به رای مردم گردن می‌نهیم

نویسنده
حسین محمدی

» شورای هماهنگی راه سبز امید را کروبی و موسوی انتخاب کرده اند

رجب‌علی مزروعی،عضوشورایمرکزیحزبمشارکتوسخنگویشاخهبرونمرزیسازمان مجاهدین انقلاب،روز گذشته کنفرانسی مطبوعاتی در شهر پاریس برگزار کرد و پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران شد.

این کنفرانس مطبوعاتی پس از آن برگزار شد که طی هفته‌های گذشته و پس از انجام مصاحبه‌ای از سوی روز‌آن‌لاین با مزروعی،برخیانتقاداتبهویواردشدهبود . 

مزروعیدراینکنفرانس،کهباحضورنمایندگان رسانه‌ها و همچنین برخی از فعالان سیاسی،برگزارشدهبود،درپاسخبهسوالیدربارهراهکارهایعملیکهازسویجنبشسبزبرایپیوند خوردن با جنبش کارگری در نظر گرفته شده،چنینپاسخداد : “در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که آیا در ایران جنبش کارگری به مفهوم جامعه‌شناختی آن وجود دارد یا خیر؟ به نظر می‌رسد که پاسخ این سوال منفی است. چون با توجه به نبود تشکل‌های مستقل و سرکوبی که وجود دارد این جنبش نتوانسته است شکل بگیرد. اما باید دقت کنیم که کارگران در جنبش سبز حضور دارند و نمود این مساله نیز در میان شهدای جنبش سبز است. در این میان چند تشکل نصفه و نیمه مثل سندیکای اتوبوس‌رانی یا سندیکای نیشکر هفت‌تپه که در حال حاضر سران هر دو در زندان هستند. از طرف دیگر ما مشکل دیگری هم داریم و آن هم مشکل بزرگی است به نام عدم وجود ارتباط بین تشکل‌های صنفی - سیاسی. یعنی هیچ‌رابطه‌ی سازمان یافته‌ای میان آن‌ها وجود ندارد”.

ویهمچنین با اشاره به خصلت‌های جنبش سبز،اضافهکرد : “کاری که ما در حال حاضر می‌توانیم انجام بدهیم آگاهی‌بخشی است که از این طریق کارگران را به جنبش سبز اضافه کنیم”.

سخنگوی شاخه برون‌مرزی سازمان مجاهدین انقلاب در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالبات اقوام مختلف ساکن  ایران و مطرح شدن آن‌ها از سوی جنبش سبز، چنین گفت: ”درشرایط امروز ایران فکر می‌کنم مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که مردم بتوانند نظر بدهند و در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند. اگر این مساله تحقق پیدا کند،بخشیازمسایلقومیت ‌ هاخودبهخودحلمی ‌ شود .  به طور مثال در دوره اقای خاتمی اصلاح‌طلبان مساله شوراها را که در قانون اساسی وجود داشت و سال‌ها مغفول مانده بود،دوبارهمطرحکردند . اینمسالهباعثشدکهدرشهرهاییکهاقلیت‌های قومی و مذهبی وجود داشتند،اکثریتشوراهابهدستآن ‌ ها بیفتد و کارهای خود را انجام دهند”.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویراست دوم منشور جنبش سبز،گفت : ” درویراست دوم منشور جنبش سبز نیز به این نکته اشاره شده و بحث تنوع قومی ایران پذیرفته  است. از طرف دیگر توجه کنید که اگر در ایران میزان رای ملت باشد،وانتخاباتآزادبرگزارشودبهطور مثال در مجلس نمایندگان همین افراد انتخاب می‌شوند و زمام امور را به دست می‌گیرند”.

وی با اشاره به عدم اعتماد میان فعالان جنبش سبز و فعالان قومی چنین گفت: ”متاسفانه میان فعالان جنبش سبز و فعالان قومی نوعی عدم اعتماد وجود دارد. این عدم اعتماد ربطی هم به بحث‌های نظری ندارد. به نظر می‌رسد که جنبش سبز باید کمی بیشتر به مطالبات اقوام توجه کند تا این اعتماد کم کم به وجود بیاید”.

