کروبی به دفاع از حقوق مردم مفتخر است

نویسنده
حسین محمدی

» انتقال یک رهبر در حصر جنبش سبز به مکانی جدید

فاطمه کروبی٬ همسر مهدی کروبی٬ در گفت‌وگویی با سایت سحام‌نیوز٬ سایت وابسته به حزب اعتمادملی٬ خبر از آن داده است که این رهبر جنبش سبز به مکان جدیدی منتقل شده است.

فاطمه کروبی در این گفت‌وگو اعلام کرد: “از ابتدای حبس تاکنون، ایشان از کلیه حقوق اولیه یک زندانی مانند حق داشتن هواخوری، حق ملاقات، داشتن کتاب و روزنامه، محروم بوده و هستند و این امر صدماتی را به وضعیت جسمی ایشان وارد خواهد کرد”.

تاکنون بسیاری از فعالان و گروه‌های سیاسی و حقوق بشری٬ با انتقاد از حصر مهدی کروبی٬ فاطمه کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ از وضعیت حبس آن‌ها شکاست کرده و نسبت به وضعیت جسمانی آنان هشدار داده بودند. برخی از سازمان‌های حقوق بشری نیز پیش از این اعلام کرده بودند با توجه به عدم مسوولیت پذیری از سوی جمهوری‌اسلامی درباره حصر وبازداشت این دو رهبر جنبش سبز٬ این عمل مصداق آدم‌ربایی است و قابلیت پیگیری در مجامع جهانی حقوق‌بشری را دارد.

وی اضافه کرده است: “طی این ۱۹۰ روز، ماموران تنها یکبار به آقای کروبی برای حضور در فضای باز و هواخوری در حیاط منزل اجازه داده اند و علیرغم اینکه آخرین ملاقات با ایشان مربوط به نیمه شعبان می باشد؛ ایشان از روحیه بالا و استواری برخوردارند. از روز اول هم آقای کروبی با همین روحیه قوی، از حاکمیت و زندان بانان هیچ درخواستی را نداشته است و با توجه به اینکه از حقوق اولیه یک زندانی محروم بوده، با خونسردی تمام و اعتماد به نفس بالا این مشکلات را تحمل نموده و افتخار می کند به عملکرد خویش در دفاع از حقوق مردم. حکومت باید بداند که آقای کروبی چه پیش از انقلاب و چه اکنون از پرداخت هرگونه هزینه ای؛ هیچ ابایی نداشته و خود را آماده تحمل همه مصائب نموده است “.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ دو رهبر جنبش سبز پس از برگزاری راه‌پیمایی روز ۲۵ بهمن توسط معترضان در حمایت از اعتراضات مردم سوریه و تونس٬ توسط نیروهای امنیتی٬ حصر شدند. آن‌گونه که فاطمه کروبی گفته: “وقتی که آقای احمد جنتی در مقام سخنگوی حاکمیت در نمازجمعه ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ از لزوم حصر رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران سخن گفت و قوه قضاییه را چنین توصیه کرد که دستگاه قضایی باید ارتباط سران فتنه با مردم را به کلی مسدود کند. در خانه آنها مسدود شود، تلفن‌ آنها قطع شود، اینترنت آنها نیز قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و پیامی بگیرند و در خانه خود زندانی شوند و … از بعد سخنان وی بود که ما با اشغال مجتمع مسکونی خود و نیز منزل فرزندم مواجه شدیم”.

پیش از این مجتبی واحدی٬ مشاور مهدی کروبی٬ در گفتوگویی با روز٬ در همین زمینه گفته بود: “خانم کروبی چندی پیش برای مدت کوتاهی از حصر بیرون آمده بودند. قرار بر این بود که محل حصر آقای کروبی تغییر کند و به همین دلیل به دنبال منزلی برای استقرار ایشان و خانم کروبی بودند. این مرخصی با اطلاع و نظارتمسوولان امنیتی و قضایی بوده است. البته در این زمینه هم مشکلاتی وجود داشته که در صورت لزوم از سوی خانواده و نزدیکان ایشان درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد”.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در این مدت اجازه خروج از منزل خود را نیافته‌اند. موسوی تنها یک بار در زمان فوت پدر خویش٬ مجوز یافت چند ساعتی در میان اعضای خانواده خود حاضر شود که بنا به گزارش‌ها٬ تعداد زیادی از ماموران امنیتی نیز همراه وی بودند.

