهنده شد.

خبرگزاری مهر نخستین رسانه ای بود که دیروز ساعتی پس از بازگشت گروه ایران به تهران در غیاب خانم مینا علیزاده، موضوع فرار این خانم ورزشکار را فاش کرد. این خبر سپس از سوی خبرگزاری دانشجویان ایران تایید شد و حسن تیمورتاش، دبیرکل فدراسیون قایقرانی از تلاش برای بازگرداندن مینا علیزاده خبرداد.

درحالی که خبرگزاری مهر نوشته است “مینا علیزاده پیش از پایان مسابقات و بدون اطلاع قبلی اقدام به ترک هتل محل استقرار تیم ملی کرده است.” عباس محمدعلی در مقام سرمربی تیم اعزامی در همین خبرگزاری اعلام کرده است که در روز آخر خانم علیزاده با خانم مهین فرهادی زاده، سرپرست بخش خانمهای ملی پوش، هماهنگ کرده بود تا به دلیل خستگی در هتل اقامت کند، اما در بازگشت اثری از او یافته نشد.

 

فشار به خانواده و همسر مینا علیزاده

در خبرگزاری مهر آمده است که همسر خانم مینا علیزاده به هنگام ورود اعضای تیم و نبودن همسرش بنای اعتراض را گذاشته است. آقای محمدعلی این حرکت را “سیاه کاری” خانواده علیزاده عنوان کرده، اما مدرک مستندی ارائه نداده است.   

سرمربی تیم با بیان این که این خانم از روز نخست در تلاش برای فرار بوده ولی “هم تیمی” های این خانم مانع شده اند، فرار نخستین زن ورزشکار از یک گروه ورزشی را یک حرکت از پیش تعیین شده اعلام کرد. او گفت: “مینا علیزاده از روزها قبل نقشه فرار اینچنینی را کشیده بود چرا که بارها متوجه رفتارهای مشکوک او شدیم.”

یکی از دست اندرکاران رده بالای پیشین فدراسیون قایقرانی – که راضی نبود نامش فاش شود –اعلام کرد که ماموران اطلاعاتی همسر و خانواده خانم علیزاده را زیر فشار گذاشته اند. مهر از زبان عباس محمدعلی می نویسد: “بلافاصله برای اطلاع از وضعیت او و اینکه به کجا رفته است، دست به کار شدیم و همزمان با تهران، فدراسیون دراگون بت و همچنین خانواده وی تماس گرفتیم که درنهایت متوجه شدیم این بازیکن دراقدامی از پیش هماهنگ شده همراه با برادرش که مقیم آلمان است عازم این کشور شده است. این موضوع را خانواده مینا علیزاده به ما اعلام کردند.”

سرمربی تیم ملی دراگون بت مردان و زنان در مورد تبعات فرار این ورزشکار در روزهای بحرانی رژیم جمهوری اسلامی پس از انتخابات، به خبرگزاری مهر گفت: “در وهله اول سندی که میناعلیزاده برای خروج از کشور گرو گذاشته بود مصادره خواهد شد، ضمن اینکه وی برای همیشه از حضور در تیم ملی و رقابت‎های باشگاهی کشور محروم خواهد بود. تصمیمات بعدی هم توسط هیئت رئیسه اتخاذ می شود.”

 

محمدعلی: اعتراض همسر سیاهکاری بود 

سرمربی تیم ملی در مورد اعتراض همسر خانم علیزاده در فرودگاه ادعا کرد: “شک ندارم که این کار سیاهکاری بوده است. فقط برای اینکه رد اصل جریان گم شود. مینا علیزاده از روزها قبل نقشه فرار اینچنینی را کشیده بود چرا که بارها متوجه رفتارهای مشکوک او شدیم.”

شایان یاد آوری است که پس از انقلاب و در سال 1361 در کاراکاس (ونزوئلا)، با فرار چهار کشتی گیر تیم نیروهای مسلح، که دو تن آنان پاسدار بودند، موج فرار ورزشکاران ایرانی به کشورهای غربی آغاز شد و در بعضی زمانها شدت یافت.