این نماینده مجلس ششم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات جزیی‌تر اقوام نیز چنین  اظهارنظر کرد که در صورت انجام انتخابات آزاد،می ‌ توانرویایبحث ‌ هامتمرکزشد . ویهمچنین درباره ارتباط با دیگر گروه‌های اپوزیسیون چنین سخن گفت: ”حتما این آمادگی وجود دارد با گروه‌های اپوزیسیون بحث و گفت‌وگو شکل گیرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که مشخص نیست باید با چه گروهی صحبت کرد و کدام گروه نماینده مطالبات مردم است. به هر حال گروهی که مدعی است مطالبات مردم را نمایندگی می‌کند،بایدنمادونشانه ‌ ایهمبرایاثبتاینحرفداشتهباشد” .

نمایندهسابقمجلس   درپاسخ به سوال دیگری درباره بروز برخی اختلافات قدیمی میان اصلاح طلبان و منتقدان آن‌ها و همچنین بحث خودی - غیرخودی نیز با اشاره به این‌که در جریان جنبش سبز میان کروه‌ها و احزاب اپتلافی وجود نداشته،بلکهتوافقیبودهاستکهدرشبکه ‌ هایاجتماعیودرخلالبحث ‌ ها شکلگرفتهاست،چنینگفت: ”بحث خودی و غیر خودی و یا بحث مرزبندی دیگر گروه‌ها،بحثجدیدینیست . درواقعبحثبرسرایناستکهحاکمیت نباید افراد را خودی - غیرخودی کند. والا مرزبندی‌های سیاسی در میان همه گروه‌ها و در همه کشورها وجود دارد. میان احزاب در هر کشوری مرزبندی وجود دارد. اما این مساله نباید به حاکمیت کشیده شود. به بیا دیگر حزب پیروز در انتخابات نباید امکان اکثریت شدن اقلیت را از آن بگیرد”.

وی همچنین با اشاره به بحث‌هایی که درباره خودی و غیرخودی در جنبش سبز وجود دارد،چنینپاسخداد : ” ازنظربندهتنهاکسانی که می‌ةوانند جنبش سبز را نمایندگی می‌کنند آقایا موسوی و کروبی هستند. ایندو بودند که در زمان انتخابات با رای مردم مواجه شدند و مردم با فراخوان آن‌ها به خیابان آمدند. هیچ گروه و حزب دیگری در این مساله دخیل نبوده. البتههمهایناحزاب در جنبش سبز حضور دارند،امانقشاصلیرااقایموسویوآقایکروبیدارند . راه ‌ پیمایی۲۵خردادبادعوتاقایموسویوکروبیبود . هیچحزبو گروهی نمی‌تواند اعلام کند که این راه‌پیمایی با دعوت ما بوده است. هر گروه سیاسی هم مردم را به حضور در خیابان‌ها دعوت کند - حتی سازمان مجاهدین یا مشارکت - فایده‌ای ندارد”.

وی با اشاره به این‌که موسوی و کروبی برخلاف سخنان خود رهبران این جنبش هستند،افزود: ”موسوی و کروبی به عنوان دو نماد جنبش بحث اجرای بدون تنازل قانون اساسی را مطرح کرده‌اند. در بیانیه شماره ۱۷ اقای موسوی و همجنین منشور جنبش سبز هم به این مساله اشاره شده است. البته جنبش سبز به تکثر اعتقاد دارد. کسانی هم که این مساله را قبول ندارند و خواست‌های دیگری دارند می‌توانند در عصه عمومی فعالیت کنند و نظر خود را به پیش ببرند”.

مزروعی همچنین با اشاره به حصر رهبران جنبش سبز و نوع واکنش‌هایی که اکنون باید انجام شود،چنینسخنگفت : ” یکیازویژگی ‌ های جنبش سبز این است که ارتباط رهبران با بدنه در آن‌ها عمودی نیست. بلکه این ارتباط افق است. همه افراد حاضر در جنبش سبز در آن نقش دارمد. به قول مهندس موسوی از پیرزنی که در یک روستا برای جنبش دعا می‌کندتا فردی که در خیابان جان خود را از دست می‌دهد. این ارتبا افقی باعث این می‌شد که بحث و جد‌های زیادی درباره موضوعات مختلف شکل بگیرد. هنر موسوی و کروبی این بود که این بحث‌ها را جمع‌بندی می‌کردند و در بیانیه‌ها ارایه می‌کردند. اکنون هم افراد حاضر در جنبش هستند و باید بحث‌های خود را ادامه دهند. برای جمع‌بندی هم رهبان جنبش سبز تصور کردند که شورای هماهنگی راه سبز امید می‌تواند این کار را انجام دهد. اما این مساله نافی حضور دیگر گروه‌ها نیست و هر گروهی که تصور می‌کند می‌تواند کار را به پیش ببرد باید واردعرصه شود”.