فاطمه کروبی در این زمینه با اشاره به این مساله که از نخستین روزهای بازداشت مهدی کروبی٬ وی “به غیر قانونی بودن و بر خلاف شرع بودن تصرف مجتمع تاکید داشتند و بارها به آنان تذکر دادند و از ماموران می خواستند که محل اقامت ایشان را به مکان دیگری منتقل کنند تا بیشتر از این موجبات آزار همسایگان فراهم نگردد و مالکین دیگر مجتمع بتوانند به خانه خود باز گردند”. وی همچنین اضافه کرده است که ماموران از انتقال کروبی به منزلی در منطقه جماران که توسط فرزندان وی تدارک دیده شده بود٬ جلوگیری کردند.

مشاور مهدی کروبی نیز در این زمینه اعلام کرده بود: “آقای کروبی که متاسفانه در منزل خود در حصر هستند؛ البته چند مساله مهم وجود دارد که به زودی درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما ایشان در منزل خود وضعیت بسیار دشواری دارند. مهم‌ترین نکته این است که “صهیونیست‌های ایرانی” منزلی را غصب کرده‌اند که سه دانگ آن متعلق به آقای کروبی است و سه دانگ دیگر متعلق به افراد دیگری است و آن‌ها مدت‌ها اجازه استفاده از منازل خود را نداشته‌اند”.

در همین حال٬ همسر مهدی کروبی خبر از آن داده است که در حال حاضر امکان همراهی وی با شوهرش وجود ندارد: “از اول ماه رمضان، ایشان را به آپارتمانی بسیار کوچک منتقل نمودند و در حال حاضر ایشان به همراه ماموران امنیتی در آن واحد آپارتمانی مستقر گردیده اند و با این اقدام عملا از ورود من نیز به آپارتمان جلوگیری شد؛ زیرا حضور و زندگی من در آن آپارتمان کوچک یک خوابه با حضور ماموران امنیتی میسر نبود.”

مصاحبه همسر کروبی در حالی انجام شده که در هفته‌های گذشته٬ برخی رسانه‌های اصول‌گرا شایعات مختلفی را درباره وضعیت رهبران جنبش سبز منتشر کردند. برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که کروبی و موسوی محاکمه شده‌اند و برخی دیگر خبر از وضعیت ناگوار جسمی آن‌ها داده بودند.

پس از دیدار برخی نمایندگان شهر تهران در مجلس با آیت‌الله لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ لاله افتخاری خبر از آن داده بود که بخش قابل توجهی از پرونده مهدی کروبی ومیرحسین موسوی٬ مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

این اخبار اما با تکذیب مجتبی واحدی٬ مشاور مهدی کروبی و اردشیر امیرارجمند٬ سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید مواجه شده بود. آن‌ها هرگونه محاکمه موسوی و کروبی را تکذیب کرده بودند.

در همین حال یک سایت نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی٬ با انتشار متنی٬ مدعی شد که مهدی کروبی توبه‌نامه‌ای امضا کرده است. این متن برگرفته از برخی مواضع و بیانیه‌های مهدی کروبی در دو سال گذشته است. رسانه نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی مشخص نکرده چنین متنی چگونه در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. مصاحبه فاطمه کروبی را می‌توان خط بطلانی بر ادعاهای این سایت دانست که از چند روز پیش٬ خبر از انتشار این توبه‌نامه داده بود. این رسانه همچنین در خبر دیگری خبر از آن داده بود که میرحسین موسوی٬ سال گذشته درخواست پناهندگی در کشور آمریکا را داده است.