بیماران بدحال و جسد مردگان، رها در بیابان های تهران و مشهد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نتیجه خذف بی حساب یارانه ها: سومین مورد در 10 روز گذشته

پس از رها کردن دو بیمار در بیابان ها،  به دلیل بی پولی، توسط مسئولان بیمارستان امام خمینی تهران و ضرب و شتم و اخراج بیماران جذامی از آسایشگاهی در مشهد، یک پیرزن مبتلا به آلزایمر نیز در بیابان های منطقه کهریزک در جنوب تهران رها شد. کارشناسان می گویند حذف بی حساب یارانه ها، برای بیمارستان های دولتی و زندان ها مشکلات متعددی آفریده است که نپذیرفتن بیمار و زندانی از جمله آن هاست.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز در گفت و گویی که روز گذشته با خبرگزاری مهر داشت،  خبر رها شدن بیماران را تایید کرد. به گفته او، یک نفر در ارتباط با این پرونده  دستگیر شده اما چون سومین بیمار یک “پیرزن مبتلا به آلزایمر” است روند بررسی پرونده کندتر پیش می‌رود.

دادستان تهران نامی از بیمارستان یا مرکز درمانی که این زن پیر را رها کرده  نبرد اما پیش از این برخی رسانه ها در داخل ایران مدعی شده بودند که این بیمار نیز در بیمارستان امام خمینی بستری بوده است.

بیمارستان دولتی امام خمینی همان بیمارستانی است که اخبار مربوط به رها کردن دو بیمار آن به دلیل بی پولی در کنار جاده در هفته گذشته، جنجال خبری گسترده ای را در محافل رسانه ای ایران به دنبال داشت و واکنش خشمگینانه افکار عمومی را برانگیخت.

به رغم انتشار برخی اخبار درباره رها شدن بیمار سوم توسط مسئولان و عوامل این بیمارستان در روزهای گذشته، معاون درمان وزارت بهداشت ایران این مسئله را تکذیب کرده بود.

حسن امامی رضوی روز چهارشنبه گذشته گفته بود: “چنین خبری صحت ندارد. این بیمار به منظور درمان سرپایی به بیمارستان امام مراجعه کرده و پس از درمان به بهزیستی مراجعه کرده است.”

با وجود این سخنان معاون وزارت بهداشت، با گذشت چند روز، دادستان تهران، خبر رها کردن این بیمار را تایید کرد.

جعفری دولت آبادی افزود که طبق اظهارات متهم دستگیر شده در این پرونده، درمان بیمار که یک زن مبتلا به آلزایمر است تمام شده بوده اما به دلیل اینکه “نشانی صحیحی از بیمار در دست نبود” متهم  بار دیگر بیمار را برای تحویل دادن به “آسایشگاه کهریزک می برد ولی آسایشگاه بیمار را قبول نمی کند.”

دادستان تهران گفت که “در این پرونده به سراغ بهزیستی و آسایشگاه کهریزک هم می رویم و آنها باید در این مورد پاسخگو باشند.”

 

“بازجویی ها ادامه دارد”

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت در روز جمعه خبر داده بود که در پی رهاسازی دو بیمار از بیمارستان امام خمینی، مدیر این بیمارستان از سمت خود برکنار شده است؛ با این حال به گفته او رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی کماکان در پست خود حضور دارد.

پیش از این نیز، معاون درمان وزارت بهداشت گفته بود که بیمار اول پس از درمان در بیمارستان فیروزآبادی در خانه خود به‌سر می‌برد و بیمار دوم هم که بی‌خانمان بود به بهزیستی فرستاده شده است.

این در حالی بود که خود او دو روز قبل از آن (چهارشنبه) در گفت و گو با “خبرآنلاین” از برکناری رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی خبر داده بود.

امامی رضوی گفته بود که قرار بود “تغییراتی در مدیریت” بیمارستان امام رخ دهد  اما موضوع بیماران رها شده در بیابان، باعث “تسریع در این تغییر” شد.

دادستان تهران روز گذشته در ادامه مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره آخرین تحولات در زمینه پرونده بیماران رها شده بیمارستان امام خمینی گفت: “شش متهم اصلی این پرونده با همکاری وزارت بهداشت شناسایی و بازداشت شده اند. سه متهم از خدمه و راننده و سه متهم دیگر از مدیران اورژانس بودند.”

به گفته جعفری دولت آبادی، در بازجویی ها تمام ۶ متهم اقرار کرده و از کرده خود پشیمان شدند و گفتند به دلیل نداشتن جا و امکانات مجبور به این کار شدیم. ولی هنوز بازجوئی ها برای پیدا کردن نقاط کور و مبهم پرونده ادامه دارد.