مزروعی در پاسخ به این نکته که خود اصلاح طلبان تاکنون چه تلاشی انجام داده اند که با دیگر گروه‌ها وارد مذاکره شوند و جبهه متحد ضددیکتاتوری را تشکیل دهند،اشارهکردکهباتوجهبهجوامنیتیدرداخلکشور،امکانتشکیلچنیننشست ‌ هاییوجودندارد.

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت درباره شروط مطرح شده از سوی خاتمی برای حضور در انتخابات نیز چنین پاسخ داد: ”بحث‌هایی که اقای خاتمی مطرح کردند اولا بحث‌های جدیدی نبوده است. شکل کامل‌تر این بحث‌ها پیش از این از سوی آقای موسوی در بیانیه شماره ۱۷ مطرح شده بود. از طرف دیگر تا جایی که من اطلاع دارم بحث‌های اقای خاتمی با هماهنگی دیگر گروه‌های اصلاح طلب نبوده است. اما مخالفتی با آن‌ها وجود ندارد. مشخص است که در صورت عدم تحقق چنین شرایطی،واگرقرارباشدکهاوضاعبرهمینمنوالباشد،اصلاح ‌ طلباندرانتخاباتشرکتنخواهند کرد”.

مساله مربوط به شورای هماهنگی راه سبز امید از دیگر مسایلی بود که در این جلسه مطرح شد. مزروعی با اشاره به این نکته که اعضای این شورا از سوی موسوی و کروبی تعیین شده‌اند،گفت : ” تنهاکسانیکهمی ‌ تواننددربارهاین شورا پاسخ بدهند خود‌اقایان موسوی و کروبی هستند. فراموش نکنیم که برخی از اعضای این شورا در ایران هستند و عدم انتشار اسامی این افراد نیز از خواست‌های موسوی و کروبی بوده است.”

وی همچنین درباره کارکرد این شورا و نحوه عمل آن‌ها چنین پاسخ داد: ”فراموش نکنیم که جو امنیتی در ایران بسیار شدید است. عملا امکان  تشکیل هیچ‌گونه جمعی وجود ندارد. عملکرد این شورا باید با توجه به شرایط ایران بررسی شود. و فراموش نکنیم که با توجه به شرایط امروز ایران شاید اساسا شورا نتواند کاری بیش از این انجام دهد”.

آخرین سوال از نماینده سابق مجلس درباره بحث امکان اصلاح‌پذیری نظام و همچنین اعتقاد اصلاح‌طلبان به نظام جمهوری‌اسلامی بود. وی با اشاره به دوگانه انقلاب/اصلاح چنین کفت:“ما معتقد به اصلاحات در روش و هدف هستمی چون هزیه کمتری به کردم تحمیل می‌کند. اما فراموش نکنیم که این اصلاحات به این معنا نیست که مثلا نباید اصلاحات ساختاری انجام شود. ما هم معتقد به تغییرات کلی هستیم اما فکر می‌کنیم این تغییرات باید از طیقی انجام شود که کمترین هزینه به مردم تحمیل شود. ما در عید سال ۸۹ و هنگامی که بسیاری از دوستان بهمرخصی آمده بودند جلساتی در این زمینه داشتیم و در آن جا هم همه دستان متفق‌القول بودند که باید روش اصلاح‌طلبی را به نظام تحمیل کرد. به هر حال امروز ما امیدواریم که برخلاف انقلاب‌های پیشین که همواره به استبداد ختم شد،اینباربهدموکراسیبرسیم . این  مسالهنیزتنهاباتغییرساختارمعرفیمردمممکناستوزماندارشدنجنبشنیزبهاین مسالهکمکمی ‌ کند . شماببینید که همین بحث‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود چه قدر به جنبش کمک می‌کند. یا این نخستین بار است که پس از پیروزی جنبش ما شاهد هستیم که منشوری برای آن نوشته می‌شود. ما درباره نظام اینده هم به رای مردم احترام می‌گذاریم. بنده به شخصه به هر نظامی که مردم رای بدهند گردن می‌نهم گرچه شاید آن نوع ازنظام انتخاب حود من نباشد.