او درباره چگونگی مطلع شدن پلیس و دستگاه قضایی از بیماران رها شده در بیابان گفت: “در این دو پرونده راننده کامیونی با مشاهده دو بیمار رها شده در زمینهای کشاورزی منطقه صالح آباد با پلیس تماس گرفته و گزارش می دهد. من هم بلافاصله پس از باخبر شدن موضوع را پیگیری کردم و پس از انتقال پرونده به دادسرای تهران همزمان بازپرس ویژه را به محل سکونت بیمار و بیمارستان فرستادم.”

جعفری دولت آبادی اظهار کرد: “یکی از بیماران ادعا کرده بود که برای آزمایش به بیمارستان رفته و پس از پرداخت ۵۰ هزار تومان بدون داشتن برگه ترخیص وی را روز بعد به زیرزمین بیمارستان منتقل کرده و از آنجا با آمبولانس در منطقه نامعلومی برده اند” و افزود که: “پس از بررسی ها مشخص شد که بیمار درست گفته است.”

 

جنازه ای که بر جاده مانده

اما همزمان با اتفاقاتی که در بیمارستان دولتی امام خمینی تهران رخ می داد، روزنامه “قدس” نیز گزارشی جداگانه از ضرب و شتم و اخراج 40 بیمار مبتلا به جذام از آسایشگاه درمانی “محراب خان” مشهد خبر داد.

به گزارش این روزنامه، رئیس و پرسنل این مرکز درمانی پس از حمله به بیماران و کتک زدن آنها با “آچار فرانسه” وسایل آنها را از ساختمان مرکز بیرون برده و به بیماران گفته اند که باید آنجا را ترک کنند.

برابر این گزارش، مسئول آسایشگاه محراب خان به خبرنگار روزنامه قدس گفته که “با دستور مسؤولان این بیماران به مکانی دیگر منتقل می شوند” اما این خبرنگار می گوید: “نامه ای که او در دست داشت، بدون سربرگ و مهر بود که نیروی انتظامی مستقر در محل آن را فاقد وجاهت قانونی دانست.”

روز گذشته همچنین خبرگزاری مهر گزارش داد جسد راننده‌ای که بامداد روز شنبه در اتوبان خلیج فارس در خوزستان به علت تصادف فوت کرده همچنان در این مکان رها شده و هیچ سازمانی حاضر به انتقال آن نیست.

جسد راننده‌ای که ساعت سه و ۳۰ دقیقه بامداد روز شنبه در اتوبان خلیج فارس خوزستان به علت تصادف فوت کرده تا ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه همچنان در این مکان رها شده و هیچکس حاضر به انتقال آن نیست.

این گزارش می‌افزاید که راننده مذکور پس از تصادف هنوز هوشیاری خود را حفظ کرده بود و به برخی دوستان خود زنگ می‌زند و اعلام می‌کند که وضع وی بسیار وخیم است اما وی در حالی که دوستانش پیگیر این مسئله می‌شوند فوت می‌کند و هم‌اینک هیچ سازمانی حاضر نیست جسد وی را منتقل کند.

به گزارش مهر، جسد این راننده هم‌چنان در جاده اهواز-ماهشهر بر زمین مانده و یکی از دوستان متوفی که بر سر جسد وی حاضر شده‌بود اعلام کرد: “در تماس با اورژانس ۱۱۵ آنها اعلام کردند ما نعش‌کش نیستیم و کسی را منتقل می‌کنیم که زنده‌است.”

او افزود: “در تماس با ۱۱۰ نیز آنها اعلام کردند این موضوع در حیطه وظایف ما نیست و باید با شهرداری اهواز تماس بگیرید. شهرداری هم سازمان بهشت‌آباد را معرفی کرد ولی آنها نیز اعلام کردند که محدوده وظایف ما در ۳۰ کیلومتری شهر است و این جنازه در مکانی است که ما توانایی انجام این ماموریت را نداریم.”

بنابراین گزارش، دوستان راننده متوفی نیز می‌گویند که کار انتقال جسد را انجام نمی‌دهند زیرا “می‌ترسند این فوت به گردن آنها بیفتد.”

راننده فوت شده اهل منطقه‌ای در جاده بوشهر به بندرعباس است و خانواده وی به علت دوری راه هنوز بر سر جسد وی حاضر نشده‌اند.

در همین حال یکی از نمایندگان مجلس فاش کرد که با رسیدن قبض های برق و گاز بودجه اصلی زندان های کشور برای پرداخت آن صرف شده و وضعیت نگهداری زندانیان اسف بار است و سازمان زندان ها زیر فشار شدید قرار دارد و حساس